| کد خبر: 259384 |

واردات لوکوموتیو‌های دست دوم با وجود ۴۵۰ لوکوموتیو قابل تعمیر

بیش از ۴۵۰ لوکوموتیو زمین گیر در کشور وجود دارد که به جای تعمیر آنها برخی به دنبال واردات لوکوموتیو‌های دست دوم هستند.

تین نیوز

مدیر عامل شرکت واگن پارس گفت: بیش از ۴۵۰ لوکوموتیو زمین گیر در کشور وجود دارد که به جای تعمیر آنها برخی به دنبال واردات لوکوموتیو های دست دوم هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، مرتضی ملانژاد مدیر عامل شرکت واگن پارس گفت: بیش از ۴۵۰ لوکوموتیو زمین گیر و قابل تعمیر در کشور وجود دارد که برای فعالیت مجدد آن ها باید سرمایه گذاری کنیم با وجود اینکه هیچ برنامه مشخصی برای این موضوع وجود ندارد، در حال حاضر اشتیاق زیادی برای خرید لوکوموتیو های دست دوم با عمر ۲۰ تا ۴۰ سال از کشور های کره، چین و آفریقای جنوبی در کشور ایجاد شده است.

مدیر عامل شرکت واگن پارس ادامه داد: اگر از شرکت راه آهن سوال شود چرا لوکوموتیو ها را تعمیر نمی کنید می گوید پول و اعتبارات ندارم در حالیکه کشور برای واردات لوکوموتیو های دست دوم هزینه می دهد.

وی بهترین روش دستیابی به لوکوموتیو را تعمیر لوکوموتیو های موجود در کشور عنوان کرد و ادامه داد: هم اکنون در شبکه ریلی حدود هزار دستگاه لوکوموتیو داریم که از این تعداد کمتر از ۵۰۰ دستگاه کار می کند و بقیه به دلایل مختلف از شبکه خارج شده، تعداد زیادی از لوکوموتیو ها در کشور بلااستفاده مانده است.

وی با بیان اینکه لوکوموتیو با واگن متفاوت است، افزود: لوکوموتیو باید در شرایط اقلیمی کشور طراحی شود و با توجه به وضعیت آب و هوایی، اقلیم خشک و طوفانها، فراز و نشیب هایی که در کشور داریم باید لوکوموتیو طراحی شود تا زمین گیر نشود و شما نمی توانید شبیه واگن یکباره سفارش ۵۰ تایی بدهید البته قبلا خیلی از این دست تجربه ها وجود داشته به عنوان نمونه از کشور های همچون روسیه، اکراین و رومانی لوکوموتیو وارد کرده اند که با شریط آب و هوایی ایران مناسب نبوده و باعث زمین گیر شدن لوکوموتیو ها شده است. 

وی با بیان اینکه لوکوموتیو های دست دوم توسط بخش خصوصی با ارز دولتی و با ثبت سفارش و به صورت قانونی وارد می شود، گفت: از یکسو ۵۰۰ لوکوموتیو دست دوم داریم که راه آهن پول تعمیر آن ها را ندارد از سوی دیگر ارز دولتی ارزان قیمت را به شرکت هایی می دهیم که لوکوموتیو های دست دوم وارد می کنند، در حالی که ۲ کارخانه لوکوموتیوسازی که بزرگترین آن لوکوموتیوسازی مپنا است سالانه ۱۰۰ دستگاه و شرکت واگن پارس سالانه حدود ۴۵ تا ۵۰ دستگاه ظرفیت تولید دارند.

وی اضافه کرد: هر لوکوموتیو نو امروز حداقل ۲ میلیون یورو قیمت دارد وقتی شما دست دوم تهیه و بازسازی می کنید کمتر از یک میلیون یورو برای شما تمام می شود وقتی این امکان وجود دارد شما هرگز به دنبال خرید لوکوموتیو نو نخواهید رفت و تعرفه ای که لوکوموتیو نو دارد با دست دوم یکی است در این زمینه هم هیچ برنامه مدون و مشخصی وجود ندارد .

به گفته مدیرعامل شرکت واگن پارس براساس محاسبات اگر سالی کمتر از ۳۰ دستگاه به شبکه ریلی ما اضافه شود مشکل حمل و نقل حل می شود و این تعداد به راحتی از سوی ۲ کارخانه ساخته می شود این اعداد عجیب و غریبی که گا ها مطرح می شود که ما هزار و ۲ هزار لوکوموتیو کم داریم اشتباه است.

وی در خصوص ممنوعیت واردات کالای مشابه گفت: بله این قانون وجود دارد و کسی که ثبت سفارش می کند باید تاییدیه از وزارت صمت بگیرد و وزارت صمت پس از دریافت تاییدیه از ما، مجوز واردات را صادر کند، اما این موضوع رعایت نمی شود. راه آهن مصوبه ای از سران قوا یا ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گرفت برای تامین ۵۰۰ لوکوموتیو که ۳۰۰ تا به صورت مستقیم از خارج وارد شود و ۲۰۰ تا با همکاری تولیدکنندگان داخلی که به ما هیچ سفارشی داده نشده، تنها قراردادی که با ما بسته شد از سوی شرکت فولاد مبارکه ۵۰ دستگاه به لوکوموتیو سازی مپنا سفارش داه شد که از آن تعداد ۲۷ دستگاه تحویل داده شد و بقیه هم در حال تامین و تحویل است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 1

    کاملا صحیح گفته
    در دولت انقلابی و مجلس انقلابی واردات لوکوموتیو خیانت است.
    ان شاء الله مسئولین و نهادهای نظارتی بیدار شوند.

  • ناشناس 0 1

    وارد شد رفت تو اسکله شهیدرجایی،هستند از چین

  • ناشناس 0 1

    بدبخت مردم ایران

  • رضا 0 0

    من خودم کارمند راه آهنم .واقعا دیزلهای ما عمر بالای دارند .الان جدیدترین دیزل زیمنس که سال 1389وارد ناوگان شده اند وقدیمی ترین دیزل هیتاچی که سال1351مورد بهربرداری رسیده است

  • سعید 1 0

    کار درستی است اقا ان لکومتیوهای خراب را نگهدارید برای روز مبادا که برای مملکت ما ضروری است روزی خواهد رسید که همین دست دوم ها را هم به شما نخواهند داد لا اقل در ان زمان لکوموتیو اسقاط بیشتری خواهید داشت

  • ناشناس 1 0

    اصل این است که کمبود لکوموتیو در کشور جبران شود حالا با واردات یا تعمیر هر وقت واردات لکوموتیو خواستند انجام بدهند که ملیارد دلار در سوخت فقط صرفه جوی میکنیم این شرکت برای منافع شخصی به اسم تولید کارشکنی می‌کند اگر تولید کننده هستی پس چرا نیاز کشور را نمی توانید پاسخگو باشید که ده درصد حمل بار ومسافر در ریل میباشد که در صورتی در دنیا تا۹۰صد حمل بار در ریل میباشد سالانه ملیارد دلار بنزین وگازوییل دود می‌شود در کشور

  • ناشناس 0 0

    برخی کیا هستند

  • ناشناس 5 1

    لکومتیوهای بازخراب شده توسط شرکتهایی ایرانی آشغالی بیش نیستند که جز خرابی و سانحه چیزی در انتظارشون نیست
    بهترین کار اینه از سیاستهای جنگ طلبانه دست برداریم و با دنیا همکاری کنیم تا رفاه مردم تامین بشه

  • كارشناس وزارت راه 4 0

    البته اگر منصف باشيم بخشي از لكوموتيوهاي راكد قابل تعمير نيست.
    با اينحال نكته كليدي كه بيان نشده آنكه خريد خارجي براي شركت راه آهن مطلوبتر است چون بازپرداخت فاينانسهاي خارجي را دولت برعهده مي گيرد و شركت راه آهن برعهده ندارد ولي در خريدهاي داخلي بايد از منابع مالي شركت راه آهن هزينه شود.
    به همين علت راه آهن خريدهاي خارجي را ترجيح مي دهد مشابه آن در حوزه زيرساخت هم وجود دارد مثلا شركتهاي فولادي و معدني پنج سال است التماس ميكنند كه خط دوم بافق سنگان را به هزينه خود دوخطه كنند و مشاركت كامل داشته باشند ولي شركت راه آهن نمي پذيرد و سه روز قبل وزير محترم گفت به شرمايه گذاري خارجي (منظورش گرفتن وام خارجي است) واگذار مي شود . اين تعارض منافع را نشان مي دهد شركت راه آهن اگر پروژه را به مشاركت داخلي بدهد سالها منافع طرح به سرمايه گذار داخلي تعلق مي گيرد ولي اگر دولت از خارج وام بگيرد دولت مقروض مي شود و بازپرداخت به عهده دولت است و منافع در جيب شركت راه آهن مي ماند.
    اين تعارض منافع شركت راه آهن با مصالح ملي بايد حل شود.
    راه حل هم رجوع به سياستهاي مصوب خصوصي سازي است كه شركت راه آهن زير بار نمي رود و بايد مجبورش نمود ولي وزير راه كه اين موضوعات را هنوز نمي داند و كميسيون عمران هم تلاش كرد ولي زورش نرسيد.