| کد خبر: 194659 |

قیمت‌گذاری دستوری به ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است

​ رئیس کمیته فقهی سازمان بورس با بیان اینکه رانت اصولا در جایی شکل می‌گیرد که دو قیمت وجود داشته باشد، گفت: قیمت‌گذاری دستوری به سود تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیست و سود آن فقط به جیب واسطه‌ها می‌رود.

تین نیوز

 رئیس کمیته فقهی سازمان بورس با بیان اینکه رانت اصولا در جایی شکل می‌گیرد که دو قیمت وجود داشته باشد، گفت: قیمت‌گذاری دستوری به سود تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیست و سود آن فقط به جیب واسطه‌ها می‌رود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، غلامرضا مصباحی مقدم امروز (یکشنبه) به برقراری تعادل نسبی بازار کالاها اشاره کرد و اظهار داشت: کشور امروز در شرایطی است که عموما در تولید بسیاری از کالاها نیاز داخل تامین می‌شود و مواد اولیه به مقدار کافی وجود دارد، از این رو ایجاد و فراهم کردن زمینه رقابت دربازار یک ضرورت تلقی می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این روزها بحث بودن یا نبودن قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد مطرح می‌شود، افزود: رانت اصولا در جایی شکل می‌گیرد که دو قیمت وجود داشته باشد. به طوریکه اگر قیمت به شکل دستوری مشخص و به تولیدکننده آن کالا تکلیف شود، به طور طبیعی قیمت دومی در بازار آزاد برای آن محصول ایجاد می‌شود که در اینجا سود اصلی حاصل از اختلاف دو نرخ فوق به جیب واسطه می‌رود.

وی افزود: با این اقدام است که شاهد پدیده‌هایی چون احتکار و تعلل در عرضه محصولات به بهانه‌های مختلف هستیم که در مجموع قیمت‌گذاری دستوری به سود تولید نخواهد بود. 

به گفته مصباحی مقدم، بورس کالا به عنوان یک رکن بازار سرمایه توانست طی سال‌های اخیر اقتصاد ایران را از معاملات غیرشفاف حواله‌ای نجات دهد و کشف قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا را جایگزین قیمت‌گذاری دستوری کند؛ به این ترتیب اینکه کماکان عده‌ای موافق قیمت‌گذاری دستوری هستند نشان‌دهنده قدرت بالای واسطه‌ها در اقتصاد ایران است.  

وی افزود: با عرضه کالاهای مهم صنایع مختلف در بورس، بسیاری از گرفتاری‌های دولت در حوزه تنظیم بازار کاهش یافته و در حال حاضر نیز بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های بورس کالا به نفع دولت و ملت و تولید خواهد بود. 

مصباحی مقدم تصریح کرد: دولت به هر میزان که زمینه عرضه بیشتر و رونق معاملات بورس کالا را فراهم کند در وهله نخست به خود کمک کرده است زیرا شفافیت و رقابت دو اصل برای رونق اقتصادی است که از طریق بورس کالا میسر می شود.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس معتقد است، موضوع دیگری که بورس کالا برای اقتصاد به ارمغان می آورد، جلوگیری از انحصار است.

وی افزود: در گذشته که بورس کالا نبود، بنگاه‌های بزرگ در بازارها جولان می‌دادند و مصرف کنندگان امکانی برای گرفتن حق خود نداشتند اما امروز به دلیل ایجاد شفافیت و امکان نظارت‌ها، مجالی برای سوء استفاده این بنگاه‌ها باقی نمانده و مصرف کنندگان نیز براساس رقابت به خرید مواد مورد نیازشان می‌پردازند. 

مصباحی مقدم گفت: در صورت حمایت‌ها از بورس کالا، این بورس در آینده می‌تواند به یکی از مراجع قیمتی کالاهای مهم ایرانی از قبیل محصولات پتروشیمی، فلزی و کشاورزی در منطقه تبدیل شود تا نقش ایران در روند قیمت کالاها اثرگذارتر شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.