اتصال بین المللی فرودگاه اصفهان به زنجیره جهانی کارگو
با پیگیری های مستمر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان و حمایت استانداری، پایانه بار هوایی (کارگو ترمینال) فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان پس از دوره ای رکود، فعالیت رسمی خود را از سر گرفت.

با پیگیری های مستمر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان و حمایت استانداری، پایانه بار هوایی (کارگو ترمینال) فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان پس از دوره ای رکود، فعالیت رسمی خود را از سر گرفت.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق اصفهان، این اقدام که در پی جلسات متعدد شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و رایزنی با شرکت های هواپیمایی خارجی محقق شده است، زمینه را برای حمل و نقل سریع و مطمئن کالاهای استان به اقصی نقاط جهان فراهم می آورد. برای اولین بار با حضور اعضای هیأت نمایندگان اتاق اصفهان، محموله باری از اصفهان توسط شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز به مقصدی بین المللی ارسال شد که نقطه عطفی در احیای این زیرساخت حیاتی محسوب می شود.
پایانه کارگو فرودگاه اصفهان بر اساس مصوبه دولت و با واگذاری احداث به بخش خصوصی، به خصوص اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان و اتاق بازرگانی اصفهان، شکل گرفته است. عمده سرمایه گذاری این پروژه توسط اتاق بازرگانی انجام شده و این پایانه به عنوان یک پروژه پیشران برای استان شناخته می شود.
وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق اصفهان، اظهار کرد: با پیگیری های مستمر و رایزنی های انجام شده، پایانه بار هوایی (کارگو ترمینال) فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان پس از مدتی رکود، فعالیت رسمی خود را ازسرگرفته است.
وی با اشاره به جلسه شورای گفت وگو و تأکید استاندار، خبر داد که شب گذشته اولین بار توسط شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز از اصفهان به مقصدی بین المللی ارسال شده است.
دزفولی بیان کرد: پس از راه اندازی، سال بعد با شیوع کرونا مصادف شد و این پروژه در مواقع اضطراری اثربخشی خود را نشان داد، به طوری که نزدیک به ۳۰۰ پرواز چارتری بار به سمت کویت انجام شد که در تاریخ هوانوردی کشور برای اولین بار بود. اما وی افزود: بلافاصله بعد از کرونا و تغییرات مدیریتی، این پایانه دچار افولی سنگین شد و میزان بار جابه جاشده کاهش چشمگیری یافت.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان توضیح داد: روند احیای پایانه بار هوایی اصفهان حدود دو سال پیش در دستور کار اتاق بازرگانی اصفهان قرار گرفت. جلسات متعددی با شرکت هایی مانند ترکیش ایرلاینز و قطرایرویز برگزار و این پایانه مورد ممیزی قرار گرفت و استانداردهای کارگو و استانداردهای روز جهانی متصل شد.
دزفولی با اشاره به مشکلی داخلی در فرایند حمل بار پس از بازرسی امنیتی گفت: قراردادی بین ترکیش و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که بار را تحویل هواپیما بدهد، اما متأسفانه مدتی بود که از حمل خدمات یعنی انتقال بار از منطقه امنیتی به سمت هواپیما سرباز می زدند. نهایتاً استاندار به این موضوع ورود کرد و در جلسه شورای گفت وگو یک ضرب الاجل ۲۴ ساعته برای راه اندازی کامل تعیین کرد.
وی افزود: انبارهای سرد، گرم، خشک و انبار کالاهای خطرناک در فرودگاه دیده شده اند که اجرای آن ها کاری بسیار پیچیده و فنی بوده است.
دزفولی پیشنهاد کرد: همایش هایی در خصوص حمل بار هوایی و امکانات زیرساختی اتاق بازرگانی برای فعالان اقتصادی برگزار و اطلاع رسانی شود. باید اطلاعات لازم شامل نرخ ها، شرایط تحویل بار و امکان ارسال بار از کشورهای دیگر به اصفهان به اطلاع فعالان اقتصادی برسد.
وی در پایان تأکید کرد: توسعه اقتصاد و صادرات بدون زیرساخت های حمل و نقل اعم از بندری، هوایی و زمینی امکان پذیر نیست و امروزه در دنیا سرعت حرف اول را می زند و کیفیت نیز مهم است.