| کد خبر: 196864 |

طرح زوج و فرد خودرو در اصفهان نیازمند بازنگری است

ممنوعیت ورود خودرو براساس شمارۀ پلاک زوج و فرد به محدوده مشخص، از طرح‌های تناوبی کنترل آلودگی هوا و با توجه به کیفیت نامطلوب هوای شهر اصفهان، با شیوۀ نظارتی استفاده از دوربین‌های پلاک خوان در حال انجام است.

تین نیوز

 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: کارآمدی تاثیر تردد طرح زوج و فرد خودرو در اصفهان بر کیفیت هوا نیاز به ارزیابی و بازنگری مجدد دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمد کوشافر  افزود: ممنوعیت ورود خودرو براساس شمارۀ پلاک زوج و فرد به محدوده مشخص، از طرح‌های تناوبی کنترل آلودگی هوا و با توجه به کیفیت نامطلوب هوای شهر اصفهان، با شیوۀ نظارتی استفاده از دوربین‌های پلاک خوان در حال انجام است.  

وی گفت: این طرح اگرچه در برخی مواقع و مناطق موثر است، اما وقتی با شرایط بافت مرکزی شهر اصفهان منطبق می‌شود، دارای ناهماهنگی‌هایی است که کارایی آن را با پرسش‌هایی مواجه می کند و حتی شاید در برخی موارد با سرگردان کردن صاحبان خودروها در مرکز شهر باعث تشدید آلودگی هوا در اطراف حلقه زوج و فرد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به بعضی از اشکالات این طرح اظهار داشت: در اجرای طرح، به این موضوع توجه نشده است که با کسر خودرو در محدودۀ ممنوعه، شاهد افزایش بیشتر تردد خودرو در اطراف محدودۀ زوج و فرد خواهیم بود و بخشی از این خودروها با افزایش طول مسیر حرکتی خود به دنبال روزنه نفوذ و سپس خروج از محدوده طرح هستند و بطور اصولی برنامه‌ای برای خودروهای سرگردان اطراف محدوده ترافیک وجود ندارد.  

به گفته وی، در این طرح، تردد خودروها در مسیرها و گذرهای فرعی برای فرار از نظارت‌های ترافیکی و گره‌های سخت ناشی از آن افزایش پیدا می‌کند و به معنی این است که بخشی از ترافیک به اطراف محدوده زوج و فرد و بخشی از آن به نقاط کور داخل محدوده با مسیر حرکتی طولانی‌تر منتقل شده است.

کوشافر تصریح کرد: بی توجهی به کاربری‌های شهری در محدودۀ طرح از دیگر اشکالات این طرح است و به عنوان مثال خیابان فردوسی کاربری بطور عمده تجاری و خیابان شمس آبادی بیشتر کاربری درمانی دارد که قرار گرفتن دو کاربری مختلف در یک برنامه مدیریتی از نقاط ضعف طرح است.

وی بیان کرد: باید تدبیری اندیشید تا بیماران دارای توانمندی حرکتی محدودتر خود را در محدوده ای که کاربری درمانی دارد، به پزشک یا مرکز درمانی برسانند، ضمن آنکه برخی افراد برای درمان از دیگر شهرها یا روستاها به اصفهان مراجعه می‌کنند و برای مراجعه به پزشک با مشکلاتی مواجه می‌شوند که همه این موارد بر مشکلات ترافیک می‌افزاید.  

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه توجه چندانی در این فرایند دیده نشده است خاطرنشان کرد: مساله ترغیب مردم ساکن محدودۀ طرح به خرید خودروی بیشتر و داشتن دو خودرو با شماره های زوج و فرد برای غلبه بر مشکل ممنوعیت تردد زوج و فرد نیز در این طرح باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: این طرح دو سویه است و مردم نیز باید با ارائه دلایل و آموزش‌های لازم به سطحی از آگاهی مورد نیاز برسند.

کوشافر گفت: با احترام به همه تلاش‌های انجام شده در تدوین و اجرای طرح تردد زوج و فرد خودرو در اصفهان، به نظر می‌رسد این طرح نیازمند بازنگری، ارزیابی جدید، بررسی بیشتر و تغییر است.

 طرح محدودیت زوج و فرد در هسته مرکزی شهر اصفهان برای مقابله با افزایش آلودگی هوا در خیابانهای مسجد سید، عبدالرزاق، خیابان بهشتی و کاشانی به سمت هسته مرکزی، خیابان نشاط، چهارراه نقاشی، چهارباغ و باغ گلدسته، حاشیه ابتدای خیابان فردوسی، شمس آبادی و آذر اجرا می شود.

خودروها براساس زوج و یا فرد بودن آخرین شماره پلاک خود می‌توانند وارد این محدوده شوند و هرگونه تخلف از طریق دوربین های نظارت تصویری ثبت می شود.  

علاوه بر این، در این محدوده‌ها، خودروهای دودزا، آلاینده و فاقد معاینه فنی نیز اعمال قانون خواهند شد.  

روزانه یک میلیون خودرو در اصفهان که ۶۰ تا ۷۰ درصد سواری و تک سرنشین هستند تردد می کند و این در حالیست که سهم خودروها در آلودگی هوای این کلان‌شهر بیش از ۷۰ درصد است.  

منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.