| کد خبر: 170904 |

◄ توقف نوسازی کامیون‎ها، کشنده‎ها و اتوبوس‎های فرسوده در وزارت نفت

۸۲۴۰ دستگاه کامیون از رده خارج می‌شوند. ساسان کاظمی‎نژاد، مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت با اعلام این خبر گفت: در طرح نوسازی ناوگان این کامیون‌ها جایگزین خواهند شد.

تین نیوز

۸۲۴۰ دستگاه کامیون از رده خارج می‌شوند. ساسان کاظمی‎نژاد، مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت با اعلام این خبر گفت: در طرح نوسازی ناوگان این کامیون‌ها جایگزین خواهند شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت نفت، کاظمی‎نژاد از توقف فرآیند نوسازی کامیون‎ها، کشنده‎ها و اتوبوس‎های فرسوده در وزارت نفت خبر داد و اعلام کرد: براساس مصوبه‎ای که ۲۰ خردادماه امسال از سوی سازمان برنامه‌وبودجه ابلاغ شد، اجرای طرح جایگزینی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای ۱۰ تن با سن بالاتر از ۳۵ سال و طرح جایگزینی ۱۷ هزار اتوبوس فرسوده دیزلی با اتوبوس‎های پایه گازسوز که از سوی شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت دنبال می‎شد، به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذارشده است.

او بابیان این‎که براساس بند ۲۱ همین مصوبه، همه قراردادهای منعقدشده‌ از قبل به قوت خود باقی می‎ماند، ادامه داد: به‌این‌ترتیب، برنامه جایگزینی ۸۲۴۰ کامیون و کشنده که قراردادهای آن پیش‌ازاین منعقدشده است عملیاتی می‎شود و امیدواریم این قرارداد که بخشی از آن‌هم اجراشده تا پایان امسال به‌طور کامل به اجرا درآید. همچنین در بخش جایگزینی اتوبوس‎های فرسوده دیزلی ۲ قرارداد برای تأمین اتوبوس‎های پایه گازسوز (جمعاً به تعداد ۱۰۴۴ دستگاه) امضاشده که این قراردادها در مرحله ابلاغ است و به‌این‌ترتیب، بیش از هزار دستگاه اتوبوس پایه گازسوز نیز جایگزین اتوبوس‎های دیزلی فرسوده خواهد شد.

مدیر بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت درباره واگذاری این ۲ طرح به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با تصمیم اخیر دولت که سازوکار آن درحال تدوین است، این طرح‎ها با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و ارائه تسهیلات به صاحبان وسایل نقلیه اجرایی خواهند شد.

کاظمی‎نژاد درباره قراردادهایی که در قالب این طرح منعقدشده است، توضیح داد: شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت در قراردادهایی با شرکت‎های ماموت، آریادیزل و سایپادیزل برای جایگزینی به ترتیب ۵ هزار دستگاه، ۳۰۰ دستگاه و ۲۱۰۰ دستگاه کامیون و کشنده فرسوده توافق کرده بود که از این میان، ۱۸۰۰ دستگاه کامیون و کشنده موضوع قرارداد با ماموت جایگزین شده است و قراردادهای منعقدشده با سایپادیزل و آریادیزل هم در مرحله ارائه ضمانت‌نامه پیش‎پرداخت هستند؛ سه قرارداد هم در مراحل نهایی ابلاغ است که حجم آن ۸۴۰ دستگاه است.

او ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۹۷، تمام ۸۲۴۰ خودروی مورداشاره در این ۶ قرارداد جایگزین شود و به نوسازی سیستم حمل‌ونقل سنگین کشور کمک کنند.

اضافه شدن ۲۰۰ واگن باری جدید به ناوگان حمل‌ونقل ریلی

کاظمی‎نژاد این نکته را هم یادآور شد که همه طرح‎های بخش حمل‌ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به‌جز بخش حمل‌ونقل ریلی، طرح‎هایی از جنس جایگزینی است و ناوگان تنها درازای اسقاط خودروهای فرسوده، نوسازی می‎شود. مباحث توسعه‎ای تنها در طرح‎های قطار شهری و ریلی دنبال می‎شود، زیرا با توسعه این بخش، میزان تردد در حمل‌ونقل جاده‎ای و همین‌طور مصرف سوخت کاهش می‎یابد.

به گفته او، در بخش حمل‌ونقل ریلی باید حدود ۷.۵میلیارد دلار سرمایه جذب شود که به این منظور، چهار قرارداد تأمین واگن باری به ترتیب با تعداد ۲۰۰، ۴۰۰، ۱۰۰ و ۸۰۰ دستگاه منعقدشده و ۲۰۰ واگن باری موضوع قرارداد نخست به ناوگان حمل‌ونقل ریلی افزوده‌شده است.

کاظمی‎نژاد درباره طرح توسعه قطارهای شهری در هشت کلان‌شهر کشور، به امضای قراردادهای مرتبط بین سازمان مترو با شهرداری‎های این کلان‌شهرها اشاره کرد و درباره اجرای همراه با تأخیر برخی طرح‎ها گفت: کلید خوردن طرح‎های ماده ۱۲ (طرح‎هایی که در قالب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر اجرا می‎شوند) درگرو استقبال سرمایه‎گذار است. تا سرمایه‎گذار نباشد به‌طورکلی طرح پیش نخواهد رفت. هم‌اکنون بالغ‌بر ۲۰ میلیارد دلار طرح در شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت تعریف‌شده است که با تأمین سرمایه، فرآیند اجرای چنین طرح‎هایی که در کاهش مصرف سوخت در کشور نقشی بسزا دارند شتاب می‌گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.