احداث تعمیرگاه کامیون در شرق اصفهان، کلید بهره وری حمل و نقل عمومی
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر نقش این استان در کریدور شمال-جنوب، گفت: احداث مرکز تخصصی تعمیرگاه کامیون در شرق اصفهان، فرصتی ویژه برای درآمدزایی و کلید افزایش بهره وری ناوگان حمل ونقل کشور است.
محمد تمنایی با اشاره به نتایج مطالعات پیش امکان سنجی «طرح احداث مرکز تعمیرگاه کامیون ها در استان اصفهان» افزود: با توجه به موقعیت استثنایی جغرافیایی اصفهان به عنوان چهارراه ترانزیتی کشور و قرارگیری آن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، احداث یک مرکز تعمیرگاهی تخصصی برای کامیون ها یک فرصت سرمایه گذاری ویژه محسوب می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل ازایرنا، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: با وجود حجم عظیم تردد کامیون های باری در استان اصفهان، سیستم فعلی تعمیرات کامیون ها با چالش های جدی از جمله پراکندگی نامناسب مراکز تعمیراتی غیرتخصصی، نبود استانداردهای فنی روز دنیا و کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر مواجه است.
وی یادآور شد: آمارها نشان می دهد روزانه بیش از پنح هزار دستگاه کامیون در استان تردد می کنند که حدود ۴۰ درصد از آن ها برای تعمیرات اساسی مجبور به مراجعه به شهرهای دیگر هستند. این امر موجب اتلاف زمان، افزایش هزینه ها و کاهش بهره وری ناوگان حمل ونقل شده است.
مجری طرح های مطالعاتی استانداری اصفهان تصریح کرد: طرح احداث مرکز تعمیرات تخصصی کامیون ها با هدف رفع این مشکلات و با بهره گیری از آخرین فناوری های روز دنیا و امکان ارائه خدمات ۲۴ ساعته، در شرق اصفهان پیشنهاد شده است، این ساختار یکپارچه می تواند آماده به کاری ناوگان را به حداکثر رسانده و زمان تعمیرات و نگهداری کامیون ها را کاهش دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: با توجه به اتصال شبکه ریلی به شبکه جاده ای در شرق اصفهان از طریق «ایستگاه راه آهن شرق اصفهان» و وجود شهرک های صنعتی، کارگاه های تولید قطعات فلزی و آغاز مراحل ساخت شهرک لجستیک در شرق استان محدوده سگزی در جاده اصفهان به نایین یکی از بهترین مکان ها برای احداث این مرکز است.
تمنایی اضافه کرد: این پروژه از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است و علاوه بر اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم، می تواند درآمدزایی بسیار مناسبی برای استان اصفهان داشته باشد و بر اساس تحلیل های مالی، زمان بازگشت سرمایه این پروژه حدود ۲۲ ماه و ارزش فعلی خالص (NPV) آن بیش از سه هزار و ۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
وی خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای این پروژه می توان به فراهم آوردن فرصت های سرمایه گذاری در حوزه تخلیه و بارگیری کالاها، انبارداری و انجام امور گمرکی و لجستیکی در این مرکز اشاره کرد و همچنین در بعد زیست محیطی، این مرکز با تمرکز بر بازیافت روغن و ضدیخ از طریق سیستم های یکپارچه و مدیریت علمی پسماندهای خطرناک، تأثیر مثبتی خواهد داشت.