| کد خبر: 166667 |

فردا بخشنامه ابعاد و اوزان حمل بار جاده‌ای اجرا می‌شود

◄ فعالان ترانزیت: اجرای بخشنامه محدودیت بار را 3 ماه عقب بیندازید

این بخشنامه شاید برای حمل بارهای داخلی کاربرد داشته باشد چراکه هم تنوع بار در این بخش زیاد است و هم تعداد کامیون و هم‌بارهای سنگین در حوزه داخلی نداریم اما عملاً در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت مشکل جدیدی را بر مشکلات اخیر ما اضافه کرده است.

تین نیوز

 یک روز مانده به اجرای بخشنامه محدودیت حمل بار جاده‌ای فعالان حمل‌ونقلی در بخش بین‌المللی خواهان تجدیدنظر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص اجرای این بخشنامه هستند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز محمود امتی نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی درباره اینکه این بخشنامه دقیقاً چه مشکلی را برای بخش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت به وجود آورده است توضیحاتی را به خبرنگار ما داد.

وی گفت: بخشنامه‌ای از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مبنی بر (محدودیت ابعاد و اوزان حمل بار جاده‌ای) صادرشده است که باعث شده است یکسری کشنده‌های تعریف‌شده در محورهای خاص که قبلاً مجاز به حمل محموله تا 44 تن بار بودند محدود شوند و اکنون میزان حمل بار در این کشنده‌ها به 40 تن رسیده است.

امتی با توضیح اینکه این محدودیت‌ها افزایش هزینه حدود 30 تا 40 درصدی حمل به مقاصد افغانستان و آسیای میانه را باعث شده است، ادامه داد: این بخشنامه شاید برای حمل بارهای داخلی کاربرد داشته باشد چراکه هم تنوع بار در این بخش زیاد است و هم تعداد کامیون و هم‌بارهای سنگین در حوزه داخلی نداریم اما عملاً در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت مشکل جدیدی را بر مشکلات اخیر ما اضافه کرده است.

نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی این نکته را یادآوری می‌کند که هنوز بارهای ۳۰ تن به بالا در کشتی‌های وارداتی به کشور وجود دارد و نمی‌توان با تغییر وزن کانتینرها، آن‌ها را به وزن دلخواه مسئولان تبدیل کرد.

امتی ادامه داد: ازیک‌طرف محموله‌های ترانزیتی که قبلاً از بنادر جهان بارگیری شده و حمل شده به سمت بنادر ایران در حال رسیدن است و تا یک ماه آینده به بندرعباس می‌رسد اما ما نمی‌توانیم  به صاحبان کالا اعلام کنیم  30 درصد بر قیمت کرایه حمل اضافه‌شده است تا بتوانیم آن را حمل کنیم.

او توضیح می‌دهد که در پی خروج ترامپ از برجام در چند روز گذشته خیلی از لاینرهای کشتیرانی به تحریم‌ها پیوسته‌اند و از ورود به  بنادر ایران خودداری می‌کنند و این باعث شده است تقریباً 1000 دلار به هزینه‌های حمل  هر کاننیتر در مسیرهایی چون افغانستان بر ما  اضافه شود.

امتی ادامه داد: لازم است سازمان راهداری تجدیدنظر دوباره‌ای داشته باشد و حداقل برای بحث حمل‌ونقل بین‌المللی دو  تا سه ماه وقت دهد تا «بار» برسد.

او ادامه می‌دهد:  بحث ترانزیت حساس است و اکنون در مسیر رقابتی ما که کراچی است محموله‌های افغان‌ها با اندازه‌های 35 تن بدون دریافت هزینه اضافی حمل می‌شود و اگر در این وضعیت ما بیاییم و بگوییم بخشنامه‌ای جدید موجب اضافه شدن کرایه شده است برای صاحبان کالا قابل گنجایش و پذیرش نیست.

امتی با طرح این سؤال که نمی‌دانیم به‌یک‌باره چه اتفاقی افتاد؟ ادامه داد: تا الان این کامیون‌ها میلیون‌ها تن بار را با همین اوزان و سنگینی حمل کرده‌اند و مشکلی به وجود نیامده است اما الان به این نتیجه رسیده‌اند که این اوزان برای جاده‌های مشور مشکل‌ساز است

خواهش ما این است که این مسئله پیگیری شود حداقل سه تا 4 ماه وقت دهند تا محموله‌های بارگیری شده که صاحبان کالا خریداری کرند حمل شود و به ایران برسد و بعد قابل‌اجرا شود.

photo_2018-04-15_00-27-30

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.