| کد خبر: 244572 |

◄ گزارش کمیسیون عمران؛ تحلیلی از وضعیت ناهنجار در سطح عملیاتی راه آهن

در گزارش کمیسیون عمران جمع بندی، پیشنهادها و راهکارهای ارایه شده است.

تین نیوز

روز گذشته (سه شنبه هفتم تیر ماه)  گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی قطار مسافری مشهد یزد در صحن مجلس قرائت شد.

به گزارش تین نیوز، این گزارش در چند بخش شامل شرح کلی حادثه، بررسی های کمیته ریلی کمیسیون عمران، علل و عوامل وقوع حادثه، عواملی که می توانست از بروز حادثه و شدت آن پیشگیری کند، تحلیل حادثه بررسی وضعیت عملیات اجرایی پیمانکار در محل حادثه، بررسی هدایت قطار توسط کمک لکوموتیوران با پایه 3، بررسی مسایل کنترلی در ایجاد حادثه، بررسی مدریت بحران و امداد در سوانح ریلی، تعارض منافع، بررسی وضعیت اداره کل خط و ابنیه راه آهن، بررسی وضعیت ارتباط و تعاملات در سطح مدیران راه آهن و انتخاب تخصصی مدیران و جمع بندی و پیشنهادات و راهکارها؛ تهیه شده بود.

به دنبال قرائت و انتشار گزارش کمیسیون عمران مجلس، یک کارشناس حمل و نقل در مورد محتوای این گزارش گفت: در گزارشی که از سانحه قطار مسافری مشهد یزد توسط کمیسیون عمران تهیه شده، وضعیت ناهنجار موجود در سطح عملیاتی و عوامل و اشکالات مدیریتی، به خوبی تحلیل شده است.

سید مرتضی ناصریان با بیان این مطلب در شبکه های اجتماعی، تاکید کرد: در این گزارش همچنین راهکارهای اصلاحی مناسبی پیشنهاد شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که رهنمودهای گزارش دنبال شود، افزود: جا دارد پیگیری این رهنمودها در برنامه کمیسیون عمران باشد.

به گزارش تین نیوز، در گزارش کمیسیون عمران جمع بندی، پیشنهادها و راهکارهای ارایه شده به شرح زیر بوده است:

- ضروری است در ساختار نظارتی راه آهن تجدید نظر جدی به‌عمل آید و تاکید می‌ گردد که قراردادهای تعمیر و نگهداری در ابعاد پروژه فوق، با توجه به حساسیت‌ های آنها، براساس نظام فنی و اجرایی کشور و با استفاده از دستگاه نظارت و ناظر مقیم، کنترل و مدیریت گردد.

- نظارت فعال بر آموزش و نظارت جدی بر عملکرد ماموران و پرسنل سیر و حرکت در مجموعه راه‌ آهن باید مورد توجه قرار داشته باشد. نصب دوربین کنترلی در کابین، آموزش موثر، مداوم و به هنگام، فرهنگ‌سازی و تشویق و جریمه موثر برای لکوموتیورانان، مورد تاکید قرار دارد.

- مبادله دستی و همراه با خطای برگه‌ های احتیاط بسیار متعدد و چند صفحه‌ ای و عدم دقت احتمالی راهبران قطار، عملا فضای مناسب برای ایجاد چنین حادثه‌ هایی را در آینده نیز فراهم می‌ سازد. ارتقای سامانه کنترل اتوماتیک قطار (ATC) به شکلی که بتواند صدور احکام احتیاط در آن درج گردد، مورد تاکید است. در این زمینه وجود بستر آماده در راه‌آهن و سامانه کنترل اتوماتیک قطار (ATC) استقرار یافته، تسهیل کننده شرایط فوق است.

- شرایط ایجاد شده در این حادثه نشان دهنده یک نقص جدی سیستمی در مجموعه پیچیده و پرمخاطره شرکت را‌ه‌ آهن است. این مجموعه نیازمند اعمال مدیریت منضبط و تخصصی، بازتعریف قوانین، گسترش نظم دقیق و کنترلی جدی و آموزش و فرهنگ‌ سازی گسترده داخلی برای حصول مجدد نظام مورد نیاز است. در این امر رویکردهای خاص و تجارب ویژه مدیریتی برای جلوگیری از وقوع حادثه‌ در آینده ضروری است. از این رو مدیریت مجموعه‌ هایی مانند شرکت راه‌ آهن، علاوه بر توانایی‌ های مدیریتی، نیازمند اشراف ویژه تخصصی و تجارب موثر در این حوزه می‌باشد که در شرایط فعلی شرکت راه آهن نقض گردیده است.

-  برگزاری جلسات ارتقای ایمنی با حضور مدیران ارشد شرکت راه آهن و با بالاترین سطح اختیار در ستاد و مناطق و پیگیری مصوبات آن تا حصول نتیجه و نیز ایجاد نهادی مستقل از شرکت که مسئولیت تنظیم و کنترل مقررات را داشته باشد، مورد تاکید ویژه است.

- برگزاری مانور های منطقه‌ ای و نیز تدوین مناسب ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران، تدوین سند آمادگی و مقابله با بحران (EOP) در شرکت راه‌ آهن، پیش‌بینی و استقرار هلیکوپتر و قطار عملیاتی زمان بحران، ضروری و عاجل است.

- در این حادثه متاسفانه حواشی و مسائل غیر مهم نه تنها مدیریت نشده بلکه بعضا به آنها از سوی مدیریت ارشد، دامن زده شده است  که انتظار می رفت مدیریت عالی راه آهن در این رابطه دقت بیشتری صورت دهد. ضروری است تا ضمن انتصابات تخصصی مورد نیاز، مدیریت عالی راه آهن در این ارتباط و نزدیکی به عملیات و مدیران عملیاتی، اقدامات جدی انجام داده چرا که در این رابطه دارای چالش های جدی است.

- با عنایت به وجود بخش های بحرانی در شبکه خطوط حمل و نقل ریلی کشور که به صورت الزام آور نیاز اساسی و مبرم به ایمن سازی دارند، ضروری است تا ضمن افزایش اعتبار تخصیص داده شده در سال 1401 به بهسازی، نوسازی و نگهداری خطوط راه آهن و بهسازی و نوسازی و علائم ارتباطات به ترتیب به مقدار 2300 و 700 میلیارد تومان، از سال 1402 نیز طرحی جدید با عنوان طح ایمن سازی و حذف نقاط بحرانی شبکه خطوط حمل و نقل ریلی کشور  به طرح های عمرانی بودجه کل کشور از سال 1402 لغایت 1407 با اعتبار هر ساله به مبلغ 3000 میلیارد تومان اضافه گردد، تا بتوان در یک برنامه پنج ساله، بخش های بحرانی و الزام آور نگهداشت خطوط شبکه ریلی کشور را ساماندهی نمود.

برای مشاهده فایل گزارش کمیسیون عمران مجلس روی عبارت اینجا کلیک کنید و برای مشاهده پخش زنده صحن علنی مذاکرات مجلس نیز اینجا کلیک کنید.

لینک مشاهده گزارش صحن علنی مجلس را از تلوبیون اینجا ببینید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حمیدرضا اردانی زاده رییس قطار مسافری ۲۲سال خدمت معروف به دایی حمید 0 0

    تحلیل ذیل را اینجانب در تیر ماه نود و سه بعد از سانحه ی ریای تهران ...مشهد بینام در ذیل خبری در تین نیوزکامانت کردم ....بی نام چون از مدیران وقت ما کارآمد که دنبال ایجاد رانت مادام العمری برای خود بودند از مجرای خصوصی سازی نه ....توسعه ی راه آهن و خدمت به مردم و کشور ....می ترسیدم و تحت فشار بودم ....

    این تحلیل در دو بخش کامانت می شود برای بار دوم ..و چه درد آور که هنوز هم در مورد سانحه ی قطار مشهد ...یزد مصداق پیدا میکند و قابل توجه و استناد هست.....👇👇👇👇بخش۱

  • حمیدرضا اردانی زاده رییس قطار مسافری ۲۲سال خدمت معروف به دایی حمید 0 0

    2_
    ۹ _ بانگاه اجمالی به سوانح اخیر،، ایجاد و القا نوعی اعتماد به نفس. کاذب در مورد متن حکم احتیاط(که عامل به ان تنها لوکوموتیوران است و علت اصلی سوانح اخیر بوده است) …از طرف قانون گذار در مسایل سیر و حرکت(اداره کل ایمنی و نظارت بر شبکه) …به لوکوموتیوران و کمک ایشان، با ایجاد این ذهنیت کع در صورت بروز سانحه، رییس قطار،، نگهبان،، پانل من،،، و…و…هم به میزانی مقصر خواهند بود… این مهم در احکام صادر شده برای متخلفین در سوانح ریلی گذشته عموما و دوسال اخیر خصوصا جلوه گری نمایان و اشکاری دارد…احکام سانحه ی قطار زاهدان در ایستگاه نظراباد شاهد بارز این مدعاست… ۱۰ _ در کنار این عوامل افزایش سرعت قطارها بدون بهسازی خطوط و توسعه ی زیر ساخت و بهره گیری از تجهیزات مدرن ایمنی(به جهت جلب مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری) عامل مهمی است که در اینده نگاه و هشدار ویژه ای را میطلبد… ۱۱ _ با نگاه اجمالی به مجموعه ی عوامل فوق به نظر می رسد منحصر به فرد بودن حوزه ی حمل ونقل ریلی وعدم توجه نهاد های بالادستی به ظرفیت بسیار بالای این حوزه در ایجاداقتصاد و اشتغال با عثایجاد حلقه ی مدیریت محدود و غیر پویایی در این بخش شده است که در طول زمان باعثسیر نزولی این بنگاه عظیم و سوداور و اشتغالزای ملی شده است..،، امید انکه با مدیریت نوین و امید بخش جدید در اینده نزدیک شاهد شکوفایی و تحرک رو به کمال حوزه ی حمل و نقل ریلی باشیم...


    بایسته است به سرعت ساز و کار نظارتی دقیق و بی اغماض بر بخش خصولتی رانت خوار که در طول سال‌ها. خصوصی سازی بی برنامه ی راه آهن صورت گرفته.... و باعث هدر رفت سرمایه های کلان راه آهن در بخش های به اصطلاح واگذار شده میگردد…جلوگیری و خلع ید گردد d. h

    حميدرضا اردانی زاده.... رئیس قطار مسافری