◄ ستاد ملی ترانزیت پس از یک سال بی فعالیت؛ مطالبه مجلس برای آغاز جلسات
رضایی کوچی با انتقاد از عدم برگزاری حتی یک جلسه ستاد ملی ترانزیت طی یک سال، گفت: این ستاد طبق ماده ۵۷ برنامه هفتم برای سیاست گذاری ترانزیت، لجستیک و حمل ونقل بین المللی تشکیل شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از عدم برگزاری حتی یک جلسه از ستاد ملی ترانزیت در یک سال گذشته، گفت: این ستاد بر اساس ماده ۵۷ برنامه هفتم تشکیل شده و ریاست آن بر عهده رئیس جمهور (یا معاون اول) و دبیری آن با وزیر راه و شهرسازی است. وظیفه اصلی ستاد، سیاست گذاری و برنامه ریزی در تمام امور مربوط به ترانزیت، لجستیک و حمل ونقل بین المللی است.
به گزارش تین نیوز، محمدرضا رضایی کوچی افزود: همه دستگاه های مرتبط از حوزه های حمل ونقل هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی و همچنین نهادهایی مانند وزارت امور خارجه باید در این ستاد نماینده داشته باشند تا در موضوعاتی مانند اصلاح رویه های نرم افزاری ترانزیت، کاهش زمان پاسخگویی، حذف مجوزهای غیرضروری و ایجاد سیستم رهگیری اقدام واحدی صورت گیرد.
رضایی کوچی با اشاره به ظرفیت بالای جغرافیایی ایران در ترانزیت گفت: نبود مدیریت واحد بزرگ ترین مانع توسعه این بخش است و ستاد باید سریع تر فعال شود. وی تاکید کرد: کریدورهای منطقه تحت تأثیر شدید سیاست و دیپلماسی هستند و ایران باید سهم خود را حفظ و تقویت کند.
او در خصوص کریدور زنگزور تصریح کرد: ایران نقش آفرین اصلی این مسیر است اما برخی به دنبال اعمال محدودیت و انحراف مسیر هستند؛ هرچند تحقق این هدف ممکن نیست، اما خباثت های احتمالی طرف های مخالف قابل پیش بینی نیست.
رضایی کوچی خاطرنشان کرد: طبق برنامه هفتم، باید در سال اول ۴۰ میلیون تن کالا ترانزیت شود؛ در حالی که اکنون فقط ۵۰ درصد این هدف تحقق یافته و نیازمند دو برابر شدن حجم ترانزیت هستیم. به گفته وی، اعضای کمیسیون عمران پنجشنبه جاری بازدیدی میدانی از مسیر کریدور زنگزور خواهند داشت.