| کد خبر: 139255 |

تقی‌زاده در شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌و‌نقل مطرح کرد:

نقش حریم بیلبرد‌ها و مجتمع‌های خدماتی- رفاهی در منظر

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با توجه به وضعیت بودجه‌های عمرانی و شرایط مالی کشور گفت: در زمان طرح پیشنهادات حد اقل یک بسته تامین مالی حتی فارغ از منابع مالی و بودجه‌های دولتی نیز در نظر گرفته شود.

تین نیوز

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با توجه به وضعیت بودجه‌های عمرانی و شرایط مالی کشور گفت: در زمان طرح پیشنهادات حد اقل یک بسته تامین مالی حتی فارغ از منابع مالی و بودجه‌های دولتی نیز در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یکصد و سی و ششمین نشست شورای عالی فنی امور امور زیربنایی حمل‌و‌نقل به ریاست معاون حمل‌ونقل و نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به منظور بحث و بررسی در مورد ضوابط و راهنمای طرح جامع ساماندهی منظر راه برگزار شد. در این جلسه تمامی اعضا بر ضرورت این طرح و تاثیر آن بر سامان دهی وضعیت راه‌های موجود و در دست احداث و نقش آن در ارتقای ایمنی تاکید کردند. همچنین مقرر شد این طرح در کارگروه کارشناسی شورا مورد بررسی بیشتری قرار گرفته و گزارش نهایی برای تصمیم گیری ئر نشست آتی شورا ارائه گردد.

مهرداد تقی‌زاده در جلسه 136 شورای عالی فنی امور امور زیربنایی حمل‌و‌نقل اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان راهداری نقشه‌های GIS از کل شبکه راه‌ها در دست تهیه داشته است. لذا در صورتی که نقشه‌ای از تاسیسات کنار جاده‌ها موجود نیست پس باید تهیه آن در اولویت قرار گیرد.

وی در ادامه بر توجه به بسته تامین مالی در زمان طرح پیشنهادات برای معماری راه و منظر تاکید کرد و گفت: با توجه به وضعیت بودجه‌های عمرانی و شرایط مالی کشور در زمان طرح پیشنهادات حد اقل یک بسته تامین مالی حتی فارغ از منابع مالی و بودجه‌های دولتی نیز در نظر گرفته شود. به طور مثال در کشورهای توسعه یافته ضوابط به گونه‌ای تنظیم شده تا بخشی از هزینه‌ها به مالکان زمین‌های مجاور جاده و بخش دیگر به درآمدهای جانبی آن متصل شود.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه « بدون در نظر گرفتن مساله سرمایه گذاری این طرح به سرانجام نمی‌رسد» خاطرنشان کرد: ضوابط و نحوه مدیریت در کشورهای اروپایی به گونه ای است که بهره بردار بیلبوردهای بزرگ(تابلوهای تبلیغاتی) را مجاب می‌کند که اطراف تابلو‌های خود را به شعاع زیادی فضای سبز کند.

تقی زاده افزود: در خصوص مجتمع‌های خدماتی-رفاهی و بین راهی نیز باید بهره‌بردار و مالک تفهیم شود که نباید فقط به ملک خود متکی باشد بلکه با توجه به سود مناسب حاصل از این فضا و همچنین در راستای جلب رضایت بیشتر مردم باید در بخشی از پروژ‌ه‌های معماری راه و منظر که از سوی وزارت راه و شهرسازی تصویب می‌شود مشارکت کند.

وی همچنین با توجه به نقش فرهنگ و هنجار در زیبایی منظر گفت: حتما نباید به دنبال احداث یک پروژه عمرانی جدید برای زیباتر کردن منظر راه بود بلکه با رعایت تمیزی و پاکیزگی معبر و جلوگیری از انباشت زباله به ویژه در معابر مشرف به مناطق توریستی به زیبایی جاده کمک کنیم. زیرا تمیزی و پاکیزگی جزئی از زیبایی محسوب می‌شود. به طور مثال در برخی معابر مشاهده می کنیم که زباله ریخته شده که البته ربطی به فرهنگ مردم آن منطقه یا کشور ندارد، بلکه در کشورهای مختلف با وضع جرایم سنگین کنترل می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به نقش دوربین‌های هوشمند در کنترل رفتار مردم اشاره کرد و گفت: دوربین‌های هوشمندی که فقط برای ترافیک راه در ایران استفاده می‌شود در سایر کشورها برای شناسایی اشخاصی که زباله در مسیر جاده می ریزندنیز مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که پس از شناسایی از شخص، جریمه سنگین از وی دریافت می‌شود. در واقع همین جریمه باعث ایجاد فرهنگ می‌شود.

تقی‌زاده با اشاره به نقش حاکمیت در زیبایی منظر در کشور انگلستان یادآور شد: به طور مثال در کشور انگلستان، ساختمان‌های کنار معابر که از نمای کثیفی برخوردار هستند و بر منظر شهری تاثیر می گذارند از سوی پلیس جریمه می‌شوند. حتی علت نورپردازی برخی ساختمان‌ها طبق ضوابط منظر شهری به ساختمان‌های هر منطقه تحمیل می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد که جلسه کارگروهی در خصوص طرح جامع ساماندهی منظر راه به منظور هماهنگی نظرات اعضا و درستیابی به جمع‌بندی تشکیل شود.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.