بزرگراه ناتمام؛ از عوامل ترافیک کرج
تین نیوز | ترافیك یكی از معضلات جدی كلانشهرها و شهرهای بزرگ است كه در ایران شهرهای تهران و كرج ركورددار آن هستند.شاید در كمتر نقطهای از دنیا اتوبانها دارای ترافیك باشند،اما در اتوبان تهران – كرج همه روزه بخصوص در اوج زمان ترافیك، وضعیت بهگونهای است كه حداكثر سرعت به یك كیلومتر در ساعت هم نمیرسد و صف خودروهای متوقف شده گاه به بیش از 10 كیلومتر میرسد.
در دهه 70 مسئولان وقت استان تهران و كرج صحبت از دو طبقه كردن و احداث اتوبانی در زیر زمین به میان میآوردند كه با آغاز به كار مترو بین تهران و كرج تا مدتها این سخن مطرح نشد.اما با افزایش شتابان جمعیت كرج و عبور جمعیت آن از 3 میلیون نفر طرحهای مختلف برای ترافیك در مبادی ورودیهای این شهر كه دامنه آن تا ورودیهای تهران و داخل هر دو شهر نیز موثر بود، مطرح شد.طرح اتصال اتوبان شهید همت از غرب به اتوبان كرج یكی از اصلیترین این طرحهاست.
مسیر اتوبان همت پس از اتصال به كرج
آنگونه كه در نقشه ترسیمی این مسیرآمده است، اتوبان شهید همت پس از اتصال به ورودی كلانشهر كرج به دو شاخه تقسیم میشود كه شاخه شمالی با گذر از بوستان جهان نما و منطقه كلاك، پل بیلیقان را از طریق یك تونل 10 كیلومتری به منطقه باغستان در شمال كلانشهر كرج متصل میكند كه البته معبری هم به سمت چالوس خواهد داشت.
همچنین شاخه جنوبی این بزرگراه مناطق فردیس، ملارد، جنوب محمدشهر و ماهدشت را به شهرستانهای نظرآباد و ساوجبلاغ در استان البرز متصل و درنهایت به اتوبان كرج - قزوین ختم میشود.با گذشت بیش از چهار سال از آغاز ساخت اتوبان همت، این مسیر جدید در شش كیلومتری شرق كلانشهركرج متوقف شده و همین كندی اجرا و بهدنبال آن گشایش بخشی از بزرگراه، باعث تلاقی خودروهای دو بزرگراه تهران- كرج و شهید همت در شش كیلومتری شرق كرج شده و ترافیكی به مراتب سنگینتر از قبل به وجود آورده است.
از دو سال قبل كه طرح اتصال بزرگراه شهید همت به كرج به صورت جدیتر در برنامه كاری مسئولان كشور و استانهای تهران و البرز قرار گرفت، شهروندان این دو كلانشهر همواره منتظر بهرهبرداری از طرحی هستند كه درصورت تكمیل میتوانست امسال بارترافیك دو كلانشهررا كم كند.در چنین وضعیتی نابسامانی در ورودیهای كرج، باعث شده منطقه ترافیكی اتوبان به محل فروش اقلام مختلف از بادكنك و سیگار تا خودرو تبدیل شود،چرا كه در ترافیك قفل شده و كیلومتری این مسیر برای همه كار وقت هست.در این میان باغ 300 هكتاری جهان نما به عنوان یكی از منحصربهفردترین باغهای كشور به لحاظ
ژنتیكی، علمی و تنوع در محاصره آلودگی هوای بیشتر از سایر نقاط كرج و نیز جمعیت بیكار و محصور در ترافیك قرار گرفته است.
علت كندی طرح در كرج وجود معارضان ملكی و كمبود اعتبار است
معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار البرز دراین زمینه گفته است: علت كندی پیشرفت این طرح در نزدیكی كرج، وجود معارضان بسیار است كه اعتبار كافی برای تملك اراضی و ملك این افراد نداریم.مجید سریزدی اظهار كرده است: برای تملك و جلب رضایت معارضان با محدودیت اعتباری روبه رو هستیم و برای برون رفت از این وضعیت به تازگی برای تكمیل بزرگراه شهید همت با بخش خصوصی قراردادهایی منعقد شده و طبق برنامهریزیها، این پروژه در سال 93 به بوستان جهان نما و در سال 94 به میدان امام حسین(ع) كرج میرسد.
وی همچنین یادآور شده است:80 درصد بزرگراه شهیدهمت (بین تهران - كرج)احداث شده و مهمترین مشكل برای ادامه پروژه وجود معارضان در خلجآباد، باشگاه كارگران، املاك شخصی و جابهجایی چهاردكل برق است كه هماهنگی لازم برای رفع آنها انجام شده و تا اواخرشهریور ماه سال 93 به جهان نما میرسد.
سریزدی گفت: طبق تحقیقات 68 درصد از بارترافیك مسیر شرق به غرب بزرگراه شهید همت وارد معابر شهركرج میشود كه مشكل ترافیك این كلانشهر را افزون كرده است.اما روند اجرایی اتصال بزرگراه شهید همت به كرج از لحاظ زمانبندی عقب نیست اما نیاز به سرعت بیشتری دارد كه علت كندی پروژه به خاطروجود معارضان است.به گفته وی، مرحله نخست این پروژه مهم كشوری به طول حدود 25 كیلومتر زیربار ترافیك قرار گرفته و مرحله دوم آن نیز به طول 5/5 كیلومتر تا شهریورماه سال آینده به بوستان جهان نما در شرق كرج متصل میشود.همچنین عملیات اجرایی بخشی از بزرگراه جنوبی كرج امسال توسط شهرداری این
كلانشهرآغاز شده كه درصورت تكمیل و اتصال آن به بزرگراه شهید همت گام موثری برای روانسازی ترافیك در منطقه برداشته میشود.