| کد خبر: 195561 |

◄ آیا مزایای قطار سریع‌السیر تهران اصفهان به هزینه‌هایش می‌چربد؟

تابع هدف، رضایت مشتری است نه رکورد زنی در سرعت و رضایت مسافر را می‌شود با روش‌های ارزان ‌تر و با همین سرعت‌های متعارف هم افزایش داد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل در مورد ملی شمردن پروژه قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان و تاکید بر سرعت در تعیین تکلیف این پروژه، توسط معاون اول رئیس جمهور، گفت: به پروژه‌ای «ملی» می‌گویند که همه ملت از فوایدش بهره‌مند شوند.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان تاکید کرد: آیا به‌جز اهالی تهران و اصفهان و معدودی مسافر سایر شهرها افراد دیگری از پروژه قطار سریع‌السیر تهران اصفهان بهره‌مند می‌شوند؟

بیشتر بخوانید:

وی با بیان این مطلب در یک گروه تلگرامی حمل و نقلی و در جمع کارشناسان حوزه ریلی، افزود: اصلاً چند درصد از مسافران با قطار مسافرت می‌کنند؟ از این گروه چند نفر سریع‌السیر را بر قطار معمولی ترجیح می‌دهند؟

این کارشناس با بیان این‌که در اطلاق کلمه «ملی» باید دقت بیشتری شود، اظهار کرد: آیا قرار است از جیب 80 میلیون نفوس ایرانی برای پروژه‌ای هزینه شود که گروه محدودی از جامعه (عمدتاً مرکزنشین) از منافع آن بهره‌مند می‌شوند؟

او در پاسخ به این دیدگاه که با توجه به آمار سال گذشته، که 2.6 میلیون نفر بین تهران و اصفهان با اتوبوس و مینی‌بوس جابه‌جا شده‌اند که در صورت جذب تنها ۵۰ درصد از این میزان به پروژه سریع‌السیر چیزی حدود 22 میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد و ظرفیت آزاد شده در محور موجود نیز می‌تواند منجر به جذب بیشتر بار به شبکه ریلی شده و ظرفیت حمل بار در محور منتهی به تهران را افزایش دهد و  این موضوع یعنی افزایش سهم حمل ریلی و توسعه حمل ریلی، یک موضوع ملی، گفت: همگی این موارد با توسعه حمل و نقل ریلی به دست می‌آید.

به گزارش تین نیوز، قصابیان اظهار کرد: اما سوال این است که آیا مزایای طی سریع‌السیر مسیر بین این ۲ شهر به هزینه‌هایش می‌چربد؟ تابع هدف، رضایت مشتری است نه رکوردزنی در سرعت و رضایت مسافر را می‌شود با روش‌های ارزان ‌تر و با همین سرعت‌های متعارف هم افزایش داد.

وی در پاسخ به این دیدگاه که در مسیر تهران اصفهان، «سرعت» یک پارامتر اساسی جذب مسافر است و رضایت مشتری هزینه خواهد داشت، بیان کرد: افزایش سرعت فیزیکی قطار همان کاهش زمان سفر نیست، چه فایده‌ای دارد که مسافر با سرعت 300 در سه ساعت به اصفهان برسد و تازه ملتمس تاکسی بشود که 45 دقیقه بعد به مرکز اداری اصفهان برسد؟ یعنی به همین سادگی مزیت سرعت بالا که این همه برایش هزینه می‌کنیم بی اثر می‌شود.

این کارشناس با تاکید بر این‌که نگاه جامعی به فرآیند کاهش زمان سفر وجود ندارد، گفت: اگر تابع هدف، کاهش زمان سفر باشد قطار سریع فقط یکی از المان‌های آن است و سایر المان‌های آن فراهم نیستند.

او خاطرنشان کرد: مگر چند درصد مسافران اصفهان به قصد تجاری و اداری سفر می‌کنند و برای رسیدن به مقصد عجله دارند؟ عمده مسافران اصفهان توریست هستند و برای توریست زمان سفر، ارزش زیادی ندارد و ترجیح می‌دهد کرایه کمتری بپردازد، حتی اگر به‌جای سه ساعت پنج ساعته به مقصد برسد. مگر در اصفهان چه چیزی منتظر توریست است که اگر 2 ساعت دیرتر برسد آن را از دست می‌دهد؟

قصابیان گفت: باید در نظر داشت قطار سریع‌السیر خط جداگانه می‌خواهد و احداث آن هزینه هنگفت دارد.این خط دارای تلورانس‌های خیلی دقیق‌تر نسبت به خط معمولی است و هزینه نگهداری آن هم چند برابر خط رایج است، بنابراین می‌شود با پول احداث خط جدید، خط فعلی را بهسازی و تعداد زیادی ناوگان تهیه کرد و ظرفیت حمل مسافر را به میزان زیادی بر روی همین خط فعلی و بی‌نیاز از سرعت 300 کیلومتر، افزایش داد.

به گزارش تین نیوز، او با تاکید بر این‌که هم اکنون از ظرفیت همین خط فعلی استفاده بهینه نمی‌شود، گفت: همیشه بهره‌برداری بهینه از امکانات موجود بر تاسیس امکانات جدید ارجح‌تر است.

او افزود: واقعیت این است که این پروژه ملی نیست چون همه ملت از منافع آن بهره‌مند نمی‌شوند که هیچ بلکه ظاهراً قرار است از جیب همه ملت برای آن هزینه شود.

این کارشناس بیان کرد: اگر دنبال پروژه ملی هستیم برای مثال باید برویم دنبال احداث خطوطی که امکان ترانزیت و صادرات ریلی را تسهیل کند چرا که این پروژه ها برای کشور ارزآوری دارند و موجب افزایش درآمد سرانه می‌شوند.

وی تاکید کرد: وقتی مسافرکشی ریلی متوسط‌السرعت دارد ضرر می‌دهد و حتی دولت هم از تعهد پرداخت سوبسید بلیت قطار سر باز می‌زند چطور می‌شود یک قطار سریع‌تر و گران‌تر به مردم معرفی کرد؟ ضرر آن را چه کسی باید بپردازد؟ چرا باید ضرر بیشتری خلق کنیم؟ مگر بودجه عمومی چقدر کشش دارد که باری به این سنگینی بر دوشش بگذاریم؟

به گزارش تین نیوز، قصابیان با بیان این‌که وجود هزاران پروژه عمرانی نیمه کاره دولتی باید ما را متوجه کرده باشد که تعریف پروژه با اتکا به یارانه دولتی کار غلطی است، گفت: پروژه‌هایی باید تعریف شوند که هزینه‌های خود را از درآمد خودشان تامین کنند و آویزان بودجه عمومی نباشند. آیا سریع‌السیر اصفهان می‌تواند همه هزینه‌هایش را از طریق فروش بلیت تامین کند؟

او اولویت‌بندی را شاه کلیدی که در نظام برنامه ریزی کشور گم شده است، ذکر کرد و گفت: اولویت‌بندی قاعدتاً وظیفه سازمان برنامه است و مسئولان ارشد باید در اولویت‌بندی  گوش به توصیه‌های کارشناسی سازمان مذکور بدهند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • at 0 1

    سلام و خسته نباشید
    اگر فقط بر این مبنا که فقط ساکنان شهر تهران و اصفهان و چند شهر حومه از قطار سریع السیر بهره مند شوند یعنی کوچک بودن پروژه که خوب در این صورت جاده های یک روستا را درست کردن که اصلا مهم نیست چرا براش هزینه کنیم؟!!
    نکته مهم اینه که قطار تهران اصفهان درحال حاضر 8 ساعت حداقل در راه است و کیفیت واگن ها متعلق به 50 سال پیش حداقل و سفر باهاش آزار دهنده است. قطعا اگه قطاری باشه که همون 6 ساعت رو حداکثر در راه باشه و از نظر ارامش و امنیت و راحتی به مسافر اطمینان بده مسافران بخش ریلی این دوشهر از مسافرهای خط هوایی و حتی اتوبوس کمتر هم میشه !

  • محمدمختاری 1 1

    با سلام
    چنین طرح هایی باید با مشارکت بخش خصوصی مانند طرح های آزاد راهی اجرا شود. که دولت بخشی هم کمک مالی میکند، اگر سود ده و به صرفه بود حتماٌ بخش خصوصی سرمایه گذاری می کنند، اگر سود ده نباشد چرا باید از جیب بیت المال هزینه کرد؟ همین الان فرودگاه اصفهان به علت دوری از شهر استقبالی نمیشود و با این قیمت پایین بنزین مردم اتومبیل شخصی را ترجیح می هند به هواپیما یا قطار تند رو گران . با هزینه قطار تند رو میشود صدها اشتغال در صنعت و کشاورزی اصفهان ایجاد کرد.

  • سعید قصابیان 3 1

    سلام .قطعا همینطور است که قطار تهران اصفهان درحال حاضر 8 ساعت حداقل در راه است و کیفیت واگن ها متعلق به 50 سال پیش و سفر باهاش آزار دهنده است. غرض هم این بود که پولی هنگفتی را که قرار ست برای سریع السیر بکنیم و خطی جداگانه با دقت بسیار بالا بسازیم و ناوگان بسیار گران و تکنولوژی بالا در آن راه بیندازیم ( با تعمیر گاهی که باید مختص آن بسازیم) را اندکی هوشمندانه تر خرج کنیم و بجای آن تعداد خیلی بیشتری ناوگان متوسط السرعت را بکار بگیریم ( همین هایی را که واگن سازان خودمان میسازند) ، خط موجود را بازسازی کنیم ( که دانش فنی آن را کاملا داریم) و خدمات به مسافر را بهبود دهیم.
    در آن صورت قطعا به همون 6 ساعت و ارامش و امنیت مد نظر شما و با هزینه کمتر (هم برای مسافر و هم برای مملکت ) خواهیم رسید.

  • محمدامین 2 1


    پروژه ملی به این معنی نیست که همه مردم ایران مستقیم از یک پروژه نفع ببرند، مگر میشود؟
    پروژه قطار سریع اصفهان تهران به جهت ماهیتش ملی ست و نفعش رو مستقیم اصفهان تهران می برد و غیرمستقیم کل کشور
    در مورد طولانی بودن جابجایی بعد رسیدن به اصفهان یا تهران تا مرکز شهر هم دلیلی بر درست نبودن پروژه ندارد، مدهای جابجایی به مروز زمان شکل خواهد گرفت و کنار هم تکمیل خواهند شد (مترو، brt،...)

  • سعید قصابیان 1 1

    جناب محمد امین.سلام.
    الف) پروژه ی ملی باید نفعش مستقیم یا غیر مستقیم به همه مردم برسد نه به گروه های خاص. منفعت این پروژه تنها به تهرانی ها و اصفهانی ها میرسد و مثلا آن طور که ادعا میشود باعث جذب توریست به اصفهان میشود و در آمد دارد برای مردم آن شهر. لذا یک پروژه ی محلی محسوب میشود. این پروژه اما برای دیگر احاد ملت جز هزینه چیزی ندارد. برای کسانی که برخی شان یک موتور سیکلت هم ندارد و دردشان آب آشامیدنی سالم است. فقط تهران را نبینید. یک سری هم به روستاهای بشاگرد و طبس و برازجان بزنید. بودجه ای که از بیت المال خرج این قطار لوکس و گران میشود سهم اینها هم هست. مردم تهران و اصفهان اگر سریع السیر میخواهند بودجه آن را هم خودشان تامین کنند و به سهم مناطق دیگر از بودجه ملی ناخنک نزنند. این تصمیم گیری ها در سازمان برنامه انجام میشود و متاسفانه این سازمان همیشه تحت نفوذ گروه های اجتماعی بر خوردار بوده است.
    ب) تشخیص ملی بودن و محلی بودن پروژه ها کار سختی نیست.چند مثال میزنم:
    - پروژه های ترانزیت ریلی که کشور را به خارج وصل میکنند و در آمد ارزی ایجاد میکنند.مثل راه آهن سرخس – ترکمنستان ، خواف- هرات ، شلمچه – بصره ،رشت- آستارا.
    - تفکیک و بازیافت زباله .
    - تاسیس نیروگاه برق .
    - احیای انرژی بادی و خورشیدی .
    - استفاده اگر گاز بالای چاه های نفت ( فلر) برای مصارف مختلف.
    منفعت اینها به همه ی مردم ایران میرسد
    ج) سواد بنده قد نمیدهد .لطفا روشن بفرمایید که چیست این " ماهیت " پروژه قطار سریع اصفهان تهران که آن را در زمره پروژه های ملی قرار میدهد؟
    د) شما یک مطالعه به من نشان بدهید که در آن روی زمان مسافرت در به در ( door to door ) و هماهنگی مودهای مختلف حمل و نقل بین تهران و اصفهان کار شده باشد. با انشااله و ماشاالله و امید به مرور زمان نمیشود مودهای حمل و نقل را کنار هم نشاند. مطالعه میخواهد. طرح میخواهد. برنامه میخواهد. اگر طرح دارید ارائه بفرمایید.
    پیروز باشید

  • ناشناس 2 1

    شما به راه آهن پرسرعت تهران اصفهان به عنوان بخشی از راه آهن پرسرعت تهران بوشهر نگاه کن و حتی آستارا بوشهر به عنوان یک کریدور مهم جابه جایی مسافر و حمل بار ، یعنی بالاخره راه آهن شیراز بوشهر و رشت آستارا ساخته خواهد شد و سپس سرعت سیرشان افزایش پیدا خواهد کرد تهران به همراه حومه اش و استان البرز چیزی در حدود 20 میلیون نفر جمعیت دارد قم یک میلیون و دویست هزار نفر ، اصفهان 2 میلیون نفر ، شیراز 1.5 میلیون نفر و بوشهر 250 هزار نفر یعنی خدمت رسانی به جمعیتی بالغ بر 25 میلیون نفر + جا به جایی بار و اتصال به بندر آن هم با سرعت بالا و کیفیت مناسب که رضایت مردم را در پی خواهد داشت در شرایطی که کشور حتما به ریلی پرسرعت نیازمنده تا بخشی از حمل و نقل از دوش ناوگان کهنه هوایی مان و بخش باری فرسوده و پرمشکل مان برداره اینکه چگونه انتظار دارید یک جمعیت 80 میلیون نفری از یک پروژه بهره ببرن یک سواله اینکه پروژه ایی با خدمت رسانی به جمعیت 25 میلیون نفری را محلی و غیرملی شمردین هم سوال دیگریست آن هم در شرایطی که کشور ما شرایط استانداردی ندارد که خوب راحت برویم دنبال خرید انواع هواپیما و ناوگان باری جاده ایی و ... ! جالب اینکه کشورهایی که راحت به بازارهای خرید هواپیما و ناوگان باری دسترسی دارند امکاناتشان خیلی زیاده باز به بخش ریلی بسیار اهمیت می دن و خطوط پرسرعت ریلی راه اندازی می کنن اینجا در کشور ما نامشخصه چرا انقدر مقاومت در برابر ریلی پرسرعت وجود داره ! بخش حمل و نقلی ما نقطه ایی بسیار جذاب برای آمریکایی هاست یک در ورودی جذاب برای ساقط کردن نظام ایران چراکه مردم از هواپیماهای کهنه ، ناامن و پرهزینه راضی نیستن و بخش باری مان هم مشکلات فراوانی دارد و نارضایتی وجود دارد آمریکا از این نقطه دنبال شرایطی است که نافرمانی مدنی و ناامنی رو به افزایش حاصل بشه اینکه می گین پول پرسرعت ریلی بره برای اشتغال و صنعت و کشاورزی و ... حرف واقعا عجیبی است هر بخشی باید کارش را ادامه دهد نمی شود بودجه بخش حمل و نقلی که پاشنه آشیل ما و نقطه خطر هم هست بدیم برای بخش دیگری ، مملکت ما حتما به ریلی پرسرعت نیازمنده تا مردم "راضی" باشن تهران اصفهان حتی باید قطار 300 کیلومتر برساعت راه اندازی بشه و 2 ساعته بره حتی اگر تکنولوژی گرانی باشد و دولت بخشی از هزینه های جابه جایی را متحمل شود اینجا بحث های دانشگاهی جاری نیست چون ایرانه و نه عربستان ، بحث شرایط غیرطبیعی ، فشارها و تحریم ها و کشورداریست بحث شکستن تحریم هاست کشور ما حتما به ریلی پرسرعت در مسیرهای تهران تبریز ، تهران مشهد ، تهران اهواز ، تهران قم اصفهان شیراز بوشهر ، اصفهان یزد بافق بندرعباس و بسمت چابهار نیازمنده حتی اگر این پروژه ها محلی تعریف شود ! حتی فراتر از این ها ما بعدها و فاز به فاز باید برویم دنبال قطار پرسرعت هتلی که از مشهد تا دمشق برود و در شهرهای زیارتی مشهد تهران قم کربلا (با اتوبوس بسمت نجف) و دمشق توقف کند اینجا هم باز بحث های دانشگاهی بی اثره جنبه های اجتماعی ، امنیتی و ... مهم تری دارد یعنی نمی شود دو دو تا چهارتا کرد انقدر هزینه می شه انقدر فایده مالی .