| کد خبر: 1831 |

وعده‌ای جدید برای پروژه ۱۷ ساله!

قطعه یک آزاد‌راه تهران - شمال ۳۰ ماه دیگر افتتاح می‌شود

تین نیوز | در حالیکه تا پیش از این مسئولان، زمان تکمیل و افتتاح آزادراه تهران - شمال را 18 ماه دیگر اعلام کرده بودند طی وعده‌ای جدید بهره‌برداری از قطعه یک این پروژه قدیمی وزارت راه به 30 ماه دیگر موکول شده است.
 
 حسن احمدی نوری - معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل - گفت: امیدواریم ظرف 30 ماه آینده قطعه یک آزاد‌راه تهران _ شمال افتتاح شود.
 
وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی شورای راهبردی برای آزاد‌راه تهران _ شمال تشکیل داده است، اظهار کرد: این شورا به طور مرتب تشکیل جلسه داده و این پروژه را رصد می‌کند و گزارشاتی نیز در این زمینه تهیه و به رییس جمهور ارائه می‌کند.
 
پیشرفت 47 درصدی قطعه یک آزاد‌راه تهران - شمال
احمدی نوری با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزاد‌راه 47 درصد است، افزود: البته مشکلاتی بین طرف چینی و بنیاد مستضعفان وجود دارد و در این زمینه مذاکرات فشرده‌ای نیز با طرف چینی انجام شده که امیدواریم این مشکلات برطرف شود.
 
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه آزاد‌راه تهران - شمال پروژه بسیار سنگینی است و قطعه یک آن از منطقه سرد و کوهستانی عبور می‌کند، گفت: برای به اتمام رساندن این قطعه نیاز به سه دوره تابستان داریم که کارها به سرعت انجام شود چون همیشه در فصل زمستان کارها با کندی مواجه می‌شوند.
 
احمدی نوری گفت: پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران - شمال ماهانه حدود یک درصد است که اکثر تونل‌های این قطعه حفر شده و با توجه به این‌که شش ماه در سال فصل سرما بوده و زمستان نیز باعث می‌شود که عملیات اجرایی به سختی به پیش برود.
 
اتمام قطعه یک آزادراه در اولویت اول
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها تاکید کرد: به بهره‌برداری رسیدن این پروژه و به اتمام رساندن قطعه یک آزادراه در اولویت اول قرار دارد.
 
وی درباره قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابعی که وجود دارد اولویت این است که به پروژه‌هایی که پیشرفت فیزکی دارند بپردازیم و به‌ طور همزمان هم اعلام می‌کنیم که آمادگی همکاری با سرمایه‌گذاران را داریم چون کل پروژه آزادراه تهران - شمال به طول 121 کیلومتر با مشارکت بنیاد مستضعفان است و باید صحبت‌هایی با بنیاد شود تا مشخص شود آنها سرمایه‌گذار می‌آورند یا این‌که خودشان تمایل به ادامه کار دارند.
 
احمدی‌نوری درباره اتمام دوران مشارکت بنیاد مستضعفان در این آزادراه گفت: دوران مشارکت شامل دوره احداث و دوره بهره‌برداری است؛ دوره احداث ممکن است به دلیل مختلفی از جمله تورم، افزایش قیمت قیر، آزادسازی مسیر، شرایط سخت منطقه، تامین نشدن به موقع منابع مالی،‌ ریالی و ارزی به تاخیر بیفتد لذا این مسائل باعث می‌شود دوره احداث طولانی شود.
 
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها افزود: دوره بهره‌برداری پس از دوران احداث شروع می‌شود و قرار بر این است که اصل و سود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در یک دوره‌ای برگشت داده شود و پس از بازیافت به دولت ترانسفر شود.
 
آزادراه تهران - شمال بخشی از آزادراه سراسری شمال - جنوب است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس خواهد بود و در ترانزیت منطقه عمده ترین نقش را بر عهده خواهد داشت.
 
مسیر آزادراه از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه 76 متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع می‌شود و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور می‌کند و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4850 متر این رشته کوه را قطع می‌کند و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.
 
اجرای این قسمت که طول تقریبی آن 32 کیلومتر است باعث می‌شود مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز بطول 6300 متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس - تنکابن متصل می‌شود.
 
طول آزادراه 121 کیلومتر است و دو خط در هر باند دارد. تعداد تونل‌های آن در باند رفت و برگشت 145 دستگاه به طول تقریبی 88 کیلومتر است که بلندترین آنها تونل‌های "تالون" و "البرز" هستند و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت جمعا 97 دستگاه و طول کل آن حدود 13 کیلومتر است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ali 0 0

    با سلام این پروژه بایستی متولی خاص داشته باشد اقای احمدی نوری با این همه پروژه بتنهائی از عهده این کار بر نمی اید اقای وزیر بایستی شخص دیگیری را متولی این کار نماید

  • محمد 0 0

    با درود. بنده تصور میکردم علت توقف اجرای قطعه یک توسط پیمانکار چینی سهل انگاری و کوتاهی وزارت راه میباشد. با توضیحات اقای احمدی مشخص شد که طبق معمول باز هم بنیاد بی خیال تعهدو قرار منعقده شده و انگار کسی هم زورش به انها نمیرسد. امیدواریم بالاخره در این سازمانی که نام مقدسی را به یدک میکشد مسولان ان یک مقدار ملی فکر کرده و با یک همت جهادی طلسم این طرح تاریخی را بشکنند.

  • rezaei 0 0

    سلام. اجرای چنین طرحی یک مجری توانمند مانند قرارگاه خاتم میخواهد نه یک سازمانی همانند بنیاد که اعتبار فنی و تخصصی کشوری همچون ما را به باد داده و مایه تمسخر ییگانگان شویم. از متولیان امر استدعا داریم هر چه سریعتر تکلیف این ضعف مدیریت اجرایی را روشن نموده و موجب افتخار هر ایرانی گردند.

  • saeid 0 0

    همین چند روز پیش بود که این اقا گفت تا ۱۸ ماه دیگر فاز اول راه می افتد. چقدر ضد و نقیض حرف میزنند. یک مقدار داشتن برنامه چیز خوبیه ها. فعلا که کلا کار تعطیله و مجریان در خواب زمستانی.

  • اردلان 0 0

    درود دوستان من انسان بدبینی نیستم ولی خیلی کم در رابطه با راهسازی و ماشین آلات بخصوص آزاد راه تهران و شمال اطلاعات دارم امروز ۲۶/۱۲ / ۹۲ اعلام می کنم اگر پروژه آزاد راه تهران شمال قطعه ۱ از مسیر کن تا شهرستانک که دارایی یک تونل بزرگ به نام تالون میباشد تا ۳۰ ماه دیگر با این روند کار اتمام پیدا کرد اینجانب به عنوان یک شهروند آمادگی دارم به مدت ۳۰ ماه بدون دریافت حقوق و مزایا به عنوان یک سرباز در پروژه آزاد راه تهران شمال قطعات ۲ و ۳ کار کنم و هیچگونه ناراحتی از کسی ندارم اما دوست عزیزم آقای حسن احمدی نوری - معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اگر تا ۳۰ ماه دیگر یعنی ۲۵/۰۶ / ۹۵ قطعه ۱ افتتاح نشد حدائقل از مردم ایران عذرخواهی کنید بدرود

  • احسان 0 0

    با سلام. خدمت اردلان عزیز عرض کنم در صورت بروز اراده از ناحیه مسولان مربوطه راه اندازی قطعه ۱ در همان ۱۸ ماه وعده داده شده قبلی توسط اقای احمدی معاون وزیر و قول‌های اقای اخوندی به هنگام دریافت رای اعتماد از مجلس، عملی است شدنی که بارها به عینه دیده ایم. در صورت وجود خواستن ما میتوانیم ولی افسوس که باز خواستی از هیچ ناحیه ای دیده نمیشود.

  • حمیدی 0 0

    سلام. عجب پا قدمی داشت شخص وزیر. بعد از اخرین بازدید ایشان از فاز یک، عملیات اجرایی به کل تعطیل شد. این خود یک معما است که بایستی به ان خوب فکر کرد.

  • کارشناس حمل و نقل 0 0

    آقای حمیدی: لابد آقای وزیر مشکلی دیده که به این نتیجه رسیده باید کار متوقف شود و بعد از رفع اشکال و ایراد کار شروع شود! البته این هم احتمال است و باید وزیر یا رئیس دستگاه مربوط توضیح دهد.

  • محمد رضا 0 0

    درود بر دست اندرکاران تین نیوز. چقدر خوب میشود جهت روشن نمودن افکار عمومی اخرین اطلاعات و وضعیت این طرح با اهمیت را از مسولان و مجریان را طی یک مصاحبه به سمع و نظر مردم برسانید. از تنها سایت پیگیر این پروژه ملی این یک انتظار بجاست.