بازدید سایت : ۱۰۱۳۰۹
| کد خبر ۲۹۷۱۲۳
کپی شد

◄ اعتراض انجمن صنایع ریلی ایران به شاخص‌ های موقت تعدیل

انجمن صنایع ریلی ایران طی نامه ای خطاب به ریاست امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به شاخص‌ های موقت تعدیل مراتب اعتراض خود را اعلام و خواستار اصلاح این بخشنامه شده اند.

اعتراض انجمن صنایع ریلی ایران به شاخص‌ های موقت تعدیل
تین نیوز |

ضریب شاخص های موقت تعدیل نیمه دوم سال ۱۴۰۳ توسط سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است. این ضرایب به منظور پاسخگویی به درخواست های عوامل نظام فنی و اجرایی و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، تهیه و به تصویب شورای عالی فنی رسیده است.

به گزارش تین نیوز، سازمان برنامه و بودجه در حمایت از صنایع و تولید داخلی در پایان هر سال جداولی با عناوین ضریب شاخص های موقت تعدیل و با یک فرمول محاسباتی منتشر می کند با این هدف که تا حدودی ضربات ناشی از نوسانات ارزی و تورمی دسترسی به منابع و انرژی را بر بخش های تولیدی و صنعتی  مهار کند. 

سال گذشته نیز بنا به رسم هر ساله این ضرایب منتشرشده و با تأسف فرمول محاسبات به نحوی طراحی شده است که نه تنها این حمایت در این بخشنامه دیده نشده که در خیلی موارد تورم و نوسانات زیانبار با این فرمول منفی می شود. در این رابطه انجمن به طراحان و روح این ابلاغیه اعتراض کرده و درخواست اصلاحیه دارد.

البته انجمن های صنفی دیگر بخش های صنعت نیز از این رویه گلایه مندند و تعدادی هم اعتراض شان را اعلام کرده اند.

انجمن صنایع ریلی ایران طی نامه ای خطاب به ریاست امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به شاخص های موقت تعدیل مراتب اعتراض خود را اعلام و خواستار اصلاح این بخشنامه شده اند.

انجمن صنایع ریلی ایران

مشروح نامه انجمن صنایع ریلی از این قرار است:

جناب آقای دکتر وکیلی

ریاست محترم امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور

موضوع :  اعتراض به شاخص های موقت تعدیل(شش ماهه ی دوم سال 1403)

با سلام

بازگشت به بخش نامه شماره 69342/1403 از نوع لازم الاجرا و ابلاغ در تاریخ 25/12/1403 که به روشنی دلیل ابلاغ و انتشار آن نیز باتوجه به درنظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور به منظور پاسخ گویی به درخواست های عوامل نظام فنی و اجرایی قید شده است، نکاتی هرچند تکراری قابل عرض است که اجمالاً به استحضار می رسد.

•    شاخص های ابلاغی در بسیاری از ردیف ها و فهرست بهاهای تنظیمی در بخش نامه یادشده، نه تنها مساعدت و حمایتی از صنعت نمی کند که بعضاً ضرایبی برای شاخص های موقت تعدیل ماهانه (در شش ماهه ی دوم سال1403) تعریف شده است که بسیار پایین و حتا منفی شده اند و این در شرایط موجود عبور از سنگلاخ سخت اقتصادی به ویژه شرایط دشوار پایان سال 1403 را دشوارتر می کند.

•    این شیوه صدور و ابلاغ بخش نامه به جز ایجاد خسارت روزافزون به شرکت های فعال و تضعیف بنیه ی پیمان کاران محترم که در راستای فعالیت های اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار، نقش بسیار مهم و موثری دارند، برای کنترل شرایط سخت اقتصادی نیمه پایانی سال 1403چه ره آوردی دارد؟! در حالی که روح ابلاغ این بخش نامه، حمایت و مساعدت با فعالان عرصه صنعت است.

•    برای نمونه؛ در بند 2 بخش نامه به صراحت آمده است «شاخص های موقت(پیوست3) در نیمه دوم سال1403 از حاصل ضرب اعداد مندرج در جدول پیوست حسب مورد در شاخص رشته و فصلی دوره سه ماهه ی چهارم سال1402 (پیوست بخش نامه شماره 181264/1403 به تناریخ 13/4/1403) به دست می آیند»، حال آن که با اعمال این ضرایب و محاسبات، شاخص های اعلامی در بسیاری از فصول کمتر از مقادیر واقعی یا حتا منفی خواهندشد. درحالی که این ضرایب به عنوان ضریب تعدیل به شاخص های سه ماهه ی دوم سال1403 نزدیک تر بوده و این مشکلات را در محاسبات مرتفع می کنند.

•    به هر روی دریافت این بخش نامه در پایان سال گذشته نه تنها التیام بخش تن زخمی اقتصاد بخش خصوصی در صنعت و ساخت نبود که مثابه استخوانی لای این زخم ناسور آن را می آزارد و شرکت هایی را که در شرایط فشار حداکثری ناشی از عوامل گوناگون و اوضاع نابه سامان اقتصادی در رنجند، دچار چنان رنج مضاعفی کرد و با تعجب همه ی امید حمایتی که به سازمان متولی نظام برنامه ریزی کشور داشتند به یأس مبدل کرد و ضرورت ابلاغ بخش نامه ای با این کم وکیف را در اذهان صنعت گران کوشای بخش خصوصی، با یک علامت سوال بزرگ روبه رو ساخته است.

•    انجمن صنایع ریلی ایران با اعلام موارد بالا و نظر به مأموریت نهادی خویش مبنی بر دفاع از منافع اعضای محترم که عموماً از فعالان زحمت کش و منحصربفرد صنایع ریلی کشور هستند، مراتب اعتراض خود را نسبت به ابلاغ بخش نامه ی ضرایب تعدیل سال1403 آن سازمان اعلام داشته امیدوار است با اصلاح رویه و حمایت از صنعتگران ایران عزیز را سرلوحه برنامه ریزی های اقتصادی و طرح های جبرانی قرار گیرد.

•    اصلاح روش های نادرست همواره موجبات دوام و قوام ساختارها را در پی داشته، امید است با بررسی کارشناسی و اصلاح نقاط ضعف و نادرست بخش نامه ی مورد بحث، مبتنی بر حمایت و رفع موانع تولید در بخش خصوصی، اصلاحیه ضرایب تعدیل سال1403 مورد بازبینی قرارگرفته تا اعتماد و انگیزه ی شرکت های فعال در صنعت نیز برای تداوم تلاش و سازندگی بازیابی شود که این مهم راهبرد اساسی دولت وفاق و از توصیه های مکرر نظام حکمرانی است.   

پیش تر از همکاری و همراهی شما قدردانی می شود.

با احترام، رحمت اله پوربابایی

نامه اعتراض انجمن صنفی ریلی به شاخص های تعدیل

نامه اعتراض انجمن صنفی ریلی به شاخص های تعدیل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.