| کد خبر: 244397 |

◄ ترانزیت، جایگزین مناسب برای صادرات نفت

خراسان رضوی با دارا‌بودن مرزهای طولانی مشترک با کشورهای ترکمنستان و افغانستان، گذرگاه مناسبی برای ترانزیت و حمل کالا از بنادر جنوبی به کشورهای cis و اروپا به شمار می‌آید.

تین نیوز

خراسان رضوی با دارا‌بودن مرزهای طولانی مشترک با کشورهای ترکمنستان و افغانستان، گذرگاه مناسبی برای ترانزیت و حمل کالا از بنادر جنوبی به کشورهای cis و اروپا به شمار می‌آید.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی  شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان، تعداد کثیری از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی که در این استان مشغول به فعالیت هستند روزانه با مشکلات عدیده‌ای در حوزه ترانزیت دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند که سبب دلسردی فعالان و گاها تعطیلی این بنگاه‌های اقتصادی سودآور می‌شود. 


 زهره حسینی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی و یکی از پیشکسوتان این حوزه در گفتگویی با روابط عمومی انجمن صنفی، به بیان مشکلات و چالش‌های حوزه ترانزیت می‌پردازد. 


زهره حسینی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، می‌گوید: حوزه ترانزیت به عنوان یک عامل پیشرونده و تکمیل‌کننده در اقتصاد کشور، عمل می‌کند. اگر چه این حوزه با سرمایه‌گذاری و هزینه بخش‌خصوصی راه اندازی و اداره می‌شود اما در واقع دولت و کشور از منافع آن بهره‌مند می‌گردند.


این فعال اقتصادی پیشکسوت، که تجربه حدود 30 سال فعالیت در حوزه حمل ونقل بین‌المللی را دارد، معتقد است فعالیت در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی و تقویت آن می‌تواند به پیشرفت اقتصادی کشور و درآمدزایی برای دولت کمک شایانی نماید به ویژه در شرایط کنونی و اعمال تحریم‌ها، ترانزیت کالا می‌تواند جایگزین مناسبی برای صادرات نفت باشد و می‌توان ادعا کرد که ترانزیت هر کانتینر معادل یک بشکه نفت، برای کشور درآمد به همراه دارد.


حسینی معتقد است علی‌رغم بهره‌مندی دولت از منافع حوزه ترانزیت، متاسفانه نهادها و سازمان‌های دولتی مرتبط با این صنف، هماهنگ و هم‌فکر عمل نمی‌کنند و به اصطلاح هر یک ساز خود را می‌زند! این نهادها و سازمان‌ها در تصمیم‌گیری‌ها به جای گام برداشتن در راستای منافع کلی، منافع بخش خود را در نظر می‌گیرند و به اصطلاح چوب لای چرخ حوزه ترانزیت می‌گذارند!


وی تشتت افکار و سلیقه‌ای عمل‌کردن هر فرد و هرنهاد را به زیان حوزه ترانزیت دانسته و می‌افزاید: با تجمیع تفکر در جهت پیشرفت و حرکت حوزه ترانزیت، می توان اقدامات سازنده و گام‌های مثبتی در این زمینه برداریم.


این مدیرعامل، عنوان می‌کند: بخشنامه‌ای که یک نهاد برای ارائه راهکاری صادر می‌کند باید با سایر قوانین نهادهای مرتبط در یک راستا باشد و از نظرات فعالان اقتصادی و دست اندرکارانی که سال‌ها دراین صنف تجربه دارند، استفاده شود.


وی تصریح می‌کند: برای مثال در رابطه با ترکمنستان ظاهرا مراودات با این کشور در حال انجام است اما در عمل یک فعال حوزه حمل‌ونقل وقتی اقدام به ارسال محموله ترانزیتی از این کشور می‌کند، خودرو ایرانی اجازه ورود به ترکمنستان را ندارد و صاحب کالا باید محموله خود را برای رسیدن به کشورهای CIS و تاجیکستان به یک خودرو ترکمن انتقال دهد که قطعا این اقدام ریسک و مخاطراتی را در پی خواهد داشت.


حسینی در ادامه با انتقاد از عدم حمایت و پاسخگویی سازمان‌ها و نهادهای ذیربط از فعالان اقتصادی در صورت بروز مشکل می‌گوید: مسئله اینجاست اگر مجوز مراودات با ترکمنستان صادر می‌شود طبعا در صورت بروز مشکل از من به عنوان یک فعال اقتصادی، باید قانون و نهادی حمایت کند اما متاسفانه در این خصوص بنده برای حل مشکل از طریق نهاد ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، سرکنسولگری ایران مستقر در مرز و ... موضوع را پیگیری کردم اما هیچ نهادی پاسخگو نبوده و هریک به دیگری پاس می‌دهد! 


تعیین مالیات‌های ناحق
این فعال اقتصادی در خصوص مشکلات مالیاتی برای فعالان حوزه ترانزیت چنین می‌گوید: اداره امور مالیاتی هر روز مالیات‌های ناحقی را برای فعالان این عرصه تعیین می‌کند که در واقع از آن معاف هستند. اگرچه در مواردی مسئولان اداره امور مالیاتی هم بر این امر واقفند اما به نظر می‌رسد چاره دیگری ندارند! در صورت ارجاع پرونده مالیاتی به دیوان، شاید بتوان در برخی موارد رای هیئت‌های بدوی و تجدید نظر را به نفع خود بگیریم اما در مواردی نیز هیئتی رای مثبت و هیئت دیگر رای منفی می‌دهد که این امر نشان‌دهنده عدم آگاهی قضات از بخشنامه‌ها و مبانی مالیاتی بوده و نتیجه این خواهد بودکه مودی مالیاتی باید زمان و انرژی بسیاری را برای مراجعه به هیئت‌ها و کارشناسان صرف کند.


وی معتقد است دولت در شرایط سخت کنونی به جای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی برای ادامه فعالیت، با تعیین مالیات‌هایی گاها چند برابر درآمد آنها، در واقع سدی در برابر آن‌ها قرار می‌دهد و نتیجه این اقدامات به تعطیلی کشاندن این بنگاه‌ها است.


اهمیت موقعیت سوق الجیشی کشور 
حسینی در ادامه با تاکید بر موقعیت سوق‌الجیشی و خاص کشور می‌گوید: وجود مرزهای آبی در شمال و جنوب و دسترسی به دریا و آب‌های آزاد یکی از امتیازات ویژه کشور محسوب می‌شود؛ امتیازی که حتی برخی از کشورهای بزرگ دنیا مانند روسیه از آن برخوردار نیستند و یکی از دلایل جنگ اوکراین نیز امکان دسترسی روسیه به آب‌های آزاد است. 


وی می‌افزاید: کشور ما با به لحاظ منطقه‌ای قادر است ارتباط حمل ونقلی قوی با هزینه بسیار ارزان و مقرون به صرفه با کشورهای cis و نیز اروپا برقرار کند اما به دلیل ندانم‌کاری‌ها و مدیریت ناصحیح متاسفانه در حال از دست‌دادن ظرفیت و مدیریت ترانزیت در این بخش جغرافیایی است و به تدریج رقبایی چون افغانستان و پاکستان وارد این عرصه می‌شوند که این موضوع بسیار نگران‌کننده و تاسف‌بار است.
این فعال اقتصادی حوزه حمل ونقل، بندر چاه‌بهار را یکی از بهترین بنادر دنیا دانسته و اظهار می‌کند: به علت عمق زیاد این بندر، کشتی‌های غول‌پیکر حامل محموله‌های تجاری می‌توانند در آن لنگر بیندازند و این بندردر واقع بستر مناسبی را برای ترانزیت کالا از جنوب کشور به کشورهای همسایه فراهم کرده است که باید از این نعمت خدادادی نهایت بهره را برد. 


وی همچنین بر اهمیت حوزه ترانزیت برای ایجاد اشتغالزایی در داخل کشور تاکید کرده و می‌گوید: حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی با ایجاد اشتغال برای هر راننده در واقع  خانواده و اطرافیان او را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد که شامل طیف وسیعی از جامعه شده و به محرومیت‌زدایی کمک می‌کند.


ترانزیت و صادرات عاملی برای اقتدار کشور
حسینی فعالیت در حوزه ترانزیت و صادرات را عاملی برای ارتباط با سایر کشورها و نشانه اقتدار کشور دانسته و معتقد است چرخ اقتصاد مانند زنجیره یک چرخ دنده به یکدیگر متصل است و هر نقصی در این زنجیره سبب توقف چرخ اقتصاد کشور می‌شود. 


وی با قدردانی از انجمن خراسان رضوی در حل بخشی از مشکلات حوزه ترانزیت، اظهار می‌کند: انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان، توانسته با رایزنی با مسئولان نهادهای ذیربط و نیز کشورهای مرتبط با ترانزیت و از سوی دیگر اطلاع‌رسانی به شرکت‌های تحت پوشش خود با همفکری و همدلی، بخشی از مشکلات این حوزه را برطرف کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.