| کد خبر: 200435 |

◄ افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، بازی دولت با حاصل جمع صفر

چرا دولت پیش از این به فکر اصلاح قیمت نیفتاد و به‌عنوان نمونه اصلاح قیمت گازوئیل که یکی از عوامل مهم خام‌فروشی و صادرات مجازی است را اصلاح نکرد؟

تین نیوز

یک کارشناس اقتصادی تصمیم دولت در مورد افزایش قیمت بنزین را یکی از مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی چندسال اخیر دانست که با هیجانی‌ترین شکل ممکن اجرایی شد.

به گزارش تین نیوز، آنوش رحام در یادداشتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نوشت: دولت در روزهای گذشته یکی از مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی چندسال اخیر را اتخاذ و با هیجانی‌ترین شکل ممکن، آن را اجرایی کرد.

وی افزود: در شرایطی که اقتصاددانان و بسیاری از نخبگان می‌توانستند با اقناع افکار عمومی و جلب مشارکت مردم به دولت در شرایط خاص کشور کمک کنند، دولت خود را از کمک اندیشمندان بی‌نیاز دید.

او ادامه داد: اما به‌نظر می‌رسد نکته مهمی وجود دارد که از دید غالب اندیمشندان پنهان مانده که نیت دولت از اصلاح قیمتی بنزین را زیر سؤال می‌برد و دلیل مهم اجرای یک‌باره آن نیز همین نکته است.

 این کارشناس گفت: دولت دلیل افزایش قیمت بنزین را یارانه سنگین پرداختی به آن عنوان می‌کند، واقعیت این است که دولت در سال‌های قبل که واردت کننده عمده بنزین بود، بخش بزرگی از درآمدهای ارزی خود را به یارانه سوخت «بنزین و گازوئیل» تخصیص می‌داد.

به گزارش تین نیوز، رحام خاطرنشان کرد: حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا دولت در سال‌های اخیر بنزین را وارد می‌کند!؟ پاسخ مشخص است؛ خیر. در شرایط فعلی دولت نه تنها «واردات» بنزین ندارد بلکه بخشی از مازاد بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها را «صادر» می‌کند.

وی افزود: بنابراین آن‌چه که به‌عنوان یارانه ارزی پرداختی به بنزین عنوان می‌شود در اصل مابه تفاوت قیمت بنزین تولید داخل با قیمت فوب خلیج فارس است.

او ادامه داد: حال این پرسش مطرح می‌شود که ماهیت این اقدام و نیت دولت، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی  بوده یا صرفاً افزایش قیمت بنزین به‌منظور جبران هزینه‌های جاری دولت؟ و پرسش مهم‌تر این‌که چرا دولت پیش از این به فکر اصلاح قیمت نیفتاد و به‌عنوان نمونه اصلاح قیمت گازوئیل که یکی از عوامل مهم خام‌فروشی و صادرات مجازی است را اصلاح نکرد؟

وی با طرح این پرسش که «در جایی‌که این همه بر اهمیت تولید داخل تاکید می‌شود چرا باید بنزینی که از منابع ملی تولید می‌شود صرف رفاه و آرامش بیشتر مردم نشده و در نهایت با مردم به قیمت جهانی محاسبه شود»، گفت: به نظر می‌رسد دلایل افزایش قیمت بنزین و عدم مشورت با سایر ارکان حاکمیت و نخبگان و اقتصاددانان، نگرانی دولت از پیدا شدن برخی زوایای پنهان موضوع یارانه بنزین باشد و به همین دلیل این تصمیم به یکباره به منصه عمل گذاشته شد.

به گزارش تین نیوز، رحام تاکید کرد: اگرچه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی امری درست و اجتناب ناپذیر است اما بهتر بود دولت در جایی که عمده بنزین مصرفی تولید داخل بوده و رقمی که عنوان می‌شود بر روی بنزین یارانه داده می‌شود نوعاً عددی صفر در معادله بنزین است، به جای بازی با حاصل جمع صفر، با مردم رو راست‌تر به صحبت می‌نشست.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: نکات کلیدی این اقدام آن است که اقتصاد تماماً دولتی و چنگ انداختن دولت به منابع ملی نتیجه‌ای جز خسران و زیان در بر ندارد، کاهش رفاه مردم به دلیل عدم مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد و فقدان رقابت در اقتصاد کشور مشاهده می‌شود، تصمیم دولت در توقف طرح کارت سوخت و طرح سهمیه‌بندی کاملاً اشتباه بود، روزمرگی و تصمیمات متکی به حل و فصل مقطعی بحران‌ها و ابرچالش‌های کشور وجود دارد و به اصول مقاوم‌سازی اقتصاد علیرغم تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری اتکا نمی‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.