| کد خبر: 222845 |

سفرهای انتخابی جای سفرهای ضروری را می‌گیرد

امروزه شاهد غیرحضوری شدن بسیاری از فعالیت‌ها هستیم و مفهوم فاصله واقعی به مفهوم آنلاین و بی فاصلگی مجازی تبدیل شده است. لذا پرواضح است که تحرکِ مکانی و حمل و نقل شهری در آینده نزدیک به شدت دچار تحول می‌شود.

تین نیوز

امروزه شاهد غیرحضوری شدن بسیاری از فعالیت‌ها هستیم و مفهوم فاصله واقعی به مفهوم آنلاین و بی فاصلگی مجازی تبدیل شده است. لذا پرواضح است که تحرکِ مکانی و حمل و نقل شهری در آینده نزدیک به شدت دچار تحول می‌شود.

به گزارش تین نیوز، علی هنردان رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان) در خصوص غیر حضوری شدن بسیاری از فعالیت ها اظهار کرد: توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات (فاوا) به عنوان پدیده‌ای جدید و گسترش ویروس کرونا به عنوان پدیده‌ای نوظهور اصل وابستگی فعالیت‌ها به مکانی مشخص را به طور قابل توجهی به چالش کشیدند.  

وی افزود: امروزه شاهد غیرحضوری شدن بسیاری از فعالیت‌ها شده‌ایم و مفهوم فاصله واقعی به مفهوم آنلاین و بی‌فاصلگی مجازی تبدیل شده است.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص پیش بینی آینده حمل ونقل شهری با توجه به غیر حضوری شدن بسیاری از فعالیت ها بیان داشت: در حال حاضر رابطه فعالیت با مکانِ مشخص به شدت دچار واگرایی شده؛ لذا بر اساس یک تحلیل علی و معلولی پرواضح است که تحرکِ مکانی و حمل و نقل شهری در آینده نزدیک به شدت دچار تحول می‌شود.  

وی افزود: برای تحلیل این موضوع که آینده حمل و نقل شهری در آینده چه خواهد شد باید موضوع را از جنبه تقاضای حمل و نقل و رفت‌و آمد بررسی کرد.  

هنردان با بیان اینکه در علم شهرسازی فعالیت‌های انسانی به دو دسته ضروری و انتخابی تقسیم می‌شوند. تشریح کرد: فعالیت‌های ضروری آنهایی هستند که حضور انسان در فضا و مکانی خاص به ضرورت روی داده و انسان برای کار و خرید مایحتاج خود در فضاهای شهری حضور می‌یابد اما فعالیت‌های انتخابی آنهایی هستند که حضور انسان در فضا نه به دلیل ضرورت بلکه از سر تفریح، پرسه زنی، ارتباطات و تعامل اجتماعی روی می‌دهند.   

وی بیان داشت: تابعِ کل تقاضای سفرهای شهری را می‌توان حاصلِ جمع جبری دو تابع تقاضای سفرهای ضروری و تابع تقاضای سفرهای انتخابی فرض کرد.   

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان در خصوص اینکه تمایل شهروندان در آینده به سوی وسایل نقلیه شخصی خواهد  بود یا انواع حمل ونقل عمومی گفت: وجود و رشد پدیده‌های جدید و نوظهور کرونا و توسعه فاوا مسلماً بر تابع تقاضای سفرهای ضروری تأثیر منفی دارد.  

وی ادامه داد: به این صورت که از حجم سفرهای ضروری کاسته خواهد شد و با توجه به فراغت حاصل شده به دلیل حذف زمان سفرهای ضروری و از طرفی رشد نیازهای تفریحی و اجتماعی ناشی از دورکاری و از طرفی دیگر افزایش بهره‌وری فعالیت‌ها و در پی آن افزایش درآمد خانوارها شاهد رشد تابع تقاضای سفرهای انتخابی خواهیم بود.  

هنردان با بیان اینکه در شرایط گفته شده سفرهای شهروندان به دلیل نیازهای فراغتی، صله رحم و تعاملات اجتماعی افزایش می‌یابد گفت: بنا بر این تحلیل نمی‌توان به طور قطع پیش بینی کرد که با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تابع کلِ تقاضای سفر در شهرها و وابستگی به حمل و نقل عمومی کاهش می‌یابد.   

وی خاطرنشان کرد: در خصوص حمل‌ونقل عمومی بنا به تجربه شهرهای آمریکایی می‌توان حدس زد که با توجه به کاهش وابستگی سکونت و فعالیت به مکانی مشخص و کاهش هزینه های حمل و نقل، احتمالاً در آینده حرکت به سمت حومه‌ها و روستا شهرها شدت می‌گیرد و در پی آن حمل‌و‌نقل خصوصی تا حد قابل توجهی جایگزین حمل و نقل عمومی می‌شود.  

رئیس اداره طرح‌های توسعه شهری و معماری راه و شهرسازی استان با بیان اینکه شرایط هر شهری متفاوت از سایر شهرها است عنوان کرد: آینده حمل و نقل عمومی هر شهر را باید در بستر شرایط درونی و بیرونی و روندهایِ پیشِ‌رویِ همان شهر تحلیل کرد.  

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار در خصوص اینکه آیا پیشرفت فناوری‌ها و بکارگیری آن وابسته به صرفه اقتصادی آن خواهد بود یا اختصاص منابع مالی در این زمینه افزایش می‌یابد گفت: جریان سرمایه‌گذای در فناوریهای نوین بخصوص فناوریهای اطلاعات و ارتباطات به دلیل ایجاد صرفه‌های اقتصادی از جمله صرفه‌های ناشی از مقیاس، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری و درنهایت افزایش تولید همچون گذشته در آینده نیز افزایش می‌یابد.  

هنردان افزود: این افزایش تا زمانی ادامه می‌یابد که علاوه بر توجیه مالی و سودآوری بخش خصوصی از توجیه اقتصادی نیز برخوردار باشند به این معنی که هزینه‌ها و اثرات منفی خارجی ناشی از رشد آن‌ها همواره کمتر از مزایا و اثرات مثبت خارجی ناشی از رشد و به‌کارگیری آن‌ها باشد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.