| کد خبر: 137475 |

برچسب «اجبار» به بزرگراه‌سازی در پایتخت

شهردار تهران در روزهای پایانی مدیریت خود در پاسخ به انتقادهای متعدد از سوی کارشناسان شهری نسبت به انتخاب راهکار اتوبان‌سازی برای حل مشکل ترافیک پایتخت عنوان کرد: شهرداری تهران به اجبار برای حجم زیاد خودروهای شخصی راه می‌سازد.

تین نیوز

شهردار تهران در روزهای پایانی مدیریت خود در پاسخ به انتقادهای متعدد از سوی کارشناسان شهری نسبت به انتخاب راهکار اتوبان‌سازی برای حل مشکل ترافیک پایتخت عنوان کرد: شهرداری تهران به اجبار برای حجم زیاد خودروهای شخصی راه می‌سازد.

محمدباقر قالیباف در جمع اعضای شورای شهر چهارم گفت: وقتی روزانه هزار ماشین پلاک می‌شود و به حجم خودروهای شهری اضافه می‌شود، مجبور هستیم برای این حجم از ماشین‌ها راه بسازیم، این در حالی است که اگر در شهر مدیریت یکپارچه شهری اعمال می‌شد، بسیاری از این مشکلات نبود.

بیان چرایی ساخت بزرگراه‌های متعدد از سوی مدیریت شهری طی سال‌های اخیر با واکنش‌های متفاوتی از سوی کارشناسان مواجه شد.

مدیران شهری طی سال‌های اخیر معتقد بودند که به دلیل آنکه حجم خودروهای شخصی در پایتخت روزانه رو به افزایش است، چاره‌ای جز ساخت بزرگراه‌ها برای تنظیم حجم سفرهای درون‌شهری وجود ندارد اما کارشناسان شهری و ترافیکی معتقدند راهکار کنترل حجم سفرهای درون‌شهری با خودروی شخصی و کاهش بار ترافیک روزانه از دو مسیر به راحتی امکان‌پذیر است.

به گفته آنها مسیر نخست آن است که هزینه سفر با خودروی شخصی از طریق اخذ عوارض تردد (یا همان عوارض سبز) افزایش پیدا کند. اخذ عوارض تردد از اوایل دهه 90 از سوی کارشناسان شهری توصیه شده بود. همچنین در مسیر دوم به‌صورت همزمان جذابیت و سادگی سفر با وسایل حمل ونقل عمومی افزایش یابد.

کارشناسان شهری معتقدند: مدیریت شهری می‌تواند به جای آنکه منابع محدود شهری را صرف هزینه‌های نجومی بزرگراه‌سازی کند؛ به توسعه متوازن حمل و نقل عمومی همچون توسعه خطوط مترو و اتوبوس‌های درون‌شهری اقدام کند. از دیدگاه کارشناسان ترافیکی توسعه متوازن مترو به معنای توسعه هم‌راستای ریل و ناوگان است که بتواند امکان استفاده سریع و آسان را برای تمامی شهروندان فراهم کند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد مسیر انتخابی از سوی مدیران شهری پایتخت طی سال‌های اخیر یک مسیر اجباری برای پاسخ‌دهی به حجم ترافیک ناشی از خودروهای شخصی نبوده، بلکه یک مسیر انتخابی بوده ‌است.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.