فصل ترافیک تهران چه زمانی به پایان می رسد؟ /شلوغی مترو باری از ترافیک کم نمی کند
استفاده از سیستم های نوین در حوزه مدیریت ترافیک
هر موضوعی بالاخره فصل های آن روزی به پایان می رسد اما فصل ترافیکی تهران انگار مجالی برای به خط پایان رسیدن ندارد، در سال های اخیر، ترافیک سنگین صبحگاهی و عصرگاهی در پایتخت به یک بحران تبدیل شده که ساعت ها شهروندان باید در حجم بالایی از ترافیک عمر خود را تلف کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، روزی نیست که خیابان ها و بزرگراه های پایتخت از اولین ساعات روز تا اواسط صبح با ازدحام خودروها روبرو نباشد، همین موضوع حرکت خودروها و شهروندان در بسیاری از معابر را با مشکل مواجه می کند که گویی همه مجبورند چندین ساعت صبح و ساعت ها در ترافیک عصرگاهی معطل بمانند. گویا روال زندگی برای همه همین است در هر ساعتی باید ترافیک را تحمل کنند.
بسیاری از کارشناسان شهری معتقدند که افزایش جمعیت تهران که در سال های اخیر به حدود ۱۵ میلیون نفر رسیده و برخی آمارها جمعیت این کلانشهر را شناور بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون در طول روز هم می دانند، تردد میلیون ها خودرو و موتورسیکلت و ضعف زیرساخت های حمل و نقل عمومی همه دست به دست هم داده که مردم پایتخت هر روز با ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی دست و پنجه نرم کنند.
جابجایی بیش از ۲۰ میلیون نفر در تهران
پلیس راهور تهران بزرگ نیز با افزایش حضور ماموران در تقاطع ها و معابر شلوغ، تا حدی ترافیک را مدیریت می کند، اما اجرای طرح های ترافیکی مانند محدودیت های طرح ترافیک، کاهش محدوده های طرح زوج و فرد و طرح های ۱۰ و ۲۰ نیز از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش حجم خودروها در مرکز شهر است. با این حال، این اقدامات هنوز نتوانسته به طور کامل مشکل ترافیک را حل کند زیرا این حجم از ترافیک نیاز به برنامه های بلندمدت و جامع تری برای کنترل دارد.
ترافیک تهران به حدی برای همه مساله شده است که حتی سردار سیدتیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا در مراسم افتتاح مرکز جامع اطلاع رسانی برخط پلیس راهور تهران بزرگ به جابجایی روزانه بیش از ۲۰ میلیون نفر در تهران اشاره دارد و می گوید: این حجم از حمل و نقل نیازمند مدیریت هوشمند و یکپارچه است و روش های سنتی دیگر جوابگو نخواهند بود. البته با افتتاح این مرکز گام مهمی در بهبود مدیریت ترافیک و حمل و نقل تهران برمی داریم. تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه ای، به خصوص در زمینه حمل و نقل و ترافیک برخوردار است.
استفاده از سیستم های نوین در حوزه مدیریت ترافیک
شهرداری تهران نیز با ارائه طرح هایی مانند توسعه خطوط حمل و نقل عمومی، ایجاد مسیرهای ویژه برای اتوبوس ها و تاکسی های اینترنتی و افزایش تعداد ایستگاه های مترو تلاش کرده تا بخشی از فشار ترافیکی را کاهش دهد؛ با این وجود، تاخیر در اجرای پروژه های عمرانی و کمبود بودجه، مانع از تحقق کامل این برنامه ها شده است؛ همچنین، پروژه های ناتمام عمرانی و مسدود کردن برخی معابر به دلیل ساخت و سازهای گسترده، خود به یکی از عوامل افزایش ترافیک تبدیل شده است.
شهردار تهران نیز پیشتر از برخورداری پایتخت از یک عقب ماندگی تاریخی در حوزه حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: تهران حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد بنابراین اضافه شدن ۲ هزار دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت راضی کننده نیست. تا پایان سال سه هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نو وارد ناوگان می شود و ۲۷ هزار دستگاه تاکسی نیز وارد چرخه خدمت رسانی درون شهری خواهد شد.
علیرضا زاکانی تاکید کرد: در حوزه نرم افزاری و استفاده از سیستم های نوین در حوزه مدیریت ترافیک اقداماتی در حال انجام است و در این حوزه نیز شهرداری تهران ورود کرده که ترافیک را کاهش دهد. تلاش داریم در ماه های آینده شرایطی رقم بخورد تا شهروندان کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند چرا که الان استفاده خودروهای شخصی در تهران حداکثری است اما در آینده نزدیک این معادله را بهم می زنیم تا شاهد کاهش ترافیک در پایتخت باشیم.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی در حوزه حمل و نقل و ترافیک ضعف در ناوگان حمل و نقل عمومی است، گفت: در تلاش هستیم این ضعف برطرف و شهروندان استقبال بیشتری از مترو، اتوبوس و تاکسی کنند. ضعیف بودن ناوگان حمل و نقل عمومی برای کلانشهری همچون تهران اصلا زیبنده نیست به همین منظور ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نو به ناوگان اضافه کردیم.
شلوغی مترو هم باری از ترافیک کم نمی کند
حمل و نقل عمومی تهران همچون اتوبوس و مترو بخش عمده ای از بار ترافیکی تهران را کاهش می دهند اما در نهایت یکی از معضلات اصلی در حمل و نقل عمومی پایتخت وضعیت نامناسب مترو است که البته تلاش های زیادی برای اورهال و افزایش تعداد قطارهای این ناوگان شده اما همچنان بار ترافیکی این حوزه نیز بسیار بالاست.
اگرچه متروی تهران یکی از مهمترین ابزارهای حمل و نقل به شمار می رود و روزانه میلیون ها نفر با استفاده از این سرویس حمل و نقل عمومی تردد می کنند، اما کمبود قطارها، تراکم بیش از حد جمعیت در ایستگاه ها و تاخیرهای مکرر در حرکت قطارها، موجی از نارضایتی ها را به دنبال دارد و به واسطه همین موضوع برخی استفاده از تاکسی و اتوبوس و حضور در موج های ترافیکی را به استفاده از مترو ترجیح می دهند.
شهروندان تهرانی معتقدند که مترو دیگر جوابگوی نیازهای روزافزون شهر نیست و باید به طور جدی بازنگری و به روزرسانی شود زیرا این حجم از حضور مردم با این سرویس دهی های متعدد نه می تواند مشکلات ترافیکی را حل کند و نه اینکه مردم را از این حجم ترافیک نجات دهد.
ساعات پیک ترافیک صبحگاهی، بسیاری از ایستگاه های مترو به قدری شلوغ می شود که حتی امکان ورود مسافران به قطارها وجود ندارد؛ برخی از افراد مجبور به استفاده از تاکسی یا اتوبوس می شوند که این خود باعث افزایش بار ترافیک شهری می شود. مترو تهران نه تنها با کمبود ظرفیت بلکه با مشکلات فنی و فرسودگی تجهیزات نیز دست وپنجه نرم می کند.برخی از قطارها قدیمی و نیاز به تعمیرات اساسی دارند، اما شاید بودجه کافی برای نوسازی این ناوگان وجود نداشته باشد که پس از سال ها هنوز مشکلات پابرجاست.
شهرداری تهران برای بهبود وضعیت مترو تاکنون برنامه ها و اقداماتی انجام داده است اما در چند سال اخیر، طرح های توسعه ای خطوط مترو و افزایش تعداد قطارها به دلیل موانع مالی و عدم هماهنگی های بین بخشی به نتیجه مطلوب نرسیده است. اگرچه قراردادهایی با شرکت های داخلی و خارجی در این زمینه منعقد شده، اما باید اثرات آن در راستای افزایش تعداد قطارها، نوسازی و توسعه مترو، جلوگیری از ازدحام جمعیت، کاهش زمان رسیدن قطار در ایستگاهها و موضوعات دیگر مشاهده کرد تا با این اقدامات مردم همچنان مترو را گزینه اول برای تردد انتخاب کنند.
اگرچه همه این اقدامات انجام شده است اما به اعتقاد برخی کارشناسان حوزه شهری یکی از راه حل های کاهش ترافیک و بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران، تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است که این موضوع نیز مستلزم داشتن ناوگان حمل و نقل توسعه یافته، شلوغ نبودن این ناوگان و در نهایت دسترسی آسان شهروندان است.
افزایش تعداد قطارها، تعمیر و نوسازی خطوط مترو و همچنین توسعه سامانه های حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس های تندرو و تراموا، می تواند تا حد زیادی از بار ترافیکی صبحگاهی کاهش دهد. در نهایتحل مشکل ترافیک تهران نیازمند یک رویکرد جامع و همکاری نزدیک بین پلیس، شهرداری و دولت است. اگرچه اقداماتی برای کنترل و کاهش ترافیک انجام شده، اما بدون اصلاحات اساسی در زیرساخت های شهری و حمل و نقل عمومی، انتظار بهبود قابل توجهی در آینده نزدیک نمی رود.
اكثرا كهنه و فرسوده حداقل يه رنگ به اتوبوس نميزنن صندلي هاي پاره و شكسته عوض نمي كنن صندلي پلاستيكي و فايبرگلس بذارن تبليغات ارزون نميگيرن كارت خوان براي دانش اموزان و دانشجوها هميشه خرابه حمل و نقل عمومي توي تهران زجركشي
معابر تهران ظرفیت پذیرش نزدیک به ۷۶۰۰۰۰۰ خودروی عمومی و شخصی و ۵۸۰۰۰۰۰ موتور سیکلت را ندارد. ظرفیت مترو و شبکه اش ناکافی است و بودجه اش قطره چکانی است. تقریبا تمام مسئولین ترافیک تهران کارمند دولت و غیر حرفه ای هستند و طرحهایشان معمولا مقطعی و آماتوری اند. شرکتهای مشاور ترافیکی فاقد پرسنل و تجهیزات حرفه ای و توانمند هستند. مدیران شهری غیر متخصص و نمایشی هستند. جمعیت ۱۹ میلیونی تهران تابع مقررات آمد و شد نیستند. اکثر معابر خودرویی و پیاده روها غیر استاندارد و نامناسب هستند. ساختار میادین و تونلها و زیر و رو گذرها عمدتا اشتباه و ترافیک زا هستند. بجای اتوبوسهای دوطبقه به غلط از یک طبقه و تک کابین استفاده می شود. طرحهای توزیع مسکن ترافیکزا عمدتا اشتباه هستند. جایگاه مراکز خرید ترافیکزا عمدتا اشتباه هستند. یکطرفه کردن خیابانها کاملا غلط هستند و باعث اغتشاش گسترده حرکت شده اند. شهروند هم هیچ اعتمادی به مسئولین ندارد و شکستن قانون را حق مسلم خود می داند!