| کد خبر: 264250 |

درهای کشور را به روی خودروهای برقی باز کنیم

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوال ایسنا درباره اعمال محدودیت در آرشیو اطلاعاتی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت:به قرار گیری اطلاعات کیفیت هوا در اختیار عموم مردم اعتقاد دارم.

تین نیوز

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوال ایسنا درباره اعمال محدودیت در آرشیو اطلاعاتی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت:به قرار گیری اطلاعات کیفیت هوا در اختیار عموم مردم اعتقاد دارم.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری خود با بیان اینکه ده ها سال است با آلودگی هوا دست به گریبان هستیم، گفت: طبق مطالعات بیش از ۸۰ درصد منابع آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و خودروها و موتورسیکلت ها هستند.

تردد موتورسیکلت هایی در تهران با تولید آلودگی هشت برابری نسبت به خودروهای استاندارد یورو۲

وی با بیان اینکه برای آلودگی هوا دنبال موضوعات پنهان نباید بگردیم، تصریح کرد : موتوسیکلت هایی در شهر تردد دارند که هشت برابر خودروهای استاندارد یورو۲ آلودگی تولید می کنند و از سویی دیگر در تهران با ۱۲ میلیون لیتر مصرف سوخت، شاهد آلودگی هستیم.

خودروهای فرسوده نباید بی مهابا در شهر حرکت کنند

تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: موضوع اول آلوده کننده ها هستند و برای حل این مسئله باید راهکار بیندیشیم و تجربه دنیا را نباید در این خصوص نادیده گرفت خودروهای فرسوده نباید بی مهابا در شهر حرکت کنند.

دولت نوسازی خودروها را در اولویت قرار دهد

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت باید مداخله کند و سیاست های تشویقی در نظر بگیرد و در مرحله اول نوسازی خودروها را در اولویت قرار دهد، یادآور شد: با نوسازی کاهش آلودگی، کاهش خسارات ناشی از تصادفات و مرگ و میر را شاهد خواهیم بود.

اختصاص۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید موتورسیکلت برقی در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران

اتوبوس ها و تاکسی های پایتخت باید برقی شوند

تشکری هاشمی با بیان اینکه ۱۵۶ دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران داده شده است، خاطرنشان کرد: ما در بودجه امسال شهرداری تهران، ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید موتورسیکلت برقی در نظر گرفته ایم؛ اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته و شهرداری باید ورود کند. از سویی دیگر اتوبوس ها و تاکسی ها نیز باید برقی شوند.

درهای کشور را به روی خودروهای برقی باز کنیم

وی تأکید کرد: در کشور خودرو به حدی گران شده که مردم طاقت این گرانی ها را ندارند. پشت مرزهای ما خودروهای برقی از خودروهای ما ارزان تر هستند. لذا دولت باید مسیر را برای ورود خودروهای برقی فراهم کند. صنعتگر ما باید ۲۰ سال ما را منتظر نگه دارد تا خودروی برقی تولید کند؟ باید درهای کشور را باز کنیم و اجازه دهیم خودروهای برقی وارد تهران شوند.

مشکل سوخت کارخانه ها باید رفع شود

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه مشکل سوخت کارخانه ها باید رفع شود، تصریح کرد: وقتی در کارخانه ها و نیروگاه ها مازوت مصرف می کنیم، باید هم شاهد آلودگی هوا باشیم. با کمیسیون و جلسه گذاشتن مشکل حل نمی شود و تنها راه حل، عمل، عمل و عمل است.

حذف عوامل فیزیکی در سطح شهر باعث افزایش بحران مرگ و میر می شود

ابزارهای هشدار دهنده در شهر ضعیف شده است

وی با بیان اینکه باید با تابلوهای هشدار مردم را تشویق کنیم که از پل های عابر پیاده عبور کنند، یادآور شد: حذف عوامل فیزیکی در سطح شهر باعث افزایش بحران مرگ و میر می شود. در تهران در ۶ ماه ابتدایی سال ۶۰۰ کشته داشتیم، در حالیکه آمار کلی سالهای قبل به این میزان بوده و این نشان می دهد که ابزارهای هشدار دهنده در شهر ضعیف شده است.

پارک حاشیه ای به معنای برخورداری همه از فضای پارک و سودآوری شهرداری است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سازمان ترافیک، پیمانکار انتخاب شد و تجهیزات خریداری کرد، گفت: چرا این قرارداد اجرا نمی شود؟ و حتی فشار وارد می شود که پیمانکار قرارداد خود را یک طرفه نقض کند. شهرداری باید به فوریت این مسئله را رفع کند. پارک حاشیه ای به معنای برخورداری همه از فضای پارک و از سویی دیگر به معنای سودآوری شهرداری است و این درآمد از دست رفته است.

پارک حاشیه ای ۷۰۰۰ شغل ایجاد می کرد

وی با بیان اینکه پارک حاشیه ای هفت هزار شغل ایجاد می کرد، گفت: مردم هم از سلامت خودروی خود در فضاهای پارک اطمینان ندارند و هم شهرداری از درآمد خود محروم شده است. ما تذکرات را داده ایم و امیدواریم تا پایان سال حداقل همین ۱۲۰ هزار فضا ایجاد شود.

بازنگری طرح ترافیک در دستور کار شهرداری تهران

طرح ترافیک سال ۵۹ در حال حاضر کارآیی ندارد

تشکری هاشمی با بیان اینکه طرح ترافیک فعلی در سال ۱۳۵۹ در دولت موقت به تصویب رسیده است، تصریح کرد: بیش از ۴۰ سال گذشته و شرایط امروز به هیچ عنوان شباهتی با آن سالها ندارد. نسخه سال ۵۹ حتما در سال ۱۴۰۲ نمی تواند نسخه کارآمد باشد. به همین سبب در برنامه چهار ساله چهارم توسعه شهر، شهرداری تهران را موظف کردیم بازنگری در طرح ترافیک را در دستور کار قرار دهد.

 

فاصله فاحش قیمت گذاری املاک مردم در محدوده طرح ترافیک

وی همچنین تأکید کرد: برخی از ساکنین از محدوده ترافیک کوچ کرده اند و باعث شب مردگی شده و فاصله فاحشی را در قیمت گذاری املاک مردم ایجاد کرده است. اگر معابر طرح ترافیک شلوغ تر از دیگر معابر نباشد خلوت تر نیست و این نشان می دهد که طرح ترافیک مؤثر نبوده و سکونت گاه های مردم از این طرح آسیب دیده است؛ لذا از شهرداری تهران درخواست کرده ایم که مطالعه کنند و ممکن است یا این طرح توسعه یابد و یا به کلی جمع آوری شود. تا مطالعات انجام نشود و خبرگان نظر ندهند نمی توانیم در این خصوص نظر دهیم.

مطالعات ترافیکی میزان تردد خودروها در محدوده های طرح ترافیک را نشان می دهد

تشکری هاشمی با بیان اینکه مطالعات ترافیکی نشان می دهد که چه میزان خودرو باید در محدوده های طرح ترافیک تردد کنند، یادآور شد: قرار نیست ما طرحی ارائه دهیم و مقرر شده شهرداری طرح خود را در این زمینه ارائه دهد. ما حتما با کارشناسان و خبرگان در این زمینه صحبت خواهیم کرد و مشورت خواهیم گرفت.

طرح ترافیک در شورای ترافیک تهران بررسی می شود

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه در چند ماه باقی مانده طرح ترافیک در شورای ترافیک تهران بررسی می شود، خاطرنشان کرد: تصویب این طرح تا پایان امسال به نظر غیر ممکن می رسد؛ اما امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. هرچند باید زیرساخت های فنی و اجتماعی طرح فراهم شود تا رضایتمندی عمومی را به دنبال داشته باشد.

نیازی به اجرای پروژه های بزرگ مقیاس در تهران نداریم

 

وی به اجرای شبکه های بزرگراهی اشاره کرد و افزود: شبکه اصلی در تهران ایجاد شده و نیازی به اجرای پروژه های بزرگ مقیاس نداریم. چراکه ما نباید میل به استفاده از خودروها را با توسعه بزرگراه ها و ساخت پارکینگ ها و اقداماتی از این قبیل را افزایش دهیم. شاید بزرگراه ها در چند ماه اول خلوت باشند؛ اما بعد از چند ماه می بینیم که نه تنها به وضعیت قبل بازنگشته ایم؛ بلکه مردم را تشویق می کنیم که با خودروی شخصی در این بزرگراه ها تردد کنند. کشورهای قدرتمندتر و ثروتمندتر به سمت حمل و نقل عمومی رفته اند تا مشکلات را حل کنند.

 

آزادراه شهید شوشتری به عنوان کمربند شرق تهران فضایی برای تردد خودروهای ترانزیتی

تشکری هاشمی با بیان اینکه آزادراه شهید شوشتری به عنوان کمربند شرق تهران می تواند فضایی برای تردد خودروهای ترانزیتی باشد، تصریح کرد: یکی از پروژه هایی که برای تکمیل شبکه موجود نیاز است، آزادراه شهید شوشتری است. به دلیل مشکلات با محیط زیست و منابع طبیعی و قرار گرفتن بخشی از طرح در مناطق حفاظت شده، هنوز به نتیجه نرسیده ایم. بخشی از طرح از بزرگراه امام رضا(ع) تا میدان هجرت عملیاتی خواهد شد؛ اما مابقی آن نیاز به راه حل دارد.

باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی برویم

وی اضافه کرد: بزرگراه شهید بروجردی نیز به طول ۳.۷ کیلومتر چند ماه قبل به بهره برداری رسید و هزار متر نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. فکر می کنیم بیش از این شهر به گسترش شبکه نیاز ندارد و باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی برویم اما قضاوت نمی کنیم و منتظر اجرای کامل این طرح ها می مانیم.

باید به سمت تقاطع های هوشمند برویم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سه دسته تقاطع در سطح شهر داریم، گفت: برخی تقاطع های ما ثابت و برخی برنامه پذیر هستند و برخی دیگر نیز به صورت هوشمند طراحی شده اند. ما باید به سمت تقاطع های هوشمند برویم. با توجه به اینکه در چند سال اخیر بروز رسانی تجهیزات هوشمند صورت نگرفته و به دلیل نقص فنی، کار خود را به درستی انجام نمی دهند، امیدواریم شهرداری بعد از گذشت یک سال از فعالیت شرکت کنترل ترافیک با حضور سرپرست های مختلف، در این زمینه وارد عمل شود.

 

وی افزود: باید هرچه سریعتر مدیر شرکت کنترل ترافیک مشخص شود و شهرداری به فوریت رفع مشکل کند و در این صورت از پلیس خواهیم خواست که با وجود چراغ های هوشمند، پلیس به هیچ عنوان ورود نداشته باشد و چراغ ها دستکاری نشود.

داده های حوزه آب و هوا محرمانه نیستند

تشکری هاشمی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص محدودیت در دسترسی به اطلاعات آرشیوی شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: آمارها و داده ها در هر بخشی به جز داده های محرمانه، بایستی در اختیار تمام کسانی که نیاز به این داده ها دارند، قرار بگیرد. متأسفانه شاهد تولید جنگلی از داده ها هستیم که در فضایی حبس شده قرار می گیرند و هزینه ای بی جهت برای آن انجام می شود. داده ها باید در اختیار متخصصین و علاقمندان قرار بگیرد. داده های حوزه آب و هوا محرمانه نیستند و حتماً پیگیری برای دسترسی عمومی به اطلاعات این بخش را انجام خواهیم داد.

رقابت و درگیری بین شهرداری و شورا وجود ندارد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه در شورای شهر بنا بر، حداکثر همراهی با مدیریت شهری برای رفع مشکلات است، اظهار کرد: رقابت و درگیری بین شهرداری و شورا وجود ندارد و نباید باشد. ما تلاش می کنیم بسیاری از مسائل را پیش از مطرح شدن در صحن شورا، در نشست ها برطرف کنیم و بعضاً برخی مشکلات در همین نشست ها رفع می شود. در مواردی که با کمبود زمان روبه رو هستیم تذکرات را در صحن مطرح می کنیم و شاهد این هستیم که شهردار دستورات لازم را می دهد و مشکلات حل می شود.

وی ادامه داد: اگر تذکرات به نتیجه نرسد ما از محل طرح سوال اقدام می کنیم و تلاش شورا و مدیریت شهری این است که کار به این مرحله نرسد. برای مثال در خصوص سرویس دانش آموزان استثنایی مشکلات حقوقی وجود داشت و تا این مشکل حل شود، سال تحصیلی تمام شد و امسال می بینیم که مشکلی وجود ندارد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه پس از تذکرات ما فعل و انفعالات در شرکت کنترل ترافیک متوقف شد، گفت: امروز با انتخاب مدیریت جدید امیدواریم این شرکت سر و سامان پیدا کند. در مجموع ما تذکرات را رها نمی کنیم و مؤکداً و مرتباً مسائل را پیگیری می کنیم و شاهد هستیم که شهرداری نیز با جدیت برای حل مشکل اقدام می کند و در مواردی در لایه های کارشناسی قرار می گیرد.

آمار خرابی کنترل های ترافیکی بالاست

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه آمار خرابی کنترل ها به اندازه ای بالاست که اگر از یک راننده تاکسی بپرسیم می داند دوربین کدام تقاطع فعال نیست، یادآور شد: امید می رود ایرادات به حداقل برسد و شاهد بهبود چشمگیر در این زمینه باشیم.

۶۰ درصد از جرائم رانندگی در هر شهر باید به شهرداری پرداخت شود

وی با اعلام اینکه ۶۰ درصد از جرائم رانندگی در هر شهر باید به شهرداری پرداخت شود، خاطرنشان کرد: به جز سال اخیر، کمتر از ۱۰ درصد از سهم شهرداری پرداخت می شد در حالیکه اجازه هزینه کرد این مبلغ در محلی دیگر وجود ندارد. سال گذشته رقم خوبی در این بخش به شهرداری پرداخت شد؛ اما سالهای قبل رقم پرداختی کمتر از ۱۰ درصد بود.

تشکری هاشمی با اعلام اینکه «شرکت بی دود» در مناقصه شهرداری شرکت نکرده است، اظهار کرد: مناقصات برنده داشته و شرکت برنده، در حال تجهیز است تا دوچرخه ها مجدداً وارد مدار شوند. علت تذکر ما این بود که «شرکت بی دود» هزاران دوچرخه خریداری کرده بود و تنها مصرف کنندگان آن شهرداری تهران بود و این عاقلانه و منصفانه و دور از نگاه تخصصی است که اجازه دهیم گروهی که سرمایه چند صدمیلیاردی هزینه کرده، از بین برود. از شهرداری خواسته ایم در مناقصات بعدی از این شرکت دعوت کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ پیش بینی های جسورانه ای دربودجه حمل و نقل صورت گرفت، یادآور شد: قاطعانه ترین و اثربخش ترین تصمیم برای حمل و نقل عمومی در سال جاری گرفته شد.

باید حداقل ۱۶۰۰ واگن مترو در تهران داشته باشیم

وی افزود: ما هزار و ۵۰۷ واگن داریم که هزار و ۳۰۰ واگن فعالیت می کنند و برای تهران بسیار کم است و باید حداقل هزار و ۶۰۰ واگن مترو داشته باشیم تا سرفاصله چهار دقیقه را تأمین کنیم. باید به ازای هر کیلومتر یک رام قطار داشته باشیم و به همین منظور بر اساس قراردادهای گذشته، با پیگیری های خوب شهرداری تهران در سال جاری توانستیم ۱۵ درصد پیش پرداخت خرید واگن مترو را عملیاتی کنیم و این مبلغ به حساب شرکت سازنده خارجی واریز شد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه برای ۲۵۹ دستگاه واگن مترو نیز در کنار ۷۹۱ واگن قید شده در قرارداد با چین، تفاهم نامه امضاء شده است، یادآور شد: علاوه بر انجام پیش پرداخت، قرارداد تأمین سه هزار دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی منعقد شد و با سازمان برنامه و بودجه به توافق رسیدیم که ۲۰ درصد پیش پرداخت برای خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین، ۱۰ هزار دستگاه ون، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی انجام شود.

 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اعلام اینکه تنها هشت رام قطار مترو از چین وارد خواهد شد، گفت: مابقی رام هایی که در قرارداد به آن اشاره شده در کشور تولید خواهد شد. به نوعی ۵۵ درصد از رام ها با مهندسی و فناوری ایرانی تولید می شود. علاوه بر این ۸۴۰ دستگاه بوژی در داخل کشور تولید خواهد شد.

فراخوان برای اسکوتر برقی در تهران

وی با بیان اینکه برای اسکوتر برقی در تهران نیز فراخوان داده شده است، یادآور شد: امیدواریم موتورسیکلت های برقی، دوچرخه و اسکوتر نیز به نتیجه برسد که البته به امسال محدود نخواهد شد و در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

 

عملیات اصلاح و ایمن سازی پل های پایتخت در حال انجام است

در ادامه این جلسه تشکری هاشمی با بیان اینکه عملیات اصلاح و ایمن سازی پل های پایتخت در حال انجام است، اظهار کرد: معاونت فنی و عمرانی به صورت مستمر پل ها را ایمن سازی می کنند و شهروندان نباید نگران باشند؛ نه تنها پل ها استحکام کافی دارند بلکه مرتباً مورد بازدید قرار می گیرند.

وی افزود: تعدادی پل فلزی نیز داریم که منظر شهری مناسبی ندارند. برای مثال پلی مقابل دانشگاه امیرکبیر وجود دارد که هزینه اصلاح و ایمنی آن ممکن است از هزینه ساخت آن بیشتر باشد. ما شهرداری را موظف کردیم که این پل ها جمع آوری شود و قرار بود در عید امسال پل حافظ جمع شود؛ اما شهرداری اعلام کرد که باید بررسی مجدد صورت بگیرد که مطمئن شویم پیامد ترافیکی خواهد داشت یا خیر؟ در ۶ ماه دوم سال، شهر تهران کشش اجرای این طرح ها را ندارد؛ اما به هر شکل از شهرداری می خواهیم به سرعت در این خصوص نظرات خود را اعلام و در سال آینده پل ها را جمع آوری کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه پیشنهادات اعضا باید مدل سازی شود و اثرات آن مورد سنجش قرار بگیرد، گفت: ما در صورتی با محدودیت های ترافیکی موافقت خواهیم کرد که پیش از این ظرفیت های آن در بخش حمل و نقل عمومی در سطح شهر ایجاد شده باشد و اگر غیر از این باشد ما موافق اجرای آن نخواهیم بود.

تشکری هاشمی با اشاره به زمان ورود قطارها به ایران، تصریح کرد: پیش پرداخت ۱۴۰ میلیون دلاری قطارها ۶ سال زمان برد که در یک سال گذشته پیش پرداخت ها صورت گرفت و شرکت سازنده اعلام کرد که تا زمانی که طراحی قطارها به تأیید ما برسد و تولید شود، ۲۳ ماه زمان می برد اما در جلسات شرکت سازنده را متقاعد کردیم که اولین گروه واگن ها را تا بهمن ماه سال آینده به ما تحویل دهند و چهار سال زمان خواهد برد که قطارهای بعدی از راه برسند.

وی افزود: امروز TBM خط ۱۰ مترو آغاز شده و برای خطوط هشت و ۱۱ مترو نیز توافقات صورت گرفته و در دستور ساخت قرار گرفته و مردم باید بدانند افق روشنی پیش روی آنهاست؛ اما اینکه فوراً این خطوط راه اندازی شود، خارج از انتظار است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه بازسازی اتوبوس ها و واگن های مترو نیز در حال انجام است، گفت: نه کسی از ما توقع معجزه دارد و نه ما کرامات آن را داریم. این اتفاقات شدنی در سالهای اخیر متوقف بوده اما در این دوره با حمایت مدیریت شهری محقق شد.

شبکه عوارضی باید تشکیل و شهرها باید به آن متصل شوند

ده ها هزار خودروی پلاک شهرستان در محدوده های طرح ترافیک و LEZ تردد می کنند

وی با بیان اینکه شبکه عوارضی باید تشکیل و شهرها باید به آن متصل شوند، گفت: شهرداری تهران باید با پلیس راهور مشکلات سالهای اخیر را رفع کند و خودروهایی که به صورت غیرقانونی وارد محدوده طرح ترافیکی می شوند و جریمه نمی شوند، تعیین تکلیف شوند؛ چراکه امروز ده ها هزار خودروی پلاک شهرستان در محدوده های طرح ترافیک و LEZ تردد می کنند.

آشفتگی و لجام گسیختگی در تردد موتورسیکلت ها

وی با تأکید بر اینکه آشفتگی و لجام گسیختگی در تردد موتورسیکلت ها به اندازه ای فاجعه آمیز شده که بعید می دانیم شهروندی از تردد این موتورها احساس امنیت کند، افزود: سالهاست که ما این وضعیت را شاهد هستیم و تصمیمی برای آن گرفته نشده است. جلسات متعددی با رئیس پلیس راهور داشتیم و عزم جدی پلیس این است که برنامه های دراز مدت برای این مسئله داشته باشد و طرح ها باید به صورت با دوام و بلند مدت ارائه شود تا عارضه ها به حداقل برسد و همینطور  باید در حوزه فرهنگی نیز وارد شویم؛ چرا که تنها با اقدامات برخوردی نمی توان به نتیجه رسید و باید فرهنگ سازی نیز صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: تاکسی های آنلاین باید در عرصه خدمت به مردم حضور داشته باشند. نرخ ها نباید نجومی باشد و رانندگان نیز شناخته شده باشند. البته وقتی یک تبعه خارجی بدون هیچ مدرکی فعالیت می کنند، قابل پذیرش نیستند. کسانی که شب ها در خودروی خود می خوابند و روزها مسافرکشی می کنند، پذیرفته نیست.

تشکری هاشمی درباره پایانه شرق نیز  با بیان اینکه در پایانه شرق تجهیز کارگاه انجام شده و بخشی از کارها صورت گرفته است، یادآور شد: ۱۸۰ میلیارد تومان در مدت اخیر در این پایانه هزینه شده است. اگر در سالهای قبل کار انجام می شد ۷۰ میلیارد تومان کافی بود اما باید ۸۰۰ میلیارد تومان در ایام پیش رو هزینه شود. معاون مالی شهرداری قول داد که ظرف یک هفته ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب سازمان پایانه ها واریز شود که تشریفات اداری انجام شده ولی اصل پول هنوز نرسیده و امیدواریم به زودی واریز شود.

وی افزود: ما در بخش هلدینگ مترو از محل بودجه نفت ۴۶۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم که ۲۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. در شرکت بهره برداری مترو ۵۸۰۰  میلیارد تومان پیش بینی شده بود که ۲۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است؛ البته این مبالغ تنها در بخش نقد است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا همچنین تصریح کرد: برای شرکت اتوبوسرانی ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته بود که پنج هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی اعلام کرد: در مجموع از ۲۷ هزار میلیارد تومان بودجه حوزه حمل و نقل، بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی به معاون حمل و نقل و ترافیک و معاونت عمران پرداخت شده و به نظر بنده روند پرداخت مطلوب بوده و در نیمه دوم قطعاً تقویت خواهد شد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه باید منتظر بمانیم که ببینیم تفاهم نامه های اجرای خطوط مترو با چین چه زمانی به قرارداد تبدیل می شود، گفت: باید در مورد چگونگی تأمین منابع مالی بررسی صورت بگیرد. بعید می دانیم ساخت خط ۱۱ کمتر از پنج تا ۶ سال زمان ببرد. در حالت خوشبینانه امیدواریم امسال قرارداد منعقد و عملیات عمرانی سال آینده آغاز شود که در این راستا یک بازه ۴ تا ۶ ساله برای ساخت خط پیش بینی خواهد شد.

۳۰ اتوبوس برقی به گمرک رسیده است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اعلام اینکه قرارداد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی مشارکتی بوده است، اظهار کرد: یک شرکت قرار بوده از طریق سرمایه گذاری این اتوبوس ها را وارد کند که شنیده ایم ۳۰ دستگاه از این اتوبوس ها به گمرک رسیده است. پروژه های سرمایه گذاری و خرید متفاوت است. اگر سرمایه گذار موفق به انجام کار نشود شهرداری زیان چندانی نخواهد دید. ما به دنبال ترمز کشیدن نیستیم و می خواهیم گره ها باز شود. همانطور که گفتیم ۳۰دستگاه اتوبوس به گمرک رسیده اما در جریان مابقی اقدامات نیستیم. ما تلاش می کنیم سرمایه سرمایه گذاران در تهران هزینه شود.

وی افزود: صنعتگران داخلی نیز پیش پرداخت و مازاد آن را نیز دریافت کرده اند و دیگر عذر و بهانه ای ندارند که کار خود را انجام ندهند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه فضای شورا نگاه حزبی و گروهی به مسائل نیست گفت: شورا یک نهاد مردمی غیرسیاسی است و اگر قرار باشد عرصه یکه تازی حزب ها باشد، به مردم لطمه زده ایم. ما می خواهیم به مردم خدمت ارائه دهیم، چه عده ای خوششان بیاید چه خوششان نیاید.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور هیئت چینی در پایتخت، خاطرنشان کرد: باید منتظر بمانیم تا کار تمام شود تا خروجی مذاکرات را اعلام کنیم. هیئت های بعدی نیز در آینده به ایران خواهند آمد تا تفاهمات به قرارداد تبدیل شود و بتوانیم زمان بندی دقیقی را به ازای هر فعالیت اعلام کنیم.

وی درباره معاینه فنی خودروها با بیان اینکه ثبت معاینه فنی خودروها با دوربین های برخوردار از فناوری در این حوزه انجام می شود، گفت: برخی دوربین ها قابلیت پردازش تصویر دارند و می توانند خودروهای بدون معاینه فنی را شناسایی کنند و برخی دیگر خیر. در چند سال قبل موانعی وجود داشته و پلیس تذکراتی را در این زمینه مطرح کرده که در تلاش هستیم تعاملات به حداکثر برسد. ۲۱۰ دوربین در محدوده طرح LEZ و ۱۹۰ دوربین نیز در محدوده طرح ترافیک، قابلیت ثبت تخلف دارند.

تشکری هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان اینکه بخش خصوصی ۸۷۰ دستگاه اتوبوس دارد، گفت: عمر مفید اتوبوس های ما هشت سال است و اتوبوس های بخش خصوصی عمر ۱۶ ساله دارند. اتوبوس هایی که عمر دوم خود را می گذرانند نباید انتظار داشته باشیم که دائماً فعالیت کنند. در گذشته پنج هزار اتوبوس در اختیار بخش خصوصی بود که به تدریج فرسوده و از رده خارج شدند و طبیعی است که در برخی ساعات و روزها شاهد کمبود اتوبوس ها باشیم. باید تلاش کنیم ناوگان جدید به بخش خصوصی واگذار شود نه اینکه اتوبوس های فعلی را به ضرب و زور سرپا نگه داریم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تأکید کرد: ۱۱۲ دستگاه اتوبوس را شهرداری و ۱۷۴ دستگاه را دولت خریداری کرده اما این دستگاه ها در برابر نیاز هفت هزار دستگاهی تهران، محسوس نیست.

تشکری هاشمی با بیان اینکه پل های عابر پیاده جز دو یا سه پل که عرشه بتنی دارند، فلزی هستند، خاطرنشان کرد:  باید به سمت پل های بتنی برویم که دچار شکستگی و ... نخواهد شد که معاونت فنی و عمرانی در این خصوص اعلام آمادگی کرده است اما به این معنا نیست که اگر پل ها با مشکل مواجه شدند، رسیدگی صورت نگیرد.

 شهرداری نباید در ساخت مسکن وارد شود

وی با بیان اینکه تفاهم نامه هایی در خصوص انبوه سازی مسکن با چینی ها منعقد شد، گفت: استفاده از واحدهای مسکونی پیش ساخته در حد صحبت های اولیه مورد بحث قرار گرفت اما معتقدیم که شهرداری نباید در ساخت مسکن وارد شود و باید زمینه را فراهم کند تا سازندگان وارد عمل شوند. چراکه اگر شهرداری اعتبارات خود را در این بخش هزینه کند این پرسش پیش می آید که برای حمل و نقل و دیگر حوزه ها چه خواهد کرد؟

تشکری هاشمی در پایان با بیان اینکه با صندوق کارآفرینی امید تفاهم شده که ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای رانندگان تاکسی در نظر بگیرد، گفت: ۶۰۰۰ تاکسی در سطح شهر فرسوده هستند و نیاز به بازسازی دارد اما با هزینه گزاف خودرو و نرخ گذاری ها انگیزه ای جهت نوسازی برای رانندگان تاکسی باقی نمی ماند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.