پیشرفت ۳۲ درصدی عملیات تعریض جاده ترانزیتی جلفا – کلاله
پیشرفت ۳۲ درصدی عملیات تعریض جاده ترانزیتی جلفا – کلاله؛ پروژه ای راهبردی در کریدور شمال–جنوب.
عملیات بهسازی و تعریض جاده ترانزیتی جلفا – کلاله به عنوان بخشی از کریدور شمال–جنوب، تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۳۲ درصدی رسیده و با تأمین اعتبارات لازم، می تواند طی دو سال آینده تکمیل شود.
به گزارش تین نیوز، بابک نجفیان، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، اعلام کرد که پروژه تعریض جاده ترانزیتی جلفا – کلاله (آق بند) با طول ۱۰۷ کیلومتر از سال ۱۴۰۲ آغاز شده و تاکنون ۲۵ هزار میلیارد ریال هزینه برای اجرای آن صرف شده است. وی افزود: در سال جاری نیز ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که تاکنون پنج هزار میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
به گفته نجفیان، اعتبار پیش بینی شده برای تکمیل این پروژه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است و در صورت تخصیص به موقع منابع مالی، امکان بهره برداری از آن در مدت دو سال وجود دارد. این جاده بخشی از کریدور شمال–جنوب محسوب می شود و با بهره برداری از آن، مسیر ترانزیت کالا و مسافر از شرق آسیا و ایران به اروپا از طریق جمهوری آذربایجان فراهم خواهد شد.
وی همچنین به احداث پل ۳۷۴ متری با عرض ۲۷ متر بر روی رودخانه ارس توسط جمهوری آذربایجان اشاره کرد که مراحل پایانی خود را طی می کند. علاوه بر این، پل ریلی آق بند نیز با سرمایه گذاری طرف آذربایجانی در حال ساخت است و پل زمینی موازی آن برای تردد خودروها احداث خواهد شد.
با توجه به موقعیت خاص نخجوان که میان ایران، ارمنستان و ترکیه محصور است و دسترسی زمینی مستقیمی به سایر مناطق جمهوری آذربایجان ندارد.