| کد خبر: 179365 |

◄ ارزان‌فروشی بنزین جفا به فقرا است

اگرچه هنوز عزم جدی در دولت در مورد افزایش قیمت بنزین وجود ندارد اما برخی کارشناسان اقتصادی، ارزان‌فروشی بنزین را جفا به فقرا دانسته و خواستار تصمیم قاطع دولت در این زمینه هستند.

تین نیوز

اگرچه هنوز عزم جدی در دولت در مورد افزایش قیمت بنزین وجود ندارد اما برخی کارشناسان اقتصادی، ارزان‌فروشی بنزین را جفا به فقرا دانسته و خواستار تصمیم قاطع دولت در این زمینه هستند.

به گزارش تین‌نیوز، موضوع افزایش قیمت بنزین از مدتی پیش مطرح اما همچون همیشه با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد که بیشتر بر عدم افزایش قیمت به دلیل حمایت از قشر محروم تاکید داشت.

در این زمینه حتی وقتی «علی مطهری» نماینده مجلس چندی پیش با بیان این‌که «هر وقت بخواهیم نرخ عادلانه را برای بنزین تعیین کنیم مشکلاتی ایجاد می‌شود و باید این کار انجام شود» گفت که «احتمالا مردم با افزایش قیمت بنزین موافق هستند، نمی‌شود قیمت بنزین تا ابد ۱۰۰۰ تومان باشد و ما صرفا حرف عوامانه بزنیم»، با حمله برخی رسانه‌ها از جمله کیهان روبه‌رو شد.

روزنامه کیهان با بازنشر برخی نظرات مخاطبان «تابناک» در این زمینه از قول یکی از این مخاطبان، نوشت: نخیر مردم با افزایش قیمت هیچ چیز موافق نیستند بی‌خود مردم را سپر ندانم کاری‌های خود نکنید... وقتی درآمدها ثابت است ولی قیمت تمامی اجناس حداقل 2 برابر و حداکثر به‌طور نامشخص افزایش یافته است، افزایش قیمت بنزین یعنی نابودی قشر زیادی از مردم جامعه. دولت باید با راهکارهایی مصرف سوخت را کنترل کند و از قاچاق آن جلوگیری کند و به مردم هم آموزش دهد که چگونه کمتر و بهینه مصرف کنند از طرفی وسایط نقلیه عمومی را هم افزایش دهند تا مردم به راحتی بتوانند بدون استفاده از وسیله شخصی به کارهایشان برسند. وگرنه این‌که گران کنند و یارانه‌اش را بدهند خواهید دید که گران می‌کنند ولی یارانه را هم نمی‌دهند. از طرفی اضافه شدن قیمت سوخت یعنی افزایش دومرتبه تمامی کالاها. چون افزایش قیمت سوخت تمامی هزینه‌ها را بالا می‌برد...

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند ارزان‌فروشی بنزین نه تنها راه حمایت از قشر محروم جامعه نیست بلکه جفا به آنهاست و یارانه بنزین بیشتر از قشر محروم نصیب قشر برخوردار جامعه می‌شود.

این کارشناسان همچنین به دستور شهید «محمدعلی رجایی» رئیس جمهور اسبق ایران برای سه برابر کردن قیمت بنزین اشاره کرده و شجاعت او در حمایت از فقرا برای توزیع عادلانه ثروت ملی را ستودنی دانستند.

این کارشناسان بخشی از اظهارات شهید رجایی در سال 1359 را بازنشر کرده‌اند که در آن از قول شهید رجایی آمده است: "ما گفتیم که قیمت تمام شده بنزین را باید خریدار بپردازد. یعنی این قیمتی که الان خریدار بابت بهای بنزین می‌دهد (لیتری ۳۰ ریال) قیمتی است که برای مملکت تمام می‌شود. قبلاً ۱۰ ریال بود. چرا ۲۰ ریال به اصطلاح سوبسید می‌دادند؟ ما این سوبسید را قبول داریم به شرط این‌که این ۲۰ ریال را به تمام افراد مملکت بدهند ما نفت را 2.5 ریال در لیتر قبول داریم برای این‌که در مملکت مصرف عمومی دارد. بنابراین اگر در هر لیتر چیزی حدود ۱۶ ریال در نفت سوبسید می‌دهیم این مبلغ را به روستایی هم می‌دهیم؛ به خیابان مطهری‌نشین هم می‌دهیم؛ به جنوب شهر هم می‌دهیم. چون تمام افراد مملکت تقریباً به‌طور نزدیک به مساوی از این فرآورده استفاده می‌کنند بنابراین این سوبسید یک تقسیم عادلانه است بین افراد کشور. اما در مورد بنزین هیچ این‌طور نیست. 50 درصد از مردم ما که در روستا می‌نشینند اینها اصلاً ماشین ندارند تا بنزین مصرف کنند. کسانی هم که در شهر می‌نشینند آنها هم صددرصد ماشین ندارند، آنها هم به یک نسبت کمی ماشین دارند."

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.