| کد خبر: 51239 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ " مهمانداری " جزء مشاغل سخت قرار گیرد / متوسط درآمدها چقدر است؟

تین نیوز | عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار با تاکید بر لزوم قرار گرفتن "مهمانداری" در چارچوب مشاغل سخت گفت: در آمد مهمانداران به نوع و نحوه همكاری آنان در شركت های مختلف بر می گردد و کارکنان رسمی نسبت كاركنان قراردادی از شرايط درآمدی قابل قبول تری برخوردار هستند.

حمید نجف در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با تاکید بر اینکه متاسفانه وضعیت شغلی مهمانداران در كشور مناسب نیست، اظهار کرد: البته این قضیه در همه شركت ها یكسان نیست، و ما مهماندارانی داریم كه به واسطه سوء استفاده از موقعیت شغلی خود از جمله اقدام به ورود و خروج كالای قاچاق یك شبه ره صد ساله پیموده اند كه خوشبختانه این عده در اقلیت هستند .

وی ساز و کار حقوق و دستمزد را در بین شرکت ها متفاوت دانست و افزود: برخی شركت ها بیشتر به فكر كاركنان خود هستند و بعضی به پرداخت حداقل ها اكتفا می كنند. به طور كلی وضعیت مهمانداران به نحوه و نوع استخدام آنان در شركت های مختلف، بستگی دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار به نارضایتی مهمانداران و تاثیر آن بر شرکت های هواپیمایی اشاره کرد و گفت: از آنجایی كه مهمانداران در حقیقت در صف اول ارتباطی با مشتریان و مسافران قرار دارند، قطعا نحوه برخورد آنان بسیار حائز اهمیت است. مهماندار و نحوه سرویس یك شركت هواپیمایی می تواند چون ویترینی، به جذب مشتری كمك كند.

وی با تاکید بر اینکه هر چه میزان نارضایتی این افراد بیشتر باشد می تواند به تدریج از حجم مشتری هم بكاهد، افزود: البته این روند با توجه به انحصاری بودن پروازهای داخلی برای ایرلاین های كشور در ایران نمود كمتری دارد .

نجف، در ادامه توضیح داد: شغل مهمانداری باید در چار چوب مشاغل سخت قرار داشته باشد به ویژه در كشور ما كه به دلیل شرایط تحریم از ناوگان با عمر بالا و فرسوده برخوردار است.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن فشار و استرس مداوم سر و كله زدن با مسافران در كنار فشار هوا در ارتفاع بالا آن هم به صورت مداوم و تكراری قطعا كار بسیار مشقت آوری است .

این فعال کارگری درباره متوسط درآمد مهمانداران نسبت به سایر مشاغل گفت: درآمد مهمانداران هم به نوع و نحوه همكاری آنان در شركت های مختلف بر می گردد. برای مثال كاركنان رسمی بعضی از ایرلاین ها به نسبت كاركنان قراردادی از شرایط درآمدی قابل قبول تری برخوردار هستند.

نجف ادامه داد: در بعضی از ایرلاین ها هم ما شاهد هستیم كه مهمانداران مانند سایر كاركنان عادی از حداقل ها برخوردارند كه به نظرم با توجه به نوع كار آنان این ظلمی مضاعف به شمار می آید.

وی در پایان گفت: متاسفانه شرایط بازار كار و وجود انبوه جوانان تحصیل كرده بیكار باب سوءاستفاده و استثمار نیروی كار را برای بعضی از بنگاه های اقتصادی فراهم كرده، و بعضی از شركت های هوایی هم متاسفانه در این شرایط پیشتاز هستند .

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حمید 2 1

    با سلام خدمت تین عزیز و همچنین عرض سلام خدمت جناب نجف فعال کارگری و عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار، جناب نجف ضمن سپاس از شما لطفا مهمانداران خاطی را که به قول شما یک شبه ره صد ساله را پیموده اند معرفی کنید و در مباحثخود آمار دقیق ارایه دهید رسانه جای مطرح کردن نظرات شخصی و یا بدون ارایه مدرک تهمت زدن به اقشار زحمت کش جامعه نیست تین عزیز با درج این گفته بنده ثابت کنید که رسالت رسانه ای خود را بخوبی انجام می دهید

  • علی 1 0

    مرحبا، درود، احسنت …

  • کریمی 2 0

    جناب حمید خان به نظر بنده گفته های ایشان کاملا صحیح است، ایشان از اقلیتی افراد سود جو نام بردند که در میان همه اقشار هم وجود دارند کارمند، خلبان، پزشک و … امثال شما با خارج کردن مسائل اصلی و کشیدن موضوعات به حاشیه چه سودی می برید خدا عالم امیدوارم خداوند شفای عاجل عنایت نماید و همه ما را به راه راست هدایت کند

  • زاپاتا 2 0

    من با گفته های حمید کاملا موافقم به نظر من ما اصلا تو مملکت دزد و قاچاقچی و کلاهبردار و مدیر بی کفایت و … نداریم، هرکی گفته دروغ گفته و باید محاکمه بشه

  • مرتضی 1 0

    آقای حمید. سلام آقای نجف کاملا درست می گوید و به نظر می رسد شما در هواپیمایی یا اشراف کامل ندارید یا تازه کار هستید. اگر یک سری به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی بزنید بسیاری از مهماندارهایی که ایشون به اقلیت اسم بردند می توانید پیدا کنید. بسیاری از همین مهمانداران[…] وقتی بازنشسته می شند خونه دارند در شمال شهر و چه زندگی مرفهی. نیازی به اثبات نیست. کمی تجربه دار بشید خود خواهید دید. پیشنهاد می کنم سری به فرودگاه امام بزنید و منتظر کرو پروازهای لندن یا کولامپور که مهمانداران در آنجا چند روزی اقامت می کنند را ببینید.

  • مهماندار ماهان 5 1

    از اینکه بالاخره یکی پیدا شد از درد ما مهماندارا بگه خیلی خوشحالم

    • boshra 8 0

      آقا ماهان، شما که مهماندارین میشه به چند تا از سوالات من جواب بدین؟ حقوق یه مهماندار دقیقا چقدره؟ آیا تو مقصد مسافرا مهمانداران هم میتونن چند روز اونجا باشن یا باید سریع برن سر پرواز بعدی؟ تو کدوم شرکتید ومزایای کارتون چیه؟ اگه پرواز خارجی داشته باشید، میتونین خودتونم از یه سفر کوتاه لذت ببرین؟ راستش مهماندار شدن جزء علایق منه. اما میخوام قبل از اینکه دیر بشه به اندازه ی کافی درموردش تحقیق کنم که بعدا پشیمون نشم. ازتون خواهش میکنم که بهم کمک کنید. ممنونم واز کسایی که این کامنت رو میبینند هم خواهش میکنم اگه جواب سوالات منو میدونن بهم جواب بدن. بازم ممنون

  • کیهان 1 0

    بنده از درک واقعی آقای نجف نسبت به شغل مهمانداری تشکر می کنم. اینکه اقلیتی وجود داشته باشند که بخواهند کار غیر معقولی بکنند که اصلا موضوع بحثنیست و می تواند این مسئله در هر کجا و هر شرایط شغلی مهیا باشد(لطفا کسانی که انتقاد می کنند شرایط شغلی خود و کسانی که کارهای مشابه انجام می دهند را در نظر بگیرند). و این مسائل از کانال مخصوص خود قابل حل است. مسئله اصلی اکثریت مهماندارانی است که با حداقل حقوق و دستمزد بیشترین انرژی را برای شرکتشان می گذارند و با خطرات فراوانی که آنان را تهدید می کند در خدمت هموطنانشان هستند. شغل شریف کتابداری مورد سوال نیست ولی چطور کتابداری شغل سخت محسوب می شود ولی مهمانداری با این همه خطرات و مضرات شرایط پرواز جزو مشاغل سخت نیست. با یک تحقیق بسیار ساده می توانید به این مسئله پی ببرید که چند درصد مهمانداران در همان دوران جوانی و بعد از سن ۲۵ سالگی دچار دردهای کمر، دست و پا، فراموشی … و غیره می شوند آیا این مسائل در این سن به این مقدار در مشاغل زمینی اتفاق می افتد؟ این مسائل جای تحقیق دارد و یادمان باشد که ما انتظاراتی از مهمانداران داریم که در قبال آن مهمانداران بسیار مورد بی مهری قرار گرفته اند. حداقل اقدام دولت می تواند تصویب سختی کار و زیان آور بودن این شغل است.

  • sky 1 0

    باسلام. خوبه بازم خداروشکر که بعضی ها کاملا از این شرایط آگاه اند و سختی کار مارو درک میکنند اما کو گوش شنوا؟ کجاست دلسوز کجاست کسی که بخواد این شرایط و بهبود بده؟!!!! امیدواریم که واقعا روزی برسد که کلیه استاندارد هامون رعایت شه و به حداقل ها کفایت نشه…این و همه ی کسانی که تو این شغل با مشکلات دست و پنجه نرم میکنن از ته دل می خواهند.

  • مهماندار ماهان 2 1

    کار ما سخت نیست که، فقط کمی عمرو کوتاه میکنه، پیری زودرس میاره، نقصان حافظه، پوکی استخوان، کم خونی… همش همیناس دیگه، کجاش سخته؟؟ اونم از کجا معلوم تو یه صانحه جوون مرگ نشیم؟ اینطوری که دیگه اصلا سختی نداره. اما کتابداری، واقعا کار سختیه!

  • 2 0

    با سلام و درود خدمت برادر زاپاتا به درستی که به نقطه خوبی اشاره کردید، ای کاش شما مدیریت یکی از بخش های پاک این صنعت را به عهده بگیرید

  • 2 1

    ایشان به درستی مطلب خود را بیان کردند. چون عدم توجه به حقوق و دستمزد مهمانداران می تواند ضمن برخورد نامناسب با مشتریان به قاچاق هم کشیده شود

  • امیر 5 2

    سلام من 25 سالمه میخوام مهماندار قطار بشم کجا باید آموزش ببینم هزینه دوره هاش چقدره ؟ لطفا راهنماییم کنید . ممنون

  • حدیث 4 1

    من میخوام مهماندار قطار بشم میشه شرایطش رو بگید واینکه کجا میشه دورهاش رو گذروند

  • ایلیا نجفی 3 0

    چرا مهمانداران قطار مشمول بیمه سختی کار نمیشوند

  • بهزاد 0 0

    باسلام خدمت دوستان عزبز بنده ۱۷سال سابقه درقطارهای مسافری دارم بیشتراوقات ۴۸ساعت سرکارم ۱۵ساعت خونه بخدا مشکل اعصاب وروان دارم همش هم به خاطراسترس فشارکاری وسروصدای قطارمیباشدکهدر۴۸ یاعت حداقل ۴۰ساعتش بایدصدای خفن قطار ومسافر۰۰۰۰۰تحمل کنم امیداست مسولیین توجه بفرمایند ومارادرردیف کارسخت وزیان اورقراردهند

  • امیر 0 0

    اخیرا در شعبه ۱۷ تامین اجتماعی شغل مهماندار هواپیما جزو مشاغل سخت قرار گرفته. این خیلی سوختن و حسادت دارد که خانومهای مهماندار هواپیما شغلشون جزو مشاغل سخت قرار گرفته و یکی از انها اشنا بود و میگوید من با ۲۳ سال سابقه دارم ۳۵ روز حقوق در ماه میگیرم با ۴۳ سال سن. تازه میگوید من گنجایش دارم ۲۰ سال دیگر هم مهماندار باشم و دلم برای مهمانداری خیلی تنگ شده و افسرده شده ام از بیکاری. و در شرکت هواپیمایی ماشین شاسی بلند دنبالم می امد حتی چنین ماشینی دنبال یک مدیر با سابقه هم نمیرود و خرج لباس و پیراهن فرم و کیف و کفش همه چیز پای شرکت بود و از راحتی انگار من روی هوا میرفتم و می امدم و حقوق بالایی میگرفتم طوری که هم حق بیمه ام را انقدر بالا برده بودم که مدیر من میگفت انقدر حق بیمه ات را بالا نبر چون بیمه شک میکند و به جای دو سال، ۵ سال اخر را محاسبه میکند و هم علاوه بر زندگی به تفریحاتم هم میرسیدم و دارم دنبال یک شرکت هواپیمایی میگردم که بروم انجا پاره وقت کار کنم قیافه اش را که ادم میبینه خیلی خوب مانده و سرزنده وشادابه و این خانوم میگوید من نمیخاستم بازنشسته شوم ولی چون ۵ سال بود حق بیمه بالا رد میکردم و حساب کردم میتوانم ۳۵ روز حقوق در ماه بگیرم گفتم ریسک نکنم و بازنشسته بشوم و بعد دوباره کار کنم و میگوید چون حق بیمه بالا رد میکردم الان حقوق بازنشستگی من ۲۱ میلیون تومن است . واقعا ادم اتش میگیرد اخه با چه مبنایی به شغل مهماندار هواپیما سختی کار داده اند.انوقت یک مردی با ۶۰ سال سن و ۲۹ سال سابقه که بعلت کمردرد و بیماری باید بازنشسته شود و کارفرمای این مرد ۹ سال سابقه برایش رد نکرده با سه تا فرزند جوان میگوید میخواهم خودم را از بین ببرم. چون بیمه به من ۲۰ روز حقوق میدهد اخر این بیعدالتی تا کی. لا اقل سقف حقوق مهماندار هواپیما را ۳۰ روز در ماه کنید . نه اینکه طرف هم حقوق بالا بگیرد بخاطر اینکه حق بیمه بالا رد کرده و هم سقف سابقه ۳۵ روز حقوق در ماه را بگیرد و هم اینکه جوان و قبراق و سرحال باشد. یعنی هم خر و خرما و یک مزیت سوم . طبق مثل خروخرما . تازه بیشتر هم گرفته