احیای پروژه نیمه کاره کمربندی «قلعهنو»؛گره ترافیک باز می شود
در پی دستور استاندار تهران، ساماندهی محور پرتردد قلعه نو بار دیگر در دستور کار قرار گرفته است، مقامات محلی نیز از پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه کمربندی خبر می دهند.
در پی دستور استاندار تهران، ساماندهی محور پرتردد قلعه نو بار دیگر در دستور کار قرار گرفته است، مقامات محلی نیز از پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه کمربندی خبر می دهند.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، در حالی که شهر تهران به عنوان پایتخت پرجمعیت کشورمان با چالش های ترافیکی متعددی دست و پنجه نرم می کند، محور جنوب شرقی پایتخت، به ویژه مسیر تهران-ورامین در محدوده قلعه نو، به نمادی از مشکلات مزمن حمل و نقل تبدیل شده است.
این مسیر که روزانه هزاران خودرو را به سمت شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک هدایت می کند، سال ها است، که با ترافیک سنگین، تأخیرهای طولانی و گلایه های شهروندان روبرو است، بر اساس گزارش های اخیر پلیس راهور، ترافیک در این محور اغلب سنگین گزارش می شود، به خصوص در ساعات پیک صبح و عصر، جایی که خودروها در حدفاصل طالب آباد تا قلعه نو متوقف می مانند. این مشکل نه تنها زمان شهروندان را هدر می دهد، بلکه به اقتصاد محلی آسیب می رساند و ایمنی جاده ای را کاهش می دهد.
قلعه نو، شهری در مسیر ری-ورامین قرار دارد، این شهر با جمعیت رو به رشد خود، به نقطه ای کلیدی در شبکه حمل و نقل جنوب شرق تهران تبدیل شده است، طبق آمار اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، حجم تردد در این محور طی ۱۶ سال گذشته بیش از سه برابر شده و به بیش از ۱۲۰ هزار خودرو در روز رسیده است.
کمربندی قلعه نو سه سال پیش آغاز و نیمه کاره رها شد
افزایش جمعیت در شهرستان های اطراف تهران و کمبود زیرساخت های جایگزین، عوامل اصلی این چالش هستند، ساکنان محلی اغلب از «ترافیک روزافزون» گلایه می کنند و می گویند که جاده ای که زمانی با ماشین های کم، وضعیت خوبی داشت، حالا به دلیل افزایش وسایل نقلیه، «خراب» و «شلوغ» شده است.
یکی از شهروندان در مصاحبه ای به خبرنگار مهر گفته است: چند هزار نفر هر روز این در این مسیر تردد می کنند و در ترافیک اذیت می شوند.
تاریخچه این مشکل به بیش از ۲۰ سال پیش بازمی گردد، در آن زمان، گلایه های مردم از ترافیک فزاینده آغاز و با گذر زمان این مشکلات تشدید شد، جاده ورامین-ری که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، ابتدا برای حجم کمتری از تردد طراحی شده بود، اما با افزایش جمعیت و وسایل نقلیه، ظرفیت آن به سرعت پر شد.
گزارش های رسانه ای نشان می دهد که در سال های اخیر، ترافیک در این مسیر نه تنها در ساعات پیک، بلکه در طول روز نیز ادامه دارد، و شهروندان هر روز در رفت و برگشت با آن دست به گریبان هستند.
یکی از راهکارهای پیشنهادی برای حل این معضل، ساخت کمربندی ورامین-پیشوا-قرچک-ری بود که سه سال پیش کلنگ آن زده شد، این پروژه با هدف کاهش بار ترافیکی محور جنوب شرق تهران آغاز اما چندین بار نیمه کاره رها شد؛ دلایل توقف شامل مشکلات تملک اراضی، کمبود بودجه و هماهنگی های اداری بوده است.
فرماندار ری: سامان دهی محور پر تردد قلعه نو مجدداً آغاز شده است
پروژه کمربندی قلعه نو، که بخشی از این طرح بزرگ تر است، قرار بود با اعتباری حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اجرا شود و ترافیک شدید در بزرگراه شریانی ری-ورامین را کاهش دهد. عملیات اجرایی آن در فروردین ۱۴۰۲ با حضور استاندار وقت تهران آغاز شد، اما پیشرفت آن کند بود.
اخیراً، با دستور محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران، سامان دهی و تکمیل این محور پرتردد دوباره شروع شده است.
بیژن سلیمان پور، معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه ری، اعلام کرد: با دستور استاندار تهران، سامان دهی و تکمیل این محور پرتردد دوباره شروع شده است.
وی اضافه کرد: بر اساس زمان بندی پیش بینی شده، بهره برداری از طرح تعریض محور ارتباطی در خصوص تعیین تکلیف محورها و تأسیسات راهی منتهی به این محور مثل پل پیروزی آباد، مثل میدان غنی آباد، مثل کمربندی شهر قلعه نو در دستور کار داریم، برای اینکه بخشی از این ترافیک کاهش پیدا کند.
او افزود: جلساتی با حضور دستگاه های مربوطه، از جمله مدیرکل راهداری استان تهران، در محل استانداری برگزار و ساماندهی محور آغاز شده است.
این تحولات نشان دهنده تلاش برای گره گشایی از ترافیک چندساله قلعه نو است، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز تأکید کرده که تکمیل پروژه احداث کمربندی قلعه نو در گرو آزادسازی اراضی معارض است و پیشرفت فیزیکی سه کیلومتری مسیر ادامه دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی: عملیات اجرایی بخش نخست کمربندی قلعه نو به اتمام رسیده است
رضا خالقی، که با خبرنگار مهر سخن می گفت، اظهار کرد: تاکنون یک هزار و ۶۰۰ متر از مسیر آزادسازی شده و عملیات اجرایی بخش نخست به پایان رسیده است.
به گفته آقای خالقی، این پروژه با استفاده از اعتبارات استانی و تحت نظارت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در حال اجراست.
وی افزود: عملیات ابنیه فنی در ماه های گذشته تکمیل شده و بخش باقیمانده پروژه در مرحله تملک اراضی قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با تأکید بر فعال بودن این پروژه، خاطرنشان کرد: اصلاحات ترافیکی محور موجود در محدوده شورای ترافیک ری در حال اجرا است و هر دو پروژه به صورت موازی و با هماهنگی کامل بین دو اداره کل زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است و امیدواریم با تزریق منابع جدید، شاهد بهره برداری از آن در آینده نزدیک باشیم.
همچنین، گزارش های اخیر نشان می دهد که عملیات تکمیل کمربندی ورامین-پیشوا-قرچک-ری پس از سال ها توقف، دوباره آغاز شده و هدف آن کاهش ترافیک محور جنوب شرق تهران است.
کاربران فضای مجازی: چند نماینده باید بیاید و برود و وعده حل مشکل ترافیک قلعه نو را بدهد؟
این پروژه می تواند تحول ترافیکی در محور ری به قرچک، ورامین و پیشوا ایجاد کند و زمان سفر را در کمتر از یک سال کاهش دهد.
با این حال، چالش ها همچنان باقی است، پست های کاربران در فضای مجازی نشان دهنده گلایه های عمومی است. یکی از کاربران نوشته است: «ببینید، چندتا نماینده قرار است، وعده حل مشکل ترافیک قلعه نو را بدهند؟ چقدر زمان از مردم ورامین باید در این ترافیک بگذرد؟»
از منظر اقتصادی نیز، ترافیک قلعه نو سالانه میلیون ها ساعت زمان را هدر می دهد و به افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا منجر می شود، گزارش های زیست محیطی نشان می دهد که این محور یکی از نقاط آلوده کننده در استان تهران است.
علاوه بر این، ایمنی جاده ای نیز تحت تأثیر قرار گرفته؛ آمار پلیس راهور حاکی از افزایش تصادفات در این محدوده است، به دلیل عرض کم جاده و حجم بالای تردد.
برای حل بلندمدت، کارشناسان پیشنهاد می کنند که علاوه بر تکمیل کمربندی، سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی مانند مترو یا اتوبوس های سریع السیر افزایش یابد، خط مترو تهران-ورامین که سال ها در حال مطالعه است، می تواند بخشی از بار ترافیکی را کاهش دهد.