◄ کریدور ترانزیتی 17 میلیارد دلاری عراق؛ دور زدن ایران با لبخند برادرانه!
کریدور ترانزیتی شمال جنوب عراق که در روزهای اخیر قراردادهای آن رسما امضا و از آن رونمایی شد، یکی از تمهیدات عراقی ها برای تبدیل شدن به مسیر اصلی تجارت منطقه است؛ فارغ از این که این کریدور، مسیرهای ایران را کمرنگ تر از قبل کند.
کریدور ترانزیتی شمال جنوب عراق که در روزهای اخیر قراردادهای آن رسما امضا و از آن رونمایی شد، یکی از تمهیدات عراقی ها برای تبدیل شدن به مسیر اصلی تجارت منطقه است؛ فارغ از این که این کریدور، مسیرهای ایران را کمرنگ تر از قبل کند.
به گزارش تین نیوز، اتفاقاتی که در حوزه حمل و نقل منطقه خاورمیانه روی می دهد به خوبی نشان دهنده سیاسی بودن توسعه اقتصادی در این منطقه است. به بیان دیگر اگر در هر جای جهان سیاست بر اقتصاد اثر می گذارد در خاورمیانه، سیاست اقتصاد را متحول و حتی وارونه می کند. در این منطقه سیاست می تواند کاری کند که مسیرهای ناامن و پرهزینه حمل کالا و مسافر به مسیرهای مقبول تبدیل شوند و جای مسیرهای ارزان و امن را بگیرند. سیاست در این منطقه چنان عجیب است که کشورها می توانند برای هم ژست برادرانه بگیرند اما در همان حال مشغول دور زدن برادرهای خود باشند!
سخن از کریدور شمال جنوب عراق است که اخیرا به صورت رسمی از آن رونمایی شده است.رویترز درباره این پروژه گزارش کرده است که این طرح عظیم ۱۷ میلیارد دلار خرج روی دست عراقی ها خواهد گذاشت که البته قرار است کشورهای اروپایی و چین و ترکیه نیز بخشی از این هزینه را تقبل کنند.
نام فاو که برای هر دو کشور ایران و عراق با خاطرات تلخ جنگ و خون های ریخته شده در این بندر درآمیخته با این پروژه دوباره بر سر زبان ها افتاده است. قرار است این پروژه با توسعه خطوط آهن و جاده های ترانزیتی، بندر بزرگ فاو عراق در جنوب کشور را به زیرساخت های ترانزیتی ترکیه وصل کند.
دوستان عراقی در مورد اتصال ریل و جاده خود به ترکیه ای که هر از چندی تمامیت ارزی آنها را نادیده می گیرد و شمال عراق را محل تاخت و تاز خود می کند صاحب اختیارند اما سوال اینجاست که چرا آنها برای اتصال ریلی بصره به خرمشهر تا این حد تعلل می کنند. آنها به تازه گی نیز دیدارها و بازدیدهایی با مدیرعامل راه آهن ایران برای بررسی پروژه های مشترک ترتیب دادند و طرفین با لبخند از حرکت رو به جلو و رفع موانع این پروژه ها سخن گفتند اما این که طرح های مشترک تسهیل ارتباطات حمل و نقلی ایران و عراق واقعا چه زمانی به ثمر می رسد و اراده طرف عراقی برای به نتیجه رسیدن این طرح ها چقدر است، چندان شفاف نیست.
به هر حال یکی از هدف های راه اندازی این پروژه، کوتاه کردن مســیر ترانزیت کالا از کشــورهای آســیای شرقی به اروپاست که هم اکنون از مســیر دریایی بسیار طولانی و گذر از کانال سوئز منتقل می شود.
فرحان الفرطوسی، مدیرعامل سازمان بنادر عراق، به رویترز گفته اســت پروژه ترانزیتی یادشده تنها برای انتقال کالا و مسافر نیست، بلکه باعث توسعه بخش گسترده ای از کشور خواهد شد.
دولت عراق به این پروژه تنها به عنوان یک کریدور ترانزیتی کالا نمی نگرد بلکه عراقی ها قصد دارند قطارهای سریع السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای جابجایی مسافر در این مسیر راه اندازی کند.
بندر فاو برای توسعه با موانع فنی مهندسی فراوانی مواجه است که شرکت های فنی و مهندسی ایران سهم چندانی از پروژه های توسعه این بندر ندارند. به گفته فرطوســی توسعه بندر فاو عراق هم اکنون به نیمه رسیده اســت و تا چند سال دیگر تکمیل می شــود.
انتهای پیام
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.