| کد خبر: 143713 |

تهران چقدر با معیارهای شهر سبز فاصله دارد؟/ تعداد روزهایی که هوای سالم داریم؟

رئیس انجمن ارزیابی محیط زیست ایران و آشتی با زمین گفت: شهر سبز، شهری زنده است که بقای شهروندان را در نظر می گیرد و حقوق تمام موجودات زنده را رعایت می کند؛ این در حالی است که تهران هیچ کدام از این مؤلفه ها را ندارد!

تین نیوز

رئیس انجمن ارزیابی محیط زیست ایران و آشتی با زمین گفت: شهر سبز، شهری زنده است که بقای شهروندان را در نظر می گیرد و حقوق تمام موجودات زنده را رعایت می کند؛ این در حالی است که تهران هیچ کدام از این مؤلفه ها را ندارد!

ایران کشوری است که رتبه نخست تنش آبی در جهان را داشته و دهمین تولید کننده گازهای گلخانه ای است و 4 و نیم برابر متوسط جهانی زباله تولید می کند. سقوط  کشورمان در شاخصه های زیست محیطی از رتبه 78 در سال 2010، به 114 در سال 2012 درکنار نتایج تحقیقاتی که نشان می دهد گرم شدن شهرهایی نظیر تهران پیامدهایی ناشی از تغییرات اقلیم دارد؛ نشان گر آن است که توجه به طبیعت و پاسداشت این ذخیره ملی در توسعه شهری اولویت آخر قرار گرفته است!

ساناز صنایع گلدوز - رئیس انجمن محیط زیست ایران و آشتی با زمین در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس، با بیان اینکه الگوهای توسعه تابعی از جمعیت سرانه و الگوهای مصرف هستند، اظهار کرد: شهرهای ما اغلب با انواع چالش های فرهنگی اقتصادی و زیست محیطی روبرو هستند؛ شهرهایی که به شکل افسارگسیخته ای رشد پیدا کرده اند و با مشکلات محیط زیستی زیادی روبرو هستند.

** تهران سالانه حداکثر 20 روز هوای سالم دارد!

او افزود: رویکرد توسعه ای شهر تهران آنقدر آسیب رسان بوده که در حال حاضر تنها 16 الی 20 روز از سال هوای سالم داریم. همچنین فضای سبز بر اساس سهم ساکنان شهر به طور کافی گسترش پیدا نکرده و سازهای شهری به نسبت عوارض طبیعی در جهات درست قرار نگرفته است.

** معماری تهران سازه ها با طبیعت تطابق ندارد

مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه شهر تهران با محوریت سازه ها توسعه پیدا کرده است، گفت:  این سازه ها از پل گرفته تا بزرگراه تا مجموعه تجاری یا مجتمع مسکونی هرچیزی می تواند باشد. در معماری این شهر به طبیعت و تطبیق سازه ها با طبیعت توجه نشده است.

** در شهرهای سبز، از هر بخشی می توان ارتفاعات را دید

او درمورد جایگاه موجودات زنده  در شهرهای سبز نیز اینگونه توضیح داد: یک شهر محیط زیستی، شهری زنده است که بقای شهروندان را در نظر گرفته و حقوق تمام موجودات زنده را رعایت می کند. در شهرهای سبز، از تمامی بخش ها می توان ارتفاعات اطراف، آسمان و خورشید را دید. اما شهرهای سازه محور زندان هایی هستند که شهروندان به دور از طبیعت و فضاهای اجتماعی سالم، با محدودیت های زیادی مثل نبود هوای سالم و آب و غذا تنها در روزمرگی زندگی می کنند.

** در شهر سبز حتی سلامت حیوانات سطح شهر هم در نظر گرفته می شود

به گفته او در این شهرها فضایی برای کارتن خواب ها و افراد بی خانمان در نظر گرفته می شود تا علاوه بر اینکه دست کم شب ها جایی برای خوابیدن و راهی برای نظافت خود داشته باشند، با حضور در بخش های مشخصی از شهر امورات خود را بگذرانند.

صنایع تاکید کرد: نگاه شهر سبز به موجودات زنده تنها به انسان ختم نمی شود بلکه سلامت گربه ها، سگ ها و حیواناتی که در سطح شهر وجود دارند هم در نظر می گیرد. در فضای شهرهای سبز، جایی برای غذا خوردن این حیوانات در نظر گرفته می شود و آنها را در محدوده های خاص و محافظت شده نگهداری می کنند.

او درخصوص معماری این شهرها نیز به جی پلاس گفت: شهرهای سبز بافت فشرده و مرکزمحوری دارند تا افراد برای رفع نیازهای خود مجبور به استفاده از وسیله نقلیه یا طی مسیر طولانی نباشند. شبکه حمل و نقل عمومی نیز قابل دسترس است و مطابق با ظرفیت و توان اقلیمی شهر گسترش پیدا می کند.

** فرصتی ایجاد کنید تا کشاورزان و هنرمندان خود محصولاتشان را در شهر بفروشند

به گفته رئیس انجمن ارزیابی محیط زیست ایران و آشتی با زمین یکی از راه های افزایش پیوند شهروندان بخش های مختلف درون شهر و بیرون شهر باهم، راه اندازی بازارچه های کوچک برای کشاورزان و عرضه محصولاتشان است. همچنین ایجاد بازارهایی برای توسعه خوداشتغالی هنرمندان و فعالیت های هنری و اجتماعی در شهر ها می تواند به افزایش نقش شهروند در تبدیل کردن یک شهر به مکانی زیباتر برای زیستن کمک کند.

** تهران بدون توجه به حال شهروندان در حال توسعه است!

او در ادامه گفت: ایجاد تعلق شهروندان به شهر یکی از شاخصه های اصلی در شهرهای سبز است. وقتی شهروندان در محله گشت و گذار می کنند باید نسبت به آن احساس تعلق کنند. شکاف ایجاد کردن بین محله ها با تاسیس بزرگراه ها اتفاقی است که رخ داده و عملا امکان مدیریت یکپارچه را از بین برده است.

او افزود: حفظ آداب و سنن مردم بومی و محله ای، حفظ تعلق شهروندان به مکان و شاخصه های شهری، ایجاد محلی برای بازی کودکان، حفظ امنیت شهروندان در ساعات مختلف شبانه روز از دیگر موضوعاتی است که در تبدیل شهرهای کنونی به شهرهای سبز باید مورد توجه قرار بگیرد.

صنایع در پایان با تاکید براینکه شهر ما بدون توجه به حال شهروندان، در حال گسترش است، افزود: سازه ای مثل اتوبان صدر برای ساختمان های مسکونی اطراف سرو صدا ایجاد می کند و به دلیل فاصله کمی که با این ساختمان ها دارد بسیار خطرناک است.

 

منبع: سایت خبری جی پلاس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.