| کد خبر: 184913 |

◄ پا در کفش تامین اجتماعی

طبق ماده 39 قانون تامین اجتماعی، مهلت قانونی برای پرداخت حق بیمه هرماه، حداکثرتا آخرین روزماه بعد است و کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند حق بیمه کارگران وشاغلان را در مهلت قانونی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

تین نیوز

طبق ماده 39 قانون تامین اجتماعی، مهلت قانونی برای پرداخت حق بیمه هرماه، حداکثرتا آخرین روزماه بعد است و کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند حق بیمه کارگران وشاغلان را در مهلت قانونی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

چنان‌چه آخرین روز مهلت قانونی باتعطیل رسمی یاتعطیلی ادارات (سازمان) مواجه شود، آن روز که تعطیل بوده به حساب نیامده و روز اخرموعد، روزی خواهد بود که شعب تامین اجتماعی بعد از تعطیلی شروع به‌کار کنند.

حال باتوجه به این‌که ـخرین روز اسفند ماه تعطیل است و نیز در ادامه آن یکم تاچهارم فروردین سال بعد نیز تعطیل است و اولین روز کاری اگر تعطیلی نباشد قطعاً پنج فروردین خواهد بود، بنابراین این‌طور استنباط می‌شود که حق بیمه بهمن ماه را سازمان باید تا پایان روز پنجم فروردین ماه به‌عنوان بدون تاخیر قبول کرده و هیچ‌گونه جریمه تاخیری به آن تعلق نگیرد.

اما با توجه به این‌که رانندگان عزیز جاده‌ای حق بیمه‌ای معادل13/5درصد دستمزد تعیین شده را پرداخت می‌کند و13/5درصد نیز از کمک دولت دراین خصوص برای پرداخت حق بیمه استفاده می‌کنند وعدم پرداخت حق بیمه توسط آن‌ها در مهلت مقرر موجب می‌شود که حتی با گذشت یک روز از مهلت قانونی کمک دولت منتفی شود. بنابراین پرداخت حق بیمه توسط این قشر در مهلت قانونی بسیار با اهمیت است.

برای نمونه درسال ۱۳۹۶سازمان تامین اجتماعی باصدور بخشنامه‌ای به‌دلیل این‌که پنج شنبه  ۳۰ آذر ماه تعطیلی رسمی بوده است و البته نیز منت بر سر پرداخت‌کنندگان حق بیمه، گذارده و با توجه به تعطیلی روز بعد یعنی جمعه اول دیماه اجازه پرداخت حق بیمه آبان را تا پایان روز شنبه دوم دی ماه  ۹۶صادر کرده‌اند.

اگرچه به‌نظر می‌رسد که این حق قانونی بیمه شده است و منتی نیست ولی جالب است بدانیم که درمتن اطلاعیه سال ۹۶ آمده بود که، باتوجه به وقوع زلزله استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم وگیلان وشهرستان اراک و باعنایت به درخواست‌ها و تماس‌های مکرر کارفرمایان سازمان موصوف پرداخت حق بیمه آبان  ۹۶را تا پایان روز شنبه دوم دی ماه تمدید کرده است.

کلام آخر

ابتدا برای فراهم شدن امکان صدور برگه پرداخت حق بیمه رانندگان به‌صورت آنلاین که نیاز آنان را از مراجعه راننده به شعب و یا کارگزاری‌ها مرتفع کرده است باید تشکر و قدردانی کرد. اما نکته مهم این است که موضوع تشریح شده دراین مقاله درنرم‌افزارهای موجود دیده نشده است، یعنی با خاتمه ماه، امکان صدور برگه پرداخت حق بیمه برای سی روز منتهی به ماه قبل میسر نخواهد بود.  امسال هم کما فی‌السابق در روز یکم فروردین ماه دیگر امکان صدور برگه پرداخت بهمن ماه ۹۷وجود نداشت و هر راننده‌ای که حق بیمه بهمن ماه خود را تا ۲۸اسفند پرداخت کرده بود از استفاده کمک دولت دراین خصوص محروم شد.

به همین دلیل از سازمان محترم تامین اجتماعی تقاضا می‌شود، این‌بار هم به احترام سیل همگانی که بسیاری از هموطنان‌مان رادچار مشکل کرد و جان تعدادی از عزیزان‌مان راگرفت، یکبار دیگر منت بر سر رانندگان بخش حمل‌ونقل بگذارند و نسبت به اصلاح نرم‌افزار صدور برگه پرداخت حق بیمه آن‌ها در فضای مجازی اقدام کرده وماه‌هایی که روز آخر آن مصادف با تعطیلی رسمی می‌شود. مانند فروردین ۹۸ و خرداد۹۸  ونیز اسفندماه  ۹۸ را در نرم‌افزار آن سازمان اصلاح کند که بیمه شده بتواند در اولین روز کاری که عملا در ماه بعد قراردارد نسبت به صدور  برگه پرداخت حق بیمه ونیز پرداخت آن به‌صورت آنلاین اقدام کند تا از حق استفاده از کمک دولت معادل13/5 حق بیمه محروم نشود.

*بازرس انجمن صنفی رانندگان یخچال‌دار

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بهروز باقری 0 0

    منت نگذارید بر راننده وقتی من به بیمه گذار مراجعه میکنم برج ۱۱ ۹۷ رو برای من برای سال ۹۸ میزنه تکلیف من چیه چرا گناه خودتان را گردن دیگران می اندازید من حدود یک ماه در شهر خودم یا ایران نیستم چرا برگه حدودی صادر نمیگیرد بعد هر چند ارزانی نداریم ولی بعد سر بود یکسال رو در یافت کنید