| کد خبر: 180043 |

در پی تعدد حوادث رانندگی مطرح‌شد؛

◄ آژانس ایمنی به ریاست شخص رئیس‌جمهور تشکیل شود

بارها طی نامه‌نگاری و مصاحبه و سخنرانی‌های گوناگون توصیه کرده‌ایم که دولت باید آژانس ایمنی تشکیل دهد و رئیس این آژانس شخص رئیس‌جمهور یا معاون اول باشد و مردم بعد از هر حادثه‌ای از این آژانس به‌عنوان متولی بخش حمل‌ونقل سؤال کنند.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات، گفت: متأسفانه هیچ دولتی تا این زمان برنامه‌ای جدی برای ارتقای ایمنی نداشته است.

مرتضی شمسی با بیان این‌که هنوز اولین قدم را برای کاهش تصادفات رانندگی برنداشتیم، ادامه‌داد: بنابراین نمی‌توانیم شاهد آمار کاهشی تصادفات جاده‌ای باشیم.

وی ادامه‌داد: هنوز متولی تصادفات رانندگی در کشور نداریم و بعد از هر تصادف به سراغ کوچک‌ترین جزو این سیستم می‌رویم و فریادها بر سر فردی کشیده می‌شود که اصلاً متولی این بخش نیست.

او ادامه‌داد: بارها طی نامه‌نگاری و مصاحبه و سخنرانی‌های گوناگون توصیه کرده‌ایم که دولت باید آژانس ایمنی تشکیل دهد و رئیس این آژانس شخص رئیس‌جمهور یا معاون اول باشد و مردم بعد از هر حادثه‌ای از این آژانس به‌عنوان متولی بخش حمل‌ونقل سؤال کنند.

شمسی ادامه‌داد: آژانس ایمنی باید وظایف نهادها و دستگاه‌ها در خصوص ایمنی را تهیه و ابلاغ کند؛ اکنون کمیسیون ایمنی راه‌ها وجود دارد اما بدون اثرگذاری چراکه نهادی نیست که باقی نهادها بتوانند از آن حرف‌شنوی داشته باشند.

این کارشناس بخش حمل‌ونقل ادامه‌داد: آژانس باید ضمن نظارت بر تک‌تک دستگاه‌های تأثیرگذار در امر ایمنی سیاست سازمان‌ها را همسو کند، در حال حاضر  پلیس برای یک خود یک سیاست دارد سازمان راهداری برای خود یک سیاست دارد و  وظایف سازمان‌های آموزشی اصلاً مشخص نیست.

او گفت: این سؤال مطرح است که الان سازمان‌های آموزشی کجا هستند؟ آموزش‌وپرورش کجای کار است؟ وزارت بهداشت چرا سهمی در کنترل این وضعیت ندارد؟ وزارت علوم و سازمان صداوسیما  برای افزایش ایمنی چه کرده‌اند؟

او درعین‌حال به جایگاه آموزش برای افزایش ایمنی اشاره کرد و گفت: راهکار دیگر آن است که از مهدکودک تا دانشگاه آموزش داده شود اما سال‌هاست که مسئولان فکر می‌کنند نیازی به آموزش وجود ندارد. آموزشی انجام نمی‌شود و نهایتاً گفته می‌شود جاده و خودرو مشکل دارند و ربطی به فرهنگ درست رانندگی ندارد.

پیش‌تر در میزگردی در تین‌نیوز که به بهانه حادثه تصادف تانکر سوخت و اتوبوس در سنندج رخ داده بود فعالان حمل و نقلی از وزارت راه‌و‌شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای و هم‌چنین جمعیت ایمنی راه‌ها خواستار تشکیل یک نهاد راهبر با ریاست شخص رئیس‌جمهوری شده بودند تا موضوع تصادفات شکل جدی‌تری به خود بگیرند.

محمد بخارایی در این میزگرد گفته بود که تا زمانی که کمیسیون ایمنی راه‌ها در وزارت راه و شهرسازی عالی‌ترین نهاد راهبر است و در عین حال نمی‌تواند به سازمان‌های مربوطه رهیافت‌های دستوری ابلاغ کند، وضعیت ایمنی در ایران بهبودی نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.