| کد خبر: 32027 |

رشد نقدینگی فراتر از انتظار

پیش‌بینی بانک مرکزی از تورم سال آینده

تین نیوز | در حالی آخرین آمار بانک مرکزی از عبور نقدینگی از مرز 650 هزار میلیارد تومان خبر می‌دهد که قائم مقام بانک مرکزی معتقد است که رشد 28.7 درصدی نقدینگی در مهرماه فراتر از بیش بینی این بانک بوده است.
 
اکبر کمیجانی در نشستی با حضور مدیران عامل بانکها با اشاره به وضعیت رشد نقدینگی در کشور اظهار کرد: رشد نقدینگی در مهر ماه سال جاری نسبت به مهر سال گذشته به 28.7 درصد رسید که از سطح 23 تا 25 درصد پیش‌بینی ما کمی فراتر رفته است..
 
وی این توضیح را هم داد که 3.9 درصد از این رشد مربوط به توسعه پوشش آمارهای پولی بانک مرکزی و لحاظ اطلاعات بانکها و موسسات جدید التاسیس است؛ اما با تمام این اوصاف، برای حصول به اهداف تورمی باید تلاش‌های بیشتری در زمینه کنترل نقدینگی انجام شود.
 
تورم 13 تا 14 درصدی در سال آینده
اما در حالی که رییس کل بانک مرکزی پیش بینی کرده که تورم در پایان امسال به کمتر از 17 درصد خواهد رسید کمیجانی نیز اعلام کرد که هدف‌گذاری کنترل تورم برای سال آینده 13 تا 14 درصد خواهد بود.
 
قائم مقام بانک مرکزی تحقق اهداف تورمی را مستلزم رعایت الزاماتی در حوزه سیاست پولی و کنترل رشد نقدینگی دانسته و به مدیران عامل بانکها تاکید کرده است که در ماههای پایانی سال با رعایت انضباط مالی و کنترل اضافه برداشت خود از منابع بانک مرکزی ، دولت و بانک مرکزی را در دستیابی به اهداف اقتصادی تعیین شده یاری کنند.
 
رشد 7 درصدی عملکرد تسهیلات بانکی
کمیجانی همچنین تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را برای خروج از رکود را هم مورد توجه قرار داد و افزود: عملکرد نظام بانکی در این حوزه نسبت به سال گذشته بهبود نسبی داشته است به طوری که نسبت تسهیلات سرمایه در گردش از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال جاری به 60 درصد رسیده که در مقایسه با 53 درصد سال گذشته 7 واحد درصد افزایش داشته است.
 
به گفته وی، عملکرد اعتباری شبکه بانکی کشور با الزامات خروج از رکود اقتصادی همخوانی دارد.
 
عملکرد مناسب بانکها در وام ازدواج
کمیجانی دربخش دیگری از این نشست با اشاره به تعداد زیاد متقاضیان دریافت وام ازدواج از شبکه بانکی گفت: در سال جاری انتقادات بسیاری از عدم پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در رسانه‌ها مطرح بود، ولی با تلاش بخش اعتبارات بانک مرکزی و بانک‌ها و اضافه شدن چند بانک و موسسه اعتباری جدید به خط پرداخت کنندگان وام ازدواج، عملکرد بهتری در این حوزه داشته‌ایم و امیدواریم پاسخگوی متقاضیان بیشتری در شبکه بانکی باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.