بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

خلاقیت شهرداری تهران بلای جان رانندگان شد!

فرقی ندارد که کجای این شهر باشید! پشت چراغ قرمز، پیاده رو، پل عابر پیاده و...؛ همه جا قابل مشاهده است و رنگ و لعاب آن مخاطب را به خود به یکباره جذب می کند البته محتوای آن ها هم متفاوت است و ممکن است هرچند وقت یکبار تغییر کند! صحبت از بیلبوردهایی است که همچون حالت قارچ گونه در بیشتر نقاط پایتخت سبز می شوند.

خلاقیت شهرداری تهران بلای جان رانندگان شد!
تین نیوز |

فرقی ندارد که کجای این شهر باشید! پشت چراغ قرمز، پیاده رو، پل عابر پیاده و...؛ همه جا قابل مشاهده است و رنگ و لعاب آن مخاطب را به خود به یکباره جذب می کند البته محتوای آن ها هم متفاوت است و ممکن است هرچند وقت یکبار تغییر کند! صحبت از بیلبوردهایی است که همچون حالت قارچ گونه در بیشتر نقاط پایتخت سبز می شوند.

​به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، در خصوص استاندارد سازی تبلیغاتی به اولین نکته ای که باید توجه شود، مدت زمانی است که یک تابلو در مخروط بینایی مخاطب قرار می گیرد، بطور معمول هر تابلو حدود هفت ثانیه دیده می شود این مدت زمانی است که توجه مخاطب به سمت تبلیغات جلب و پیام انتقال داده می شود، متن بیلبورد هم باید بین ۸ تا ۱۰ کلمه باشد.

این روزها علاوه بر بیلبوردهای تبلیغاتی در گوشه و کنار تهران شاهد بیلبوردهایی هستیم که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران به اشعار شاعران مزین شدند و طبیعتا کار بسیار خلاقانه و موثری است، زیرا بر ترویج فرهنگ ادب و شعر تاثیر مثبتی می گذارد، اما سوالی که مطرح است، این است که آیا این بیلبوردهایی که اشعار شاعران را به نمایش می گذارد اصلا طبق قانون شهری استاندارد است؟ آیا این اشعار بلند آن هم در بیلبورد های شهر عواقبی برای رانندگان ندارد؟

در این رابطه، رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اظهار کرد که درباره استاندارد بیلبوردهای شهری دستورالعمل دقیقی نداریم؟! یعنی نمی توانیم بگوییم که این تعداد کاراکتر اگر در بیلبورد باشد استاندارد است یا خیر! آن چیزی که رعایت می شود این است که بیلبورد پیام و محتوا را به مخاطب منتقل کند، باید موجز باشد و ٨ الی ١٥ ثانیه جهت ملاحظه مخاطب زمان ببرد. طبیعتا راننده شاید نتواند اشعار روی بیلبورد را بخواند، اساسا بسیاری از این محتواها بیش از راننده، سرنشین ها مخاطبش هستند.

​وی بیان کرد: تلاش کردیم که اشعارمان زیاد طولانی نباشند و ١٠ ثانیه زمان ببرد و مردم قبلا آن را شنیده باشند، در رابطه با تصادف هم که هر فایل گرافیکی در شهر ممکن است باعث تصادف شود و چشم راننده را به خود بدزد که یک قاعده کلی است، با این حال امیدواریم اشعار ما موجب تصادف نشود.

افزون بر این؛ نکته قابل تامل این است که مگر می شود، سازمانی که زیرمجموعه شهرداری تهران است برای انجام کار خود استاندارد خاصی نداشته باشد تا از آن پیروی کند؟ این صحبت ها در حالی است که پلیس راهور نظر دیگری دارد! سرهنگ مومنی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفت که اشعاری که سازمان زیباسازی شهر تهران بز روی بیلبوردهای شهر حکاکی کرده، اصلا برای راننده قابل خوانش نیست و به دلیل طولانی بودن این اشعار متاسفانه موجب تصادف رانندگی می شود و باید دقیقا مورد بررسی قرار بگیرد تا عواقبی نداشته باشد و استاندارد باشد.

وی تاکید کرد که بنرها و بیلبوردهای شهر باید کوتاه و مختصر باشد نه اینکه ذهن مخاطب را درگیر کند و با یک نگاه کوتاه راننده مطلب رسانده شود؛ این بلند نویسی استاندارد نیست و تصادفات را رقم می زند، سازمان زیباسازی در رابطه با این اقدام نامه نگاری انجام نداده است و باید کارشناسان برای این موضوع وقت بگذارند.

همچنین سرهنگ مصطفی زینی وند رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ  معتقد است که این بیلبوردهای در کنار جاده یا بزرگراه را می توان نوعی به هم ریختگی محیطی در نظر گرفت که الگوهای حرکتی چشم رانندگان را طبیعتا تحت تاثیر قرار می دهد و مختل می کند و در تصمیم گیری های راننده هم مشکلاتی را پدید می آورد. اکثر مطالعات در این زمینه بی نتیجه مانده، ولی یک روند ظهور در ادبیات وجود دارد که نشان می دهد تبلیغات و بنرها می تواند خطر تصادف را افزایش دهد.

در ادامه مهدی پیرهادی رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم بر لزوم استانداردسازی بیلبوردهای شهری تاکید کرد و یادآور شد که سازمان زیباسازی شهر تهران اقدامات بسیار خوبی تا به امروز انجام داده که یکی از آنها همین اجرای پویش شعر در بیلبوردهای شهر اشاره کرد، اما طبیعتا این اقدام با مخالفت و نقدهایی همراه بوده است، البته که باید نقدها شنیده شود و نکات آن ها مدنظر قرار گیرد و کار را اصلاح کرد، نظر پلیس راهور باید برای بیلبورد اشعار لحاظ شود، زیرا قید کردن اشعار طولانی شاعران در بیلبوردها موجب تصادف می شوند، پس بهتر است اشعار کوتاه تر شود و در اقدامات بعدی حتما کار کارشناسی انجام دهد؛ گفتنی است که این اقدام خوب و ارزشمند است، اما باید طبق نظر راهور اصلاح شود.

الهام ابراهیمی کارشناس حوزه شهری در گفتگو با یکی از رسانه ها در این خصوص بر این باور است که مساله ساماندهی تبلیغات محیطی از قبل هم مطرح بوده و مدیریت شهری در دوره پیشین (شورای شهر پنجم) به این مساله ورود کرد و طرح مناسبی نیز تدوین شد، اما به دلیل تغییرات پیایی شهرداران پایتخت به مرحله اجرا نرسید. البته این مساله با نهادهای مرتبط نیز در میان گذاشته شده تا در این مورد مشارکت داشته باشند. نماهای شهری و اجزای تفکیکی در مباحث طراحی شهری مهم است.

حال با این اوصاف، نباید حتما منتظر باشیم که این بیلبوردها حتما چندین تصادف را رقم بزنند که مسئولان به فکر باشند، بهتر است همان پیشگیری را انجام دهند و قبل از انجام یک کار فرهنگ اجتماعی، تمامی ابعاد آن را مدنظر قرار دهند و تنها به فکر ظاهر یک کار نباشند، باید ببینیم در آینده برای بیلبوردهای شهری چه اتفاقی رخ می دهد و از قانونی پیروی می کنند یا خیر!

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.