| کد خبر: 243781 |

◄ اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان- تهران مانع داخلی دارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان - تهران موانع داخلی دارد که در صورت رفع آن، طی ۴ سال آینده پروژه بهره‌برداری می‌شود.

تین نیوز

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان - تهران موانع داخلی دارد که در صورت رفع آن، طی ۴ سال آینده پروژه بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، مهدی طغیانی در خصوص وضعیت فعلی جامعه اظهار داشت: واقعیت آن است که شرایط کنونی در زمینه اقتصادی دشوار است که مهم‌ترین دلیل این امر تشدید تحریم‌ها بوده است.

وی افزود: معیشت مردم در دهه ۹۰ به شدت دشوار شده است که براساس مرکز پژوهش‌های مجلس در دهه ۹۰ شمسی حدود یک سوم از رفاه مردم کاهش یافته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تورم شدیدی که شاید در سال‌های پس از جنگ شاهد آن نبودیم این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، ادامه داد: گزینه‌های اقتصادی محدود است؛ دولت در دهه‌های اخیر براساس فروش حاصل از نفت برنامه ریزی می‌کرده که متأسفانه این درآمد در جنگ اقتصادی مورد هدف قرار گرفته ودشمن بر همین ضعف اقتصاد ایرانی که با وابستگی نفتی است دست گذاشته و فشار می‌آورد.

وی تصریح کرد: اقتصاد با شرایط تحریمی به تدریج خو می‌گیرد اما آغاز کرونا در ابتدای سال ۹۹ یک شوک جدیدی بر شوک تحریمی بود و پس از آن در انتهای سال ۱۴۰۰ جنگ اوکراین و مسائل پیرامونی آن یک معضل دیگر بود.

طغیانی با بیان اینکه بحث افزایش قیمت غذا، غلات، انرژی و ورود انرژی و نفت روسیه با تخفیف بالا به بازارهای جهانی شوک جدید در حوزه صادرات نفت و اقتصاد کشور است، افزود: اقتصاد ایران مورد ترکش‌های زیادی است که آخرین آن عملکرد آژانس حکام و عملکرد سازمان انرژی اتمی و بحث طرح قطعنامه جدید است که شاهد آثار آن در بازار ارز کشور هستیم.

وی گفت: اقدام دولت برای برداشتن ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی که ناچار به اجرای آن بود سختی‌های زیادی را پیش رو دارد اما چاره دیگری هم نبود.

تورم چالش جدی اقتصادی کشور در سال جاری است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تورم بزرگترین چالش اقتصادی کشور در سال جاری است، اضافه کرد: تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز، حذف ارز دولتی، افزایش حداقل دستمزد و کسری بودجه همگی به عنوان ۵ عامل مؤثر در تأثیر منفی در اقتصاد کشور است.

وی در ادامه به سفر رئیس جمهور به اصفهان اشاره کرد و گفت: در آستانه سفر رئیس جمهور باید بگویم که غیر از مسائل عمومی کشور، مهم‌ترین مسئله ما در اصفهان مسئله زاینده‌رود و مباحث پیرامونی آن است که شامل موضوعاتی مانند فرونشست زمین، تخریب محیط زیست، معیشت کشاورزان غرب و شرق، خشکی رودخانه زاینده رود و … است.

طغیانی در ادامه خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران اظهار داشت: این پروژه، تنها پروژه زیرساختی استان اصفهان طی یک دهه اخیر است.

وی افزود: این پروژه انقلاب مهم در تغییر ریل حمل و نقل ریلی است هر چند هنوز با آخرین تکنولوژی دنیا فاصله داریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران در سال ۸۹ با تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاری چینی در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: ما چالش داخلی برای اجرای این پروژه داریم چرا که سرمایه‌گذار خارجی این پروژه در این بازه زمانی ۳۰ هزار کیلومتر مسیر ریلی راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه داد: مانع اجرای ۴۰۰ کیلومتر قطار سریع السیر اصفهان- تهران داخلی است و تغییر دولت‌ها در این زمینه تأثیر گذار بوده است.

طغیانی با بیان اینکه شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای راه‌ها در دولت یازدهم مجری پروژه بوده است و در دولت دوازدهم به راه‌آهن واگذار شده و دوباره به شرکت مادر تخصصی راه واگذار شد، ادامه داد: در دولت سیزدهم مجری این پروژه مجدد راه‌آهن انتخاب شد و این امر شرایط را دستخوش تغییرات کرد.

پیشرفت ۶۰ درصدی زیرساختی پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از زیرسازی پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران انجام شده اما در بدنه کارشناسی به صرفه نبودن این پروژه نیز مطرح شده است، ابراز داشت: از سوی دیگر سلیقه مجریان این طرح نیز تأثیر گذار بوده و نتیجه نهایی در حال حاضر اجرای طرح از قم به تهران است که تا قم روی خط موجود برقی حرکت کند که این طرح متعلق به دوره آقای اسلامی است و آقای قاسمی برنامه‌ای مبنی بر راه‌اندازی مجدد پروژه با خط جدید دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استاندار اصفهان پیگیری جدی این پروژه ا در دستور کار دارد، افزود: بانک مرکزی هنوز ال سی این پروژه را تمدید نکرده و دلیل آن عدم دریافت نظر رئیس جمهور و معاون اول در خصوص این پروژه است.

وی گفت: بنا بر اعلام سرمایه‌گذار و مجری این پروژه در صورت رفع موانع تا چهار سال آینده پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران اجرایی خواهد شد.

طغیانی با بیان اینکه همه نمایندگان مجلس عزم خود را برای ساماندهی بازار اجاره جزم کرده‌اند، افزود: طرح مالیات بر خانه‌های خالی را تصویب کردیم که هر سال خالی بودن خانه ۶ برابر مالیات جریمه برای مالکان در نظر گرفته شد که متأسفانه در وزارت راه و شهرسازی در سامانه املاک و اسکان اطلاعات خانه‌ها ثبت نشده بود اطلاعات درج نشده و در این شرایط نمی‌توان در حوزه مسکن تصمیم گیری کرد.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان ۴۰۰ هزار نفر متقاضی مسکن ملی بوده‌اند، گفت: ما برای این امر نمی‌دانیم که این متقاضیان اهل کجا هستند؟ آیا اصفهانی هستند یا مهاجر و ما در قبال چه افرادی مسئولیت بپذیریم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام توسعه‌ها در اصفهان باعث افزایش مهاجرت شده است، ادامه داد: باید توجه داشت که در بین افراد متقاضی مسکن ملی در اصفهان حدود ۵۰ درصد اصفهانی بوده‌اند.

طرح دو فوریتی ساماندهی بازار اجاره بدون داده بی تاتاثیر است

وی افزود: طرح دو فوریتی مجلس برای ساماندهی بازار اجاره مسکن در صورتی تأثیر گذار خواهد بود که با آگاهی و اطلاعات انجام شود و در غیر این صورت طرحی شکست خورده است.

طغیانی در ادامه با اشاره به اینکه در سند آمایش استان توجه به صنایع پایین دستی در دستور کار است، ادامه داد: البته باید استراتژی را مورد توجه قرار دهیم.

وی گفت: از سویی باید توجه داشت که صنایع بزرگ اصفهان از جمله فولاد مبارکه و پالایشگاه کمربند شرکت‌های دانش‌بنیان را ندارند و این چالش بزرگی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به چالش‌های بازنشستگان کشور افزود: مشکل اصلی بازنشستگان مدیریت باری به هر جهت صندوق‌های بازنشستگان بوده است.

وی افزود: سال گذشته ۱۴۰ هزار میلیارد تومان دولت به صندوق بازنشستگان کمک کرد، اما باید توجه داشت که شرکت‌های این صندوق‌ها زیان‌ده است و باید در این زمینه بازنگری شود.

طغیانی با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان اصفهان گفت: جلسات پیش از سفر انجام شده است، پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت، دارای ردیف بودجه و پروژه‌ای که به بروکراسی دولت اضافه نکند در این زمینه مورد توجه بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    سوال های زیادی هست که تابحال شفاف سازی نشده ،

    ولی چگونه تهران با ۲۰ میلیون نفر جمعیت در این طرح دور زدند ، ایا زیارت جمکران و قم بر ما تهرانی ها حرام است!


    یعنی تهران با ۲۰ میلیون جمعیت و پایتختی دور زدند دیگر باقی حرفها بماند!