| کد خبر: 184428 |

آغاز آزمایشی طرح اخذ عوارض الکترونیکی جاده‌ها

اعتبارات محدودیت جدی دارد و حجم پروژه‌ها با اعتبارات انطباق ندارد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری از ۹ کیلومتر باند دوم در جاده هراز خبر داد وگفت: سال آینده ۳۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان مازندران و در حاشیه افتتاح ۹ کیلومتر از مسیر تعریض شده جاده هراز، در جمع خبرنگاران گفت: امروز ۴ نقطه دیگر از جاده هراز که باند دوم آن تکمیل شده و شامل پل و تونل نیز می‌شود، به طول مجموعا ۹ کیلومتر زیر بار ترافیک رفت.

اسلامی  به پیشرفت مسیر باقی‌مانده در این پروژه نیز اشاره کرد و افزود: باقیمانده مسیر شامل ۳ پل بزرگ است که سال گذشته در چنین روزی آقای دکتر آخوندی کلنگ آن را بر زمین زدند. این ۳ پل در مجموع ۱۵ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم پیمانکار بتواند با پشتیبانی دولت این پروژه را طبق زمان‌بندی به اتمام برساند.

وی ادامه داد: قرارداد این پروژه ۳۰ ماهه است و گلوگاه باقیمانده عمدتا به این ۳ پل مربوط می‌شود. سال آینده در اوایل سال ۱۰ کیلومتر جاده، پل و تونل آماده بهره‌برداری خواهد شد و پیشرفت باقی پروژه  منوط به آماده شدن این ۳ پل خواهد بود. تمام تلاش وزارت راه این است که به این پروژه سرعت دهد و مردم بتوانند هرچه سریعتر از یک جاده ایمن و ۴ خطه بهره‌مند شوند.

این عضو کابینه دوازدهم به مساله تامین مالی پروژه احداث باند دوم جاده هراز اشاره کرد و گفت: اعتبارات محدودیت جدی دارد و حجم پروژه‌ها با اعتبارات انطباق ندارد. مهم‌ترین اقدامی که انجام شده این است که با شیوه‌های مختلف تامین مالی، مسائل مالی پروژه‌ها را حل و فصل کنیم. در سال ۹۸ به شکل قوی‌تری نسبت به تامین مالی اقدام خواهیم کرد، به نحوی که پروژه‌های شریانی به اتمام برسد.

وی ادامه داد: امسال در همین شرایط اعتباری حدود ۸۰۰ کیلومتر باند دوم اجرا و بسیاری از جاده‌ها ۴ خطه شده‌اند. سال آینده نیز حداقل ۳۰۰ کیلومتر آزادراه به جاده‌های کشور اضافه خواهد شد و این نهضت ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم به پروژه‌های راه‌سازی، خصوصا برای رفع نقاط حادثه‌خیز و گره‌های ترافیکی سرعت بیشتری بدهیم.

ثبات قیمت بلیت هواپیما و قطار در ایام نوروز

وزیر راه و شهرسازی به برنامه این وزارتخانه برای اخذ الکترونیک عوارض جاده‌ای اشاره کرد و گفت: از امشب ساعت ۱۲ برنامه الکترونیکی پرداخت عوارض اتوبان‌ها به صورت آزمایشی آغاز به کار خواهد کرد. این پروژه موجب می‌شود که مردم در چهار اتوبان مهم و پر ترافیک در گیت عوارضی توقف نداشته باشند.

وی ادامه داد: نظام پرداخت الکترونیک عوارض جاده‌ای، نظام کاملا پیشرفته‌ای است که با خواندن پلاک خودروهای عبوری نسبت به دریافت عوارض اقدام و با ارسال پیامک به راننده خودرو وی را از این امر آگاه می‌کند تا عوارض را به شماره حساب اعلام شده واریز کند.

اسلامی افزود: مهلت پرداخت عوارض الکترونیک ۴۸ ساعت است، اما به خاطر تعطیلات نوروز، مهلت پرداخت عوارض افزایش داده شده تا مردم بتوانند در این ایام عوارض را پرداخت کنند. اتوبان‌های تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-زنجان شامل این طرح شده و با اجرای آن ۴ گره ترافیکی از مسیرهای تحت ترافیک حذف خواهد شد.

این عضو کابینه تدبیر و امید به آمادگی مدهای مختلف حمل‌ونقل برای انجام سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: در بخش هوایی امسال شاهد  توسعه ظرفیت و افزایش ناوگان بوده‌ایم، به طوریکه صندلی‌های عرضه شده و مجوزهای اعطا شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری حدود ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی با اشاره به مساله قیمت بلیت‌های نوروزی افزود: امسال در ایام نوروز مدهای حمل‌ونقل ریلی و هوایی افزایش قیمت نخواهند داشت.

اسلامی با بیان اینکه امسال ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به مردم خدمت رسانی خواهند کرد، ادامه داد: به طور طبیعی و منطقی هر سال در ایام نوروز برای اتوبوس‌ها افزایش قیمت ۲۰ درصدی اعمال شده و پس از نوروز نیز قیمت‌ها به حالت قبل باز می‌گردد. مانند سنوات گذشته امسال نیز با تصویب انجمن صنفی رانندگان اتوبوس این اتفاق رخ می‌دهد.

برنامه‌ریزی برای احداث قطار سریع‌السیر تهران-شمال

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه‌های ریلی برای اتصال تهران به شمال کشور گفت: پیش از این دو پروژه در دستور کار قرار داشت که یکی از آن‌ها راه‌آهن پردیس-لاریجان-آمل بود. این مسیر در واقع یک قطار معمولی کم سرعت است و از مسیر جاده عبورمی‌کند.

وی ادامه داد: اما مهم‌ترین پروژه‌ای که وزارت راه و شهرسازی در دستور کار دارد و مورد تاکید دولت نیز به شمار می‌رود، قطار سریع‌السیر است که بتواند در عرض ۲۰ دقیقه اتصال تهران-شمال را برآورده کند و همان خط بتواند در امتداد نوار ساحلی نیز حرکت کند.

اسلامی با اشاره به توقف پروژه اول گفت: پروزه قطار پردیس-لاریجان-آمل متوقف شده و در حال حاضر شرکت‌های راه‌آهن و ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور پروژه احداث قطار سریع‌السیر تهران-شمال را پیگیری و مطالعه می‌کنند. این یک پروژه ملی و ردیف‌دار مصوب است. نکته مهم برای ما این است که بتوانیم سرعت دسترسی را افزایش و مدت سفر را کاهش دهیم تا مردم بتوانند سفر ایمنی را تجربه کنند.

این عضو کابینه تدبیر و امید در ادامه سخنان خود با اشاره به آمادگی حدود ۱۴ هزار راهدار در سطح کشور برای خدمت‌رسانی به مردم در سفرهای نوروزی گفت:  من از مردم عزیز عاجزانه تقاضا دارم که در ایام نوروز، در رانندگی ملاحظه کنند و در این نوروز شیرین را که با ولادت با سعادت آقا امیرالمونین (ع) آغاز می‌شود، کام خود را شیرین نگاه دارند.

اسلامی با اشاره به پیش بینی افزایش سفر در نوروز پیش‌رو افزود: امیدواریم با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته و تعاملی که همه دستگاه‌های عضو ستاد تعطیلات نوروزی دارند، انشاالله مردم سفرهای خوبی داشته باشند.

محوری که امروز زیر بار ترافیک رفت با هزینه بیش از ۵۳۰ میلیارد ریال ایجاد شده و شامل چهار کیلومتر در محدوده پارک جنگلی تا تقاطع چلاو، ۵۰۰ متر محدوده حادثه خیز بلبل خوان و یک کیلومتر تونل و ۱.۵ کیلومتر محدوده دوراهی نوندل است.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.