| کد خبر: 50590 |

حرکت ایران به سمت قله‌های پروازی منطقه

نوسازی تجهیزات هوایی در سایه رونق اقتصادی کشور

تین نیوز | آسمان ایران در حالی در ماه‌های گذشته با ثبت رکورد‌های مکرر به یکی از قطب‌های هوایی منطقه بدل شده که شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرده در صورت تامین تجهیزات جدید می‌توان به سقف رکورد‌های جدید اندیشید. تجهیزاتی که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک به ایران خواهند رسید.
 
پس از آنکه آسمان ایران در قیاس با تمام کشور‌های منطقه توانست بالاترین حد از ایمنی ممکن را ارائه کرده و در شرایطی که منطقه خاورمیانه با مشکلات جدی سیاسی مواجه است فضای امن را در اختیار شرکت‌های بین‌المللی هوایی قرار دهد، روند استقبال از آسمان ایران نیز افزایش یافت.
 
در طول ماه‌های گذشته آمار رفت‌وآمد در حریم هوایی ایران از حدود 400 پرواز میانگین در شبانه‌روز به بیش از 900 پرواز رسید و حتی کشور در بعضی روزها رکورد 1000 پرواز ورودی را نیز ثبت کرد.
 
هرچند شرکت‌های فرودگاه‌های کشور به عنوان اصلی‌ترین متولی مدیریت و کنترل این پروازها کار خود را توانست به درستی انجام دهد و با معرفی کردن چند مسیر هوایی جدید به‌خصوص در جنوب کشور و حوالی خلیج‌فارس بخش عمده‌ای از این پروازها را مدیریت کرد اما با توجه به توان بالقوه آسمان ایران حتی افزایش بیش از دو برابری میانگین پروازهای عبوری نیز نتوانست کشور را به جایگاه حقیقی که دارد نزدیک کند.
 
قرارگرفتن ایران در منطقه‌ای از خاورمیانه که از یکسو کشور‌های شمالی در اروپای شرقی را به خلیج‌فارس و دریای عمان متصل می‌کند و البته در کنار آن به عنوان یکی از کوتاه‌ترین مسیر‌های موجود جنوب شرق ‌آسیا را به اروپای غربی اتصال می‌دهد باعث شده آسمان ایران از موقعیت بسیار مطلوبی در جذب این پروازها برخوردار شود.
 
البته اضافه کردن قابل توجه تعداد پروازها در مسیر‌های هوایی فعال در ایران به تجهیزات و امکاناتی احتیاج دارد که با توجه به قدیمی‌ بودن بعضی از آنها در ایران شرکت‌های فرودگاه‌های ایران اعلام کرده نسبت به نوسازی آنها نیاز مبرم وجود دارد. در حالی که پیش از این سرپرست فرودگاه‌های کشور هزینه اجرای آن را بالغ بر 250 میلیارد تومان اعلام کرده بود و حالا به نظر می‌رسد در سایه توافقات انجام شده امکان لازم برای جذب آن به وجود آمده است.
 
طبق اعلام عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور با انجام مقدمات لازم سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومانی برای نوسازی و تامین تجهیزات هوایی و راهداری تا نیمه نخست امسال اجرایی خواهد شد و این موضوع به کاهش پنج ساله عمر تجهیزات ایران از 15 سال به 10 سال کمک ویژه‌ای می‌کند.
 
هرچند هنوز درباره جزییات این سرمایه‌گذاری و البته شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که در آن حضور خواهند داشت اشاره نشده اما با توجه به برنامه‌های کلان فرودگاه‌های کشور در جذب حداکثری پروازهای منطقه‌ای و حتی گرفتن بخشی از پروازهای آسمان افغانستان به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاری بخش قابل توجهی از مشکلات فعلی کشور را در این حوزه برطرف خواهد کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.