| کد خبر: 157356 |

◄ جهانگیری: برخی چالش‌های بانکی قابل گفتن نیست

معاون اول رئیس‌جمهور بابیان اینکه برخی چالش‌های نظام بانکی را نمی‌توان مطرح کرد، گفت: وضعیت فقر و رفاه مردم اکنون یکی از چالش‌های جدی اقتصاد ایران است.

تین نیوز

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی چالش‌های نظام بانکی را نمی‌توان مطرح کرد، گفت: وضعیت فقر و رفاه مردم اکنون یکی از چالش‌های جدی اقتصاد ایران است.

اسحاق جهانگیری در همایش اقتصاد ایران گفت: هیچ‌کدام از این چالش‌ها صرفاً به حوزه اقتصاد مرتبط نیستند، بلکه چالش‌های پیش رو، تمامی موضوعات کشور را درگیر کرده است؛ این در حالی است که برخی از این چالش‌ها قدیمی هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: تورم یکی از مشکلات پیش روی اقتصاد کشور و بیکاری امروز تبدیل به یک ابرچالش شده است.

او افزود: این که گفته می‌شود در هر یک از خانواده‌ها سه بیکار داریم این‌طور نیست، بلکه تعداد بیکاران ۳ میلیون نفر است که نوع آن‌ها البته متفاوت از قبل است، امروز بیکاران ما دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

به گفته جهانگیری، محدودیت‌های نظام تأمین مالی کشور نیز یکی دیگر از چالش‌ها است که در این رابطه مشکلات نظام بانکی نیز به‌صورت خیلی پیچیده شده؛ البته نمی‌توانیم برخی از مسائل و مشکلات بانک‌های کشور را بازگو کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بهره‌وری همواره یکی از چالش‌های اقتصاد ایران بوده است و هر سال بر اساس معلومات خود، یکسری حرف می‌زنیم و یکی از مجهولات خود را هم نسبت به گذشته برطرف نکرده‌ایم، یعنی چالش‌ها به قوت خود باقی است و معلومات در دوران مختلف تکرار شده است.

جهانگیری با بیان اینکه نباید هماهنگی و همگرایی اقتصادی و سیاسی در حوزه اقتصاد مقاومتی را از دست داد، گفت: برنامه جامعی که اهداف کمی مشخص و قابل‌ اندازه‌گیری داشته باشد، نتوانسته‌ایم حاکم کنیم، این در حالی است که برنامه ششم توسعه وضعیت خاصی دارد.اکنون این چالش‌ها پیش روی سیاست‌های اقتصادی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در حوزه سیاست‌گذاری‌ها، نبود دیدگاه علمی سبب شده است که این سیاست‌های نادرست نقد نشده است، این در حالی است که هر سیاستی که نقد شده به دیدگاه‌های سیاسی نسبت داده‌ شده است و فارغ از دیدگاه‌های سیاسی، این تحلیل‌ها موردتوجه قرار نگرفته است.

معاون اول رئیس‌جمهور بابیان اینکه تحلیل علمی راجع به سیاست‌ها داده نشده است، گفت: سیاست‌های اشتغال زودبازده و ضربتی و همچنین خرج کردن منابع برای اشتغال‌زایی همواره به کار گرفته‌شده ولی هیچ‌گاه نقد کارشناسی نشده است؛ این درحالی‌که است که در مورد ارز، هنوز برخورد علمی صورت نگرفته است و  اشتباهات تکرار شده است که باید نهادهای پژوهشی نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

وی افزود: نهادهای پژوهشی باید بر سر مسائل اساسی کشور تلاش کنند تا نظرات واحد و مشترکی اعمال شود؛ تا همگرایی لازم ایجاد شود؛ ضمن اینکه درک مشترکی از شرایط موجود اقتصادی را هم به دست دهند. به این معنا که مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده شرایط اقتصادی ایران نیز باید سنجیده شود تا بتوان راهکارها را موردتوافق قرارداد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، جهانگیری گفت: دنیا در این زمینه دستاوردهای زیادی داشته است و الزاماً منظور از دنیا کشورهای پیشرفته صنعتی نیست؛ بلکه باید به سایر کشورها و خطاها و توفیق‌های آن‌ها اشاره کرد. این در حالی است که اکنون جوانان تحصیل‌کرده امروز در اختیار کشور هستند و باید با رویکرد علمی به مسائل پیش روی کشور برخورد کرد. البته انباشت مطالعات باید درجایی شکل گیرد.

وی اظهار داشت: برخی مطالعات را همانند یک میراث می‌دانند و آن را در اختیار دیگری قرار نمی‌دهند، درحالی‌که باید این مطالعات را در اختیار دیگران قرار داد.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.