| کد خبر: 242286 |

دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری به بانک‌ها ابلاغ شد

مدیر ارتباطات بانک مرکزی: روز گذشته ابلاغیه مربوط به فرزندآوری را به سیستم بانکی ارسال کردیم و بر این اساس بانک‌ها مکلفند حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه، موضوع را به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ کنند.

تین نیوز

 سحابی در برنامه رادیو تهران امروز صبح، افزود : بر این اساس برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری برای فرزند اول 20 میلیون تومان، فرزند دوم 40 میلیون تومان، فرزند سوم 60 میلیون تومان، فرزند چهارم 80 میلیون تومان و فرزند پنجم و بیشتر 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده است .

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی ادامه داد : نرخ این تسهیلات کارمزد قرض الحسنه 4 درصد است و به پدران اطفالی که از اول فروردین 1400 به دنیا آمده امکان پرداخت تسهیلات وجود دارد که متقاضیان می توانند برای ثبت نام به سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند مراجعه کنند.

سحابی گفت : دوره بازپرداخت تسهیلات 20 میلیون تومانی 3 سال است و به همین ترتیب 4سال، 5 سال، 6 سال و نهایتا برای تسهیلات 100 میلیون تومانی 7 سال درنظر گرفته شده است . 6 ماه هم دوره تنفس دارد یعنی اقساط را به مدت 6 ماه پرداخت نمی کنند و از ماه هفتم شروع به پرداخت تسهیلات می کنند.

مدیر ارتباطات بانک مرکزی ادامه داد: سامانه این تسهیلات همان سامانه ازدواج است که لینک جدیدی به آن اضافه کردیم که وقتی به سایت مراجعه می شود یک لینک تسهیلات ازدواج و یک لینک تسهیلات فرزندآوری است که آن را پر می کنند و کد رهگیری محرمانه دریافت می کنند که باید این کد رهگیری را همراه با سایر مدارک لازم به بانک ارایه دهند. اصل شناسنامه پدر و فرزند، کارت ملی، کپی کارت ملی پدر، کد رهگیری، کدپستی و آدرس محل سکونت متقاضی برای ارائه به بانک لازم است .

آقای سحابی گفت : قانون در موضوع مبنای ارائه وام به متقاضیان صراحت دارد . تسهیلات مبتنی بر اعتبارسنجی است و اگر اعتبارسنجی شود و متقاضی اعتبارش خوب باشد با همان سفته امکان دادن وام فراهم است و اگر اعتبارسنجی بشود و متقاضی به آن اندازه اعتبارسنجی نداشته باشد نهایتا با یک ضامن این تسهیلات قابل پرداخت است.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه پارک شهر رادیو تهران در خصوص روند اعتبارسنجی و زمان آن گفت : نام نویسی که انجام شد متقاضی بانک را انتخاب می کند. از طریق سامانه بانک مرکزی به محض اینکه تعیین شعبه می شود پیامکی به متقاضی ارسال می شود که متقاضی در قسمت مشاهده وضعیت سامانه بانک مرکزی می تواند هر لحظه وضعیت تعیین شعبه را رصد کند و روند پرونده اش را داشته باشد. به محض اینکه پیامک تعیین شعبه به دستش رسید تا 12 روز فرصت دارد که مراجعه به بانک پذیرش کند و بعد از آن از روزی که پذیرش می شود 45 روز فرصت دارد مدارکش را تکمیل کند و اگر به ضامن نیاز است بیاورد.

سحابی در خصوص اینکه وام را باید پدر طفل اقدام کند و اگر به دلایلی والدین جدا شده باشند یا پدر فوت کرده باشد مادران هم می توانند اقدام کنند؟ گفت : در این خصوص ضوابط مشخصی وجود دارد، متقاضی می تواند قیم باشد که اینها را بانک راهنمایی می کند طبق آنچه در دستورالعمل و ضوابط است.

مدیر ارتباطات بانک مرکزی افزود : از ساعت 4 بعدازظهر دیروز این سامانه را راه اندازی کردیم . متقاضی همین الان می تواند مراجعه و تکمیل پرونده کند و روند تسهیلات را انجام بدهد.

آقای سحابی ادامه داد: آنچه پیش بینی می شود این است که اگر تشکیل پرونده به موقع انجام و مدارک در موعد مقرر به بانک ارایه شود در فرصت 30 روز نهایتا تسهیلات پرداخت می گردد .

سحابی در جواب سوال مجری مبنی بر اینکه اگر فرزندی در سال 1400 به دنیا آمده و والدین برای وام اقدام کرده باشندآیا برای فرزند دومی که سال 1402 یا 1403 به دنیال بیاید می توانند اقدام کنند؟گفت :در دستورالعمل ارسالی به بانک صراحتا اعلام کردیم که اگر تسهیلات را متقاضی برای یک فرزندش دریافت کند و در حال بازپرداخت تسهیلات صاحب فرزند دیگری شود آن فرزند هم در همین چارچوب قرار می گیرد و می تواند تسهیلات جدیدی را دریافت کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    من‌ دماه‌ حاجی‌اباد هرمزگان‌ سفت‌نام‌ کردم‌ هنوز‌ بانک‌ سادرات‌ به‌ حساب من‌ نرخته‌ . والاه‌ ترخدا اگر چیزی‌ میدین‌ برا همه‌ بدین‌ نمیدین‌ به‌ هیچ‌ کس‌ ندین‌. این‌ دیگه‌ چه‌ وزیه‌ یک‌ شهر یا یک‌ استام‌ بگیره‌ یکی‌ دیگه‌ نگیرید‌ درسوتی‌ هرمزگان‌ مهر و مترین‌ هست.