| کد خبر: 190291 |

طرح جدید «کنترل آلودگی هوا» از یکم تیرماه اجرا می‌شود

◄ همه اطلاعاتی که باید درباره تغییرات طرح ترافیک و زوج یا فرد جدید بدانید

طرح زوج یا فرد از ابتدای تابستان ۹۸ با تغییراتی روبه‌رو خواهد شد. اما این تغییرات چیست؟ شهروندان تهران چطور می‌توانند وارد محدوده این طرح شوند و چه امتیازاتی برای ساکنان این محدوده در نظر گرفته شده است؟ در این گزارش پاسخ همه این سؤالات را به شما می‌دهیم.

تین نیوز

طرح زوج یا فرد از ابتدای تابستان ۹۸ با تغییراتی روبه‌رو خواهد شد. اما این تغییرات چیست؟ شهروندان تهران چطور می‌توانند وارد محدوده این طرح شوند و چه امتیازاتی برای ساکنان این محدوده در نظر گرفته شده است؟ در این گزارش پاسخ همه این سؤالات را به شما می‌دهیم.

به گزارش تین نیوز، این طرح شامل تغییرات زیادی شده که ازجمله مهم‌ترین آنها اجازه تردد رایگان ۲۰ روزه برای هر خودرو در هر فصل فارغ از زوج یا فرد بودن آن است. این طرح از تابستان ۹۸ از روز شنبه تا پنج‌شنبه هر هفته اجرا خواهد شد.

اما 1۳ نکته‌ای که همه شهروندان تهرانی باید در مورد طرح جدید بدانند به این شرح است؛

  1. از ابتدای تابستان ۱۳۹۸ دیگر محدوده‌ای به نام «زوج یا فرد» وجود ندارد و نام آن به «محدوده کنترل آلودگی هوا» یا «حلقه دوم» تغییر می‌کند.
  2. ابعاد و مرزهای این محدوده همان ابعاد و مرزهای محدوده زوج یا فرد سابق است اما مقررات مرتبط با آن تغییر می‌کند. 
  3. خودروهای پلاک تهران در هر فصل 20 روز و خودروهای پلاک غیر تهران در هر فصل ۱۵ روز می‌توانند به‌صورت رایگان در «محدوده کنترل آلودگی هوا» یا حلقه دوم تردد داشته باشند. این سهمیه‌ها قابل‌انتقال به فصول دیگر نیست.
  4. عوارض طرح محدوده کنترل آلودگی هوا برای روزهای مازاد بر ۲۰ روز، نصف عوارض طرح ترافیک است.
  5. خودروهایی که در سامانه «تهران من» (my.tehran.ir) ثبت‌نام نکرده باشند علاوه بر این‌که مشمول بدهیِ عوارض و جریمه راهنمایی و رانندگی می‌شوند، امکانِ استفاده از سهمیه ۲۰ یا ۱۵ روز ترددِ رایگان را نخواهند داشت.
  6. در طرح ترافیک سال ۹۷، برای ساکنان محدوده‌ها فقط یک امتیاز وجود داشت؛ خروج رایگان از محدوده قبل از ۸:۳۰ و ورود رایگان به محدوده بعد از ۱۷. اما در سال ۹۸ امتیاز مهم دیگری برای ساکنان محدوده‌های ترافیکی یعنی ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.
  7. به ازای هر واحد مسکونی در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، تنها یک خودرو از تسهیلات مذکور برخوردار می‌شود.
  8. وسایل نقلیه برقی یا هیبریدی از ۹۰ درصد و وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر تهران از ۲۵ درصد تخفیفِ عوارض بهره‌مند خواهند شد.
  9. آژانس‌ها و وانت‌بارها دارای 50 درصد تخفیف عوارض تردد هستند و در صورت داشتن «سند سفر» (بار برگ) این تخفیف به 70 درصد می‌رسد.
  10. حداقل نرخ تردد در حلقه دوم (محدوده کنترل آلودگی هوا) در دوره جدید ۷۲۴۵ تومان (در ساعات غیر اوج برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر) و حداکثر ۲۰۷۰۰ تومان (در ساعات اوج صبح و عصر برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی) است.
  11. خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک اصلی(حلقه اول) تردد داشته باشند، فقط باید عوارض طرح اصلی را بپردازند و عوارض محدوده دوم به آن اضافه نمی‌شود.
  12. کسانی که در سال ۹۷ برای طرح ترافیک در سایت «تهران من» ثبت‌نام کرده‌اند، نیاز به ثبت‌نام جدید ندارند و فقط اگر ساکن محدوده زوج یا فرد هستند، برای بهره‌مندی از امتیازات سکونت باید مدارک خود را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه کنند.
  13. کسانی که تاکنون در سایت «تهران من» ثبت‌نام نکرده‌اند، اگر می‌خواهند وارد حلقه دوم شوند حتماً باید در این سایت ثبت‌نام کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مجتبی نمازی 4 0

    خیلی ظلامانس

  • علی رضا ابولفضلی 1 1

    طرح زوج فرد

  • نادر منتظری 0 0

    خیلی خوب