| کد خبر: 214779 |

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات قزوین

◄ هزینه نصب هر دکل اینترنت همراه ۱۵ میلیارد ریال است

قزوین|سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات قزوین با بیان اینکه هزینه نصب هر دکل روستایی جهت اینترنت همراه ۱۵ میلیارد ریال است و این مساله برای روستاهای با جمعیت پایین به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد، گفت: هزینه‌های بالا با وجود تحریم‌ها، وضعیت بودجه کشور و هزینه اپراتورها همگی محدود بوده و روز به روز نیز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم .

تین نیوز

قزوین| سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات قزوین با بیان اینکه هزینه نصب هر دکل روستایی جهت اینترنت همراه ۱۵ میلیارد ریال است و این مساله برای روستاهای با جمعیت پایین به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد، گفت: هزینه‌های بالا با وجود تحریم‌ها، وضعیت بودجه کشور و هزینه اپراتورها همگی محدود بوده و روز به روز نیز شاهد افزایش  قیمت‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، وی گفت:سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات قزوین پوشش اینترنت همراه در روستاهای استان از سال ۹۲ تاکنون را با افزایش ۲۸۰ درصدی دانست و گفت: ۹۴ درصد روستاهای قزوین تا پایان دولت دوازدهم تحت پوشش اینترنت قرار می‌گیرند.

مرتضی شهامی به ۱۷۰ روستای تحت پوشش اینترنت استان تا قبل از سال ۹۲ اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر ۶۵۰ روستای استان قزوین تحت پوشش اینترنت قرار دارند که تا پایان دولت این تعداد به ۸۰۰ روستا افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ارتباطات همواره روند توسعه‌ای در کشور داشته و اگرچه هر از چندگاهی این روند با شتاب و یا کندی همراه بوده اما هیچگاه متوقف نشده است افزود: توسعه دارای پارامترهای مختلفی است تا جایی که در حوزه اینترنت مخابراتی تا دیروز سیستم‌های ما ۲G بودند اما امروز این روال به نسل سوم و چهارم (۳G و ۴G) ارتقا یافته‌ است.

وی یادآور شد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در بخش ارتباطات روستایی، قزوین براساس ارزیابی‌های سال گذشته توانست رتبه هشتم کشوری را در بخش توسعه به خود اختصاص دهد و بسیاری از استان‌های بزرگ و کلان شهرها نیز در این رتبه‌بندی بعد از این استان قرار داشتند.

شهامی با اشاره به اینکه قزوین موقعیت خوبی در حوزه ارتباطات روستایی دارد، اظهار داشت: بررسی‌های صورت گرفته در خصوص تحت پوشش نبودن برخی از روستاهای استان نشان می‌دهد که ۹۷ درصد از جمعیت روستاهای استان هم اکنون تحت پوشش اینترنت قرار داشته و روستاهایی که از این مساله برخوردار نیستند از تعداد خانوارهای پایین برخوردارند.

به گفته وی، تحت پوشش قرار نداشتن روستاهای با جمعیت پایین به این معنا نیست که اینترنت نباید به این مناطق برود بلکه برعکس، چرا که روند توسعه ارتباطی در سطح کشور و استان همچنان ادامه دارد و واگذاری‌ اینترنت همراه نیز انجام می‌شود.

به گفته این مسوول، در حالی ۹۰ درصد هزینه‌های ارتباطات به صورت ارزی است که درآمدهای حاصل از این محل ۱۰۰ درصد ریالی دریافت می‌شود و اگرچه با گران شدن قیمت ارز طی چند سال گذشته پروژهای ارتباطی در حال احداث را با مشکل روبرو ساخته اما روند توسعه در این بخش هیچگاه متوقف نشده است.

شهامی ادامه داد: توسعه اینترنت روستایی در استان طی ۲ فاز و از سال ۹۴ به مورد اجرا گذاشته شد و در فاز نخست و از سال ۹۴ تا ۹۶ پوشش ارتباطی ۲۱۴ روستا به انجام رسید و از سال ۹۶ تاکنون نیز در فاز دوم پوشش، ۳۲۰ روستا هدف گذاری شده که پوشش نیمی از این تعداد به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه امروز روستاییان مشتاقند تا اینترنت خود را از طریق تلفن همراه دریافت کنند، تاکید کرد: خوشبختانه شبکه توسعه اینترنت همراه در روستاهای استان پیگیری می‌شود و طی روزهای اخیر نیز ۱۳ روستا از طریق اپراتور ایرانسل به شبکه وصل شدند.

شهامی اولویت توسعه شبکه ارتباطی را روستاهای بالای ۲۰ خانوار دانست و گفت: در حال حاضر ۱۴۰ روستای استان از شبکه اینترنت همراه بهره‌مند نیستند که با برنامه‌ریزی های انجام شده از سوی وزارت ارتباطات تا پایان سال جاری ۱۰۰ روستا به شبکه متصل خواهند شد.

وی، تامین منابع مالی مربوط به توسعه ارتباطی را از محل اعتبارات یو اس او وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد و افزود: ۴ تا هفت درصد درآمد اپراتورهای طرف قرارداد در مناطق محروم هزینه می‌شود.

به گفته این مسوول ارتباطات، تمامی شهرهای استان قزوین در حال حاضر تحث پوشش شبکه اینترنت نسل ۳ و ۴ قرار دارند.

وی، وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ایجاد زیرساخت‌ها و تصریح کرد: خوشبختانه زیرساخت‌های ما بیش از نیاز است تا جایی که ظرفیت پهنای باند موجود در استان قزوین ۱۰۰ گیگا بایت بوده در حالی که میزان مصرف موجود ۶۰ گیگا بایت می‌باشد و در عین حال نیز برای افزایش ظرفیت پهنای باند از ۱۰۰ به ۲۰۰ گیگا بایت تنها به ۲ روز زمان نیازمندیم.

شهامی یادآور شد: میزان فیبر نوری به کار گرفته شده در بخش زیر ساخت‌های بین استان و بین‌المللی موجود در قزوین ۷۶۰ کیلومتر است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.