| کد خبر: 261823 |

◄ تاکید عراق بر عدم اجازه حمل کالا از راه آهن شلمچه بصره/ توسعه بندر فاو هدف اصلی

پیش بینی امکان جابجایی کالا از این خط ریلی در حالی از سوی صالحی بیان شده که همزمان نخست وزیر عراق نیز در یک برنامه خبری ، راه آهن شلمچه بصره را صرفا مسافری دانسته و عنوان کرده که اجازه حمل و کالا از آن نمی دهیم.

تین نیوز

گرچه مدیرعامل راه آهن می گوید خط ریلی شلمچه بصره در صورت اتصال، می تواند به عنوان راهی مناسب برای انتقال زائران ایرانی به کربلا و مسیری تجاری در طول سال، مورد استفاده دو کشور قرار گیرد اما مقامات عراقی تاکید دارند که این راه آهن صرفا مسافری بوده و اجازه حمل کالا را از این خط ریلی نمی دهند.

به گزارش تین نیوز،  10 شهریور ماه امسال بود که سید میعاد صالحی، در یک برنامه تلویزیونی در مورد راه آهن شلمچه بصره گفت: هر خط ریلی بین ۸ تا ۱۰ میلیون تن امکان جابجایی بار دارد و در حوزه مسافری نیز ظرفیتی حدود ۱۲ میلیون نفر پیش بینی می شود.

پیش بینی امکان جابجایی کالا از این خط ریلی در حالی از سوی صالحی بیان شده که همزمان نخست وزیر عراق  نیز در یک برنامه خبری ، راه آهن شلمچه بصره را صرفا مسافری دانسته و عنوان کرده که اجازه حمل و کالا از آن نمی دهیم.

در فیلمی که از صحبت های السودانی نخست وزیر عراق در مورد این خط ریلی در شبکه های اجتماعی منتشر شده، وی به صراحت می گوید: پروژه اصلی مد نظر ما توسعه بندر فاو و مسیر توسعه است. ارتباطات راه آهن با کشورهای همسایه صرفا برای ارتباط مسافری است و در مسیر راه آهن ایران اجازه حمل کالا نمی دهیم.

فیلم اظهارات نخست وزیر عراق را ببینید:

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    ریل شلمچه بصره در فضای گشایش روابط سیاسی ایران و عربستان به سمت ساخت رفت و الا هنوز هم تو مرحله صفر گیر کرده بود و البته باید مراقبت کرد تا به ساخت 100 درصدی برسد و وسط کار به توقف نرسد یعنی در مقطع زمانی فعلی تنها این مهم است که این خط ریلی به سرانجام برسد و اصلا بگوییم برای جابه جایی مسافرین و زائرین هم باشد ما تو مراحل بعدی که ریل راه افتاد تثبیت شد وارد مرحله مسافرگیری شد آن موقع می توانیم پیگیر همکاری های مشترک بین بندر امام و بندر بصره باشیم بنحوی که منافع طرف عراقی هم تهدید نشود بالاخره عراقی ها دسترسی محدودی به دریا و آب های آزاد دارند و چشم امیدشون فقط به همین یک بندره و باید بهشون حق داد ضمن اینکه یک کریدور شمال جنوب هم از خاک عراق و از بصره به سمت شمال داشته باشیم نه تنها تهدیدکننده برای ما نخواهد بود که 100 درصد به نفع ماست چون باعث توسعه امنیت و پیشرفت عراق می شود و تاثیرش به مایی که با این کشور مرز طولانی هم داریم خواهد رسید عراق امن و باثبات و رو به توسعه است که می تواند اجنبی ها را از خاک خودش اخراج کند و کریدور مدیترانه را برای ما حفظ کند بغداد باید قدرتمند باشد که یکپارچگی خاکش را حفظ کند والا مشکلات در منطقه 100 برابر می شود اما در نهایت اون خط ریلی که می تواند بهترین خط چه برای انتقال زائرین و مسافرین و چه حمل بار برای هر دو طرف باشد و هر دو طرف هم کاملا راضی باشند و منتفع , خط ریلی کرمانشاه خسروی بغداد هستش که گویا به آن توجهی نداریم باید این ساخت این خط را در دستور کار داشته باشیم که باز انتهای کار نخواهد بود الویت بعدی ریل اسلام آباد غرب ایلام مهران و الویت آخر ریل سنندج مریوان باشماق به داخل کردستان عراق خواهد بود .

  • ناشناس 0 0

    این همه جوانان آن زمان رفتن شهید شدن که حالا سودانی بخواد برا ما شاخ و شونه بکشه

  • سید محمد راشدی 0 0

    خدا قوت بر مدیر جهادی دکتر صالحی عزیز انشاالله بتوانید خرابه های مدیران بی لیاقت روحانی را بازسازی کنید