◄ رویکردهایی که موجب ضعیف شدن حمل و نقل ریلی شد
برای بهبود وضعیت ترانزیت علاوه بر تعاملات بین المللی باید موضوعاتی همچون هماهنگی ارگان های داخلی و همچنین تحول در بهره برداری حمل و نقل ریلی نیز دنبال شود.
یک کارشناس حمل و نقل در مورد اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی در خصوص لزوم ایجاد کریدورهای ترانزیتی جدید گفت: اصل این رویکرد درست است ولی نکته اینجاست که در کریدورهای موجود نیز جذب بار مناسبی صورت نگرفته است.
به گزارش تین نیوز، سید مرتضی ناصریان این مطلب را در بخش نظرهای کاربران تین نیوز بیان و تاکید کرد: برای بهبود وضعیت ترانزیت علاوه بر تعاملات بین المللی باید موضوعاتی همچون هماهنگی ارگان های داخلی و همچنین تحول در بهره برداری حمل و نقل ریلی نیز دنبال شود.
وی افزود: از سوی دیگر برای توسعه زیربناهای حمل و نقل که برای رونق ترانزیت از سوی مسئولان ذکر می شود، مشکل اصلی تامین مالی است که منابع مالی هنگفت مورد نیاز است.
بیشتر بخوانید:
ساخت راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز چقدر توجیه اقتصادی دارد؟
او با طرح این پرسش که روش هایی که بتوان این منابع هنگفت را تامین کرد چیست؟ عنوان کرد: طی سال های گذشته تلاش زیادی برای فاینانس خارجی شده که توفیق چندانی حاصل نشده است.
ناصریان افزود: اخیرا بحث تهاتر نفتی برای اجرای پروژه های ریلی مطرح می شود که می تواند تا حدودی موثر باشد ولی ظرفیت این روش محدود است و کشور نیازهای ارزی فراوان دارد و وزارت نفت خودش پروژه های فراوان با بازدهی بسیار بالا در صنعت نفت و گاز دارد که مجالی برای پروژه های دیگر بخش ها نخواهد گذاشت.
به گزارش تین نیوز، وی گفـت: چاره اصلی تحول در نظامات اقتصادی است که پروژه برای سرمایه گذار سودآور شود و در این صورت سرمایه گذاران داخلی و مردم به پروژه ها جذب خواهند شد.
او تاکید کرد: این روش اصولی و منطبق با توسعه پایدار است ولی در کوتاه مدت امکان تغییرات کلی در نظامات اقتصادی حمل و نقل نیست.
این کارشناس عنوان کرد: بنابراین ظاهرا در وزارت راه و شهرسازی روش تهاتر نفتی برای پروژه های ریلی و روش اصلاح اقتصادی و سودآوری برای پروژهها آزادراهی دنبال می شود که روش منطبق با توسعه پایدار به نظر نمی رسد زیرا موجب توسعه شتابان حمل و نقل جاده ای می شود که با اسناد بالادستی مغایرت دارد و این مسیری است که وزرای قبل هم دنبال کردند و بالاخره حمل و نقل ریلی را ضعیف نگاه داشته اند.
ناصریان گفت: بر اساس معتقدم برای تکمیل راهبردهای تامین مالی، ایجاد تحول در سیاست های مالی دولتی در حوزه بخش حمل و نقل مورد نیاز است تا حمل و نقل ریلی بتواند مزیت های ذاتی خود را مبدل به منافع مالی برای سرمایه گذاران کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.