| کد خبر: 190778 |

کشف غار در بَرزُک کاشان

ماجرای غار ۸۰ هزار ساله‌ چه بود؟

تین نیوز

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان گفت: اسفند ۹۶ در اثر ترکیدگی لوله آب در حیاط خانه‌ای فرورفتگی ایجاد و کنکاش بیشتر به پدیدار شدن یک گودال منجر و نخستین سالن غار نمایان شد.

به گزارشتین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،محمد مشهدی نوش‌آبادی رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان در رابطه با کشف غار در بَرزُک کاشان اظهار کرد: اسفند ۹۶ در اثر نشت ناشی از ترکیدگی لوله آب در حیاط خانه‌ای در بَرزُک، فرورفتگی ایجاد و کنکاش بیشتر به پدیدار شدن یک گودال منجر و در عمق ۷ تا ۸ متری آن، نخستین سالن غار نمایان شد که از این نقطه به مرور زمان فضا‌های جدید نیز پدیدار گشت.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه غار تازه کشف شده کاملاً طبیعی است و هیچ اثری از انسان در آن وجود ندارد گفت: تنها غار طبیعی در اطراف کاشان صرفاً غار نخجیر نراق است و به جز غار‌های دیگر در اطراف کاشان که دست کن انسانی است دیگر چنین مدل غاری نداریم. همچنین بر اساس برخی نظرات این غار تازه کشف شده ۸۰ هزار سال قدمت دارد.

وی افزود: البته نزدیک این غار کشف شده فضایی است که یک غار دیگر بر روی یک تپه قرار دارد که با توجه به کشف برخی آثار همچون سفال و   احتمال می‌رود انسان نیز در آنجا حضور داشته است و از آن فضا استفاده می‌کرده است و بر اساس برخی گمانه‌ها این غار تپه کناری حالتی آئینی داشته و مربوط با آئین زرتشت است، اما به کلی با این غار تازه کشف شده متفاوت است.

نوش‌آبادی عنوان کرد: تاکنون بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از این غار زیبا که دارای راهرو‌ها و فضا‌های گوناگون است، شناسایی شده، اما دسترسی به فضا‌های دیگر به دلیل وجود مسیر‌های تنگ و باریک میسر نیست.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان خاطرنشان کرد: چهار سالن هر یک با چهار تا پنج متر طول و عرض، از دیگر نقاط این غار است که البته ارتفاع تقریبی یکی از آن‌ها به ۱۰ متر می‌رسد.

وی افزود: وجود غار سنگ‌هایی در شکل‌ها و رنگ‌های گوناگون و چشم نواز زیبایی خاصی به این غار بخشیده است که این غار از نظر زیبایی تاحدی همچون غار نخجیر می‌باشد.

نوش‌آبادی با بیان اینکه این غار هنوز امکان بازدید عمومی ندارد، افزود: شهردار برزک کاشان پس از بازدید کارشناسان محلی از این غار و توصیف فضا‌های آن، از آمادگی شهرداری برای طراحی و ایجاد ورودی برای این غار به شرط برطرف شدن مشکلات حقوقی و قضائی خبر داده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.