| کد خبر: 146399 |

از پلازای دیروز تا پلازای امروز!

میدان های تهران در برنامه ای مفصل به پلازا تبدیل خواهند شد. برنامه ای که در مدیریت سابق شهر تهران مدون شده و میدان ولیعصر از اولین ها بود. اما این پلازا اسیر تنگ نظری های سیاسی و رسانه ای رقبای شهردار سابق تهران شد، با این وجود شهردار جدید نیز از تبدیل میدان امام خمینی به پلازا سخن گفته است. هرچند بهانه گیران دیروز، امروز دیگر نه نقدی می کنند و نه آن را دخمه می نامند!

تین نیوز

میدان های تهران در برنامه ای مفصل به پلازا تبدیل خواهند شد. برنامه ای که در مدیریت سابق شهر تهران مدون شده و میدان ولیعصر از اولین ها بود. اما این پلازا اسیر تنگ نظری های سیاسی و رسانه ای رقبای شهردار سابق تهران شد، با این وجود شهردار جدید نیز از تبدیل میدان امام خمینی به پلازا سخن گفته است. هرچند بهانه گیران دیروز، امروز دیگر نه نقدی می کنند و نه آن را دخمه می نامند!

به گزارش فردا، افتتاح ایوان انتظار در مرکز تهران با وجود آنکه ترکیبی بی نظیر از فرهنگ و استفاده از فضاهای شهری را به منصه ظهور رسانده ولی بازهم همچون همیشه یکی از اقدامات خوب شهرداری تهران با نگاه غیرمنصفانه و سیاسی شخصیت ها و جریان های سیاسی روبه رو شد. حال آنکه این اقدام در مسیر خدمات رسانی فرهنگی و اجتماعی به شهروندان تهرانی در نظر گرفته شده اما تنگ نظری ها نتوانست این خدمت را با عینک خوشبینی تحلیل کند!

 باید این نکته را در نظر گرفت. بدون شک یکی از اصلی ترین مکان های تجاری شهر تهران را می توان میدان ولیعصر دانست. مدیریت شهری تهران برای بهبود وضعیت میدان ولیعصر طرحی را اجرایی کرد که به کانون فرهنگ و فعالیت های اجتماعی تبدیل خواهد شد. از این رو به منظور بازسازی یکی از قدیمی ترین میدان های شهر تهران از سال 92 جرقه های تحولی نوین در این میدان توسط شهرداری تهران به گوش رسیده و در اولین اقدام گودبرداری این میدان آغاز گردید.

 

 
طرح ایوان انتظار، از سال92 اغاز شده و حالا به یکی از مدرن ترین مکان های فرهنگی و تفریحی شهر تهران مبدل شده است. این مکان که در تقاطع خط 3 و 6 متروی تهران با مساحتی حدود 42 هزار متر مربع و با چهار دسترسی از چهار میدان احداث شده، ایوان انتظار نامگذاری گردیده است.  

 برای ساخت و اجرای این پلازای شهری حدود ۱۷۰ هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری، ۱۰ هزار آرماتوربندی، ۹۰ هزار مترمکعب قالب‌بندی و ۶۶ هزار مترمکعب عملیات بتن‌ریزی انجام شده است. این مکان به عنوان اولین پلازای شهری در متروی تهران بوده که برای احداث آن از نوعی معماری سنتی اسلامی و ایرانی الهام گرفته شده است. طبیعتا ساخت چنین سازه خلاقانه ای در جهت ایجاد یک فضای تجاری و اداری نبوده بلکه برای بهبود وضعیت تردد مسافران و همچنین ایجاد فضایی امن برای عابران پیاده ساخته شده تا در آینده به یکی از اصلی ترین مراکز اجتماعی و فرهنگی در کلان شهری همچون تهران مبدل گردد.

 ایجاد گالری های متعدد هنری و همچنین برپایی نمایشگاه های تخصصی نمونه بارزی از یک فرهنگسرای شهری می باشد. فرهنگسرایی به وسعت میدان ولیعصر که با ایجاد یک رفرم فرهنگی تحولی نوین را در توسعه فرهنگی شهر تهران بوجود خواهد آورد.

 در همین راستا محمد باقر قالیباف(شهردار تهران)‌در مراسم افتتاح ایوان انتظار گفته بود: ایوان انتظار حضرت ولی عصر (عج) همانند چهار راه ولی عصر (عج) در ابعاد بزرگتر و مناسب تر برای موضوعات فرهنگی، هنری و اجتماعی است و در چنین جایی هرگز قصد واگذاری برای فعالیت تجاری را نداریم. هم اکنون خط سه مترو به عنوان طولانی ترین خط مترو تهران با مسیر شمالی و جنوبی از ایستگاه میدان ولی عصر (عج) عبور می کند و در کنار آن خط شش که از جنوب شرق به شمال غرب تهران می رود نیز در این میدان ایستگاه دارد؛ از این رو عبور دو خط مترو این فرصت را ایجاد کرد تا طراحی ویژه ای برای میدان ولی عصر (عج) داشته باشیم.

 حال باید در انتظار نشست تا مشاهده کرد آیا مدیران جدید مسیر پیشرفت و شکوفایی تهران را همچنان ادامه خواهند داد یا غرق در تحلیل های سیاسی و بازی های بیهوده جناحی گرفتار خواهند آمد و تهران کمتر شاهد شاهکارهایی مانند پلازای ولیعصر خواهد بود!

منبع: سايت خبری فردا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.