| کد خبر: 152047 |

امینی پاسخ داد:

◄ چرا آمار ترانزیت رشد کرد؟

معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی گفت:آماری که اکنون از وضعیت رو به رشد ترانزیت شاهد هستیم ترانزیتی است که با بازاریابی اتفاق افتاده است و به‌صورت هوشمندانه در حال افزایش است.

تین نیوز

معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی گفت: آماری که اکنون از وضعیت رو به رشد ترانزیت شاهد هستیم ترانزیتی است که با بازاریابی اتفاق افتاده است و به‌صورت هوشمندانه در حال افزایش است.

امیر امینی معاون  در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز با اشاره به افزایش آمار ترانزیت در شش‌ماهه نخست سال 96، گفت: این در حالی است که اگر آمار ترانزیت را بر مبنای نفتی و غیرنفتی تفکیک کنیم شاهد رشد بیشتری در ترانزیت غیرنفتی خواهیم بود.

وی با بیان این‌که پیش‌تر رویکرد اصلی ترانزیت کشور در بخش نفت بوده است، گفت: ترانزیت در بخش کالاهای نفتی وضعیت پایداری ندارد و آماری که اکنون از وضعیت رو به رشد ترانزیت شاهد هستیم ترانزیتی است که با بازاریابی اتفاق افتاده است و به‌صورت هوشمندانه در حال افزایش است.

امینی ادامه داد: از سال 84 که ترانزیت رصد شده است شاهد آمار متغیر آن به‌صورت سالانه هستیم که این وضعیت بیشتر به دلیل تغییرات در ترانزیت کالاهای نفتی و محصولات مرتبط است؛ اما اکنون جهت ترانزیت به سمت کالاهای غیرنفتی برده شده است.

به گفته امینی تکمیل خطوط ارتباطی با کشورهای همسایه و تکمیل مسیرهای ریلی و جاده‌ای خواف به سمت هرات و اینچه‌برون به سمت ترکمنستان و هم‌چنین افزایش تعداد مرزهای فعال اثرات مستقیمی در افزایش ترانزیت داشته است.

وی با توضیح این‌که مبادی ورود و خروجی هم در بنادر و هم در مسیرهای زمینی ساماندهی بیشتری شده است به وضعیت مرز بازرگان و پرویز خان در غرب ایران اشاره کرد و گفت: ممکن است برخی اتفاقات مقطعی باعث توقف یا کاهش فعالیت در این دو مرز شده باشد اما رویکرد کلی ما افزایش ترانزیت کالاهای غیرنفتی را در پی داشته است و آمار ترانزیت رو به رشد است.

معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برخی مشکلات ترانزیتی مرز بازرگان ادامه داد: بازرگان مرزی نیست که کسی بتواند روی آن مانور دهد و کار را متوقف کند. بازرگان کلیدی‌ترین نقطه ارتباطی آسیا و اروپا است و ایران و ترکیه هر دو می‌دانند که ممکن است گاهی بازی‌های سیاسی برای تأثیر روی این مرز مؤثر باشد اما کوتاه‌مدت و مقطعی است.

به گفته امینی اهمیت مرز بازرگان برای ایران رو به افزایش است، ضمن اینکه به همین نسبت در آینده طولانی‌مدت مرز بسیار کلیدی برای آسیا و اروپا است.

وی به برنامه دولت برای هدف‌گذاری 30میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: مشکلات ترانزیتی موجود، هم به دلیل حجم بالای ترانزیت از مرز بازرگان است بااین‌حال مشکلات موجود از سایر مرزها بیشتر نیست.

امینی به عملکرد کلی دولت یازدهم در حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: ما در بهره‌برداری از ناوگان و ارائه خدمت با وجود همه فشارها موفق بوده‌ایم. اکنون تن کیلومتر بار، جابه‌جایی مسافر و سرویس‌دهی ناوگان بهتر و بیش‌تر شده‌است و در سالنامه‌های آماری خود را نشان می‌دهد. ما در همه بخش‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای توانسته‌ایم رضایت مشتری را چند برابر نماییم.

به گزارش تین نیوز، بررسی عملکرد حمل‌ونقل در حوزه ترانزیت کالا نشان می‌دهد که باوجود افت ترانزیت در سه سال اخیر، روند ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای کشور در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری 27 درصد رشد کرده است

آن‌طور که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرده است میزان ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای کشوری طی 6 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 27 درصدی مواجه بوده است که با مقایسه ترانزیت کالاهای عبوری از کشور در سال 95 حاکی از رشد محسوسی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.