| کد خبر: 149449 |

بررسی طرح تشکیل وزارت برنامه و بودجه کلید خورد

اعمال نظارت مجلس بر بودجه

طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت برنامه و بودجه روز گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد.

تین نیوز

طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت برنامه و بودجه روز گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شد.

به گزارش روزنامه شرق، براساس ماده واحده طرحی که در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است، سازمان برنامه و بودجه با همه اختیارات و وظایف به موجب قوانین و مقررات به وزارت برنامه و بودجه منتقل می‌شود.

از ابتدای دولت دوازدهم مجلس طرحی را در دستور کار قرار داد که بر مبنای آن سازمان برنامه و بودجه که سازمانی مستقل از دولت و نظارت‌کننده بر عملکرد دستگاه‌هاست، به وزارتخانه تبدیل شود.

این اتفاق از آن جهت اهمیت دارد که سازمان برنامه و بودجه با تبدیل‌شدن به وزارتخانه، زیر ذره‌بین مجلس خواهد رفت و ازآنجاکه وزیران وامدار رأی نمایندگان خواهند بود؛ این نگرانی بسیار پررنگ وجود دارد که وزیر آتی برنامه و بودجه با ملاحظاتی خاص، نسبت به تخصیص منابع بودجه اقدام کند.

اعمال نظر نمایندگان در تعیین بودجه مناطق، امری محتمل به نظر می‌رسد که پس از تبدیل سازمان برنامه اتفاق خواهد افتاد.صرف‌نظر از داستان انحراف احتمالی بودجه این تصمیم با ابهامات دیگری نیز همراه است. با توجه به آنکه کوچک‌سازی از اهداف اصلی دولت شمرده شده است؛ تبدیل این سازمان به وزارتخانه خلاف جهت اهداف کلی کوچک‌سازی خواهد بود. جالب آنکه در بخش ابهاماتی که خود نمایندگان به این طرح وارد دانسته‌اند؛ بر این موضوعات تأکید شده است.

در طرح نمایندگان آمده است: «با توجه به اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی نظام اداری و اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه و با هدف چابک‌سازی، کاهش زمان و هزینه خدمات اداری، منطقی‌سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زائد، طرح مزبور ضروری به نظر نمی‌رسد.» با وجود ایرادهایی که نمایندگان به طرح مزبور وارد دانسته‌اند، اما هدف خود از ارائه این طرح را داشتن نظارت بر عملکرد سازمان عنوان کرده و از این جهت اجرای آن را لازم می‌دانند.

در مقدمه طرح آورده شده است: «سازمان برنامه و بودجه یکی از سازمان‌های مهم و تأثیرگذار در کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و قوای کشور است؛ پیشنهاد بودجه به مجلس و اجرای (تخصیص) بودجه و نظارت بر کلیه برنامه‌های کشور و همچنین توسعه کشور بر عهده سازمان است؛ همچنین پیشنهاد برنامه توسعه و اجرای بخش وسیعی از برنامه بر عهده سازمان است، ولی هیچ‌گونه نظارتی مجلس بر سازمان ندارد و هر سال شاهد تبعیض تخصیص بودجه بوده و یا اینکه سازمان بعضی از احکام بودجه را اجرا نمی‌کند، جهت نظارت بر سازمان و اجرای بودجه و قانون برنامه و سیاست‌های کلی نظام و پاسخ‌گویی به مجلس تقدیم می‌شود».

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.