| کد خبر: 251095 |

احداث شهرک های منفصل برای مقابله با گرانی مسکن در تهران

فخاری استاندار تهران ضمن رد مازوت سوزی در تهران، خودرو را مهم ترین عامل آلودگی هوای پایتخت دانست و گفت: برای حل مشکل مسکن در تهران باید به دنبال ایجاد شهرک های جدید منفصل از هم باشیم.

تین نیوز

فخاری استاندار تهران ضمن رد مازوت سوزی در تهران، خودرو را مهم ترین عامل آلودگی هوای پایتخت دانست و گفت: برای حل مشکل مسکن در تهران باید به دنبال ایجاد شهرک های جدید منفصل از هم باشیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار،  تهران، کلان شهری که مجله اکونومیست آن را یکی از ۱۰ شهر بد جهان برای زندگی معرفی کرده است. آنگونه که در این گزارش آمده تهران در سال ۲۰۲۲ از میان ۱۷۲ شهر در جایگاه ۱۶۳ ام قرار گرفته است. گرانی سرسام آور قیمت مسکن گرفته تا آلودگی هوایی که نفس بسیاری از پایتخت نشین ها به شماره انداخته، بخشی از مشکلات پایتخت است.

بر اساس گزارش اعلامی توسط مرکز آمار متوسط قیمت مسکن در تهران از مرز ۵۰ میلیون تومان هم گذشته این در حالی است که متوسط حقوق یک کارگر ساده در ماه حدود ۶ میلیون تومان برآورد می شود. با این حساب خرید یک متر خانه در تهران تقریبا معادل حقوق ۸ ماه یک کارگر ساده است.

از طرفی شرکت کنترل کیفیت هوا هم‌اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت اعلام کرده پایتخت نشین ها از ابتدای سال تاکنون تنها ۲ روز هوای پاک تنفس کرده اند. بر اساس این گزارش ۱۵۰ روز هوای قابل قبول، ۱۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۲۴ روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه، ۲ روز هوای بسیار ناسالم، ۲ روز هوای خطرناک را تجربه کردند.

اما سوال اینجاست که استانداری تهران چه راه حلی برای حل دو معضل اصلی پایتخت دارد. برای بررسی بیشتر این مساله بازار گفتگویی با علیرضا فخاری استاندار داشته است که متن آن در ادامه می آید:

بر اساس تازه ترین گزارش اعلامی متوسط قیمت مسکن در تهران به بالای ۵۰ میلیون تومان رسیده است. رشد سرسام آور قیمت ها بسیاری از پایتخت نشین ها را به حاشیه رانده است. چه برنامه ای برای کنترل قیمت مسکن در تهران و افزایش ساخت و سازها دارید؟

درست است که وظیفه اصلی تامین زمین بر عهده وزارت راه و شهرسازی است اما نباید فراموش کرد که ما در استان تهران محدودیت های زیادی در این خصوص داریم. با این وجود تلاش ما این است که تا حد امکان مشکلات موجود در تامین مسکن را حل کنید. به نظرم برای تامین مسکن تهران باید به دنبال ایجاد شهرک های جدید اما منفصل از هم باشیم. به همین دلیل برای شناسایی نقاطی برای ایجاد شهرک ها هستند تا ظرفیت جدید آنها برآورد کنیم

با توجه به محدودیت تامین زمین یعنی باید آپارتمان نشینی گسترش یابد؟

اولویت ما توسعه آپارتمان نشینی نیست چرا که وقتی جمعیت به ارتفاع می بریم معضلاب مربوط به آپارتمان نشینی را شاهد هستیم. از طرفی محدودیت در تامین زمین هم دست و پای ما را برای تامین مسکن در سطح بسته است. به همین دلیل امیدوارم که سیاست های دولت برای ساخت ساختمان های یک طبقه مشمول تهران و استان تهران نشود.

به اعتقاد من برای تامین مسکن در تهران باید برنامه ریزی های جدیدی صورت گرفته و حرکت و توسعه جمعیت به لحاظ سطح را در قالب شهرک های جدید منفصل پیش ببریم. چرا که اگر قرار باشد این شهرک ها به هم متصل باشد، وضعیت غیر متعارفی را به لحاظ نظام شهرسازی، ارتباطات و حمل و نقل در استان شاهد خواهیم بود و شاید امکان پاسخ گویی به نیازها وجود نداشته باشد. به همین دلیل دوستان ما در تلاش برای شناسایی نقاطی برای ایجاد شهرک ها هستند تا ظرفیت جدید آنها برآورد کنیم.

فکر می کنید که ایجاد این شهرک های جدید چه ظرفیتی را می تواند در زمینه تامین مسکن در تهران ایجاد کنم؟

به دلیل ضریب بالای رشد جمعیت در تهران و مهاجر پذیری آن تعداد تقاضای مسکن با رشد بیشتری نسبت به سایر شهرها مواجه است. اما هنوز برآورد دقیقی درباره ظرفیت شهرک های جدید صورت نگرفته است. . سیاست های دولت برای ساخت ساختمان یک طبقه مشمول تهران و استان تهران نشود.

تهران امسال به لحاظ آلایندگی شرایط خوبی را تجربه نکرده و بر اساس آمار موجود تنها ۲ روز پاک را تجربه کرده اند. به نظر شما به عنوان استاندار تهران مهم ترین عامل آلودگی در پایتخت چیست؟

بخشی از آلودگی هوای تهران مربوط به حمل و نقل و غیر استاندارد بودن سیستم احتراق خودرو، کارخانه ها و واحدهای صنعتی و موتور سیکلت ها و حتی آلودگی های ناشی از مصرف بالای گاز است. ضمن اینکه نباید فرتموش کرد که تهران متاثر از آلودگی های استان های مجاور تهران هم هست. متاسفانه آلودگی از استان مرکزی و البرز و قزوین به تهران منتقل می شود و همین مساله آلایندگی تهران را افزایش داده است. میزان تردد بالای خودروهای شخصی در شهر و کمبود وسایل نقلیه عمومی از دیگر عواملی است که به آلودگی هوای تهران دامن زده است.

مهم ترین عامل از نظر شما چیست؟

مهم ترین فاکتور در آلودگی هوای تهران خودروها هستند و ضمن اینکه باید تاکید کنم که به هیچ وجه مازوت سوزی در صنایع و نیروگاه های تهران نداریم. ضمن اینکه بنزین توزیعی در تهران به صورت کامل یورو ۴ است که استانداردهای لازم را دارد

کیفیت پایین بنزین و استفاده از مازوت را چقدر در شرایط پیش آمده دخیل می دانید؟

به هیچ وجه مازوت سوزی در صنایع و نیروگاه های تهران نداریم. ضمن اینکه بنزین توزیعی در تهران به صورت کامل یورو ۴ است که استانداردهای لازم را دارد.

قبول دارید که برخی از دستگاه ها در انجام وظایف خود کوتاهی کرده اند و همین مساله آلایندگی هوای پایتخت را چند برابر کرده است؟

بدون شک برای داشتن هوای پاک باید تمامی دستگاه های عمومی دولتی و بخش خصوصی موثر در این زمینه مشارکت داشته باشد. وظیفه هر یک از دستگاه ها در این خصوص هم در قانون هوای پاک امده است. اما در این میان هم برخی از دستگاه ها به دلایل متعدد از نبود منابع گرفته تا مشکلات دیگر نتوانسته اند به وظایف خود عمل کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.