۱۷۰ همت سرمایه گذاری دریایی در جریان/ ۱۷ همت دیگر تا پایان سال افزوده می شود
سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در نشست مجمع آیمو اعلام کرد که هم اکنون بیش از ۱۷۰ همت سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش دریا و بندر در جریان است و تا پایان سال نیز ۱۷ همت سرمایه گذاری جدید به این طرح ها افزوده خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که برای شرکت در نشست سی وچهارمین مجمع سازمان بین المللی دریانوردی به لندن سفر کرده است، از آغاز فصل جدید همکاری ایران با آیمو خبر داد.
به گزارش تین نیوز، سعید رسولی در جمع بندی حضور خود در مجمع عمومی آیمو و دیدارهای حاشیه ای این اجلاس به خبرنگاران ایرانی گفت که هیأت جمهوری اسلامی ایران طی روزهای گذشته، هم در صحن مجمع عمومی و هم در جلسات دوجانبه، مواضع کشورمان را درباره حکمرانی دریایی و دریانوردی به صورت رسمی تبیین کرده است. او با اشاره به تأکید ایران بر پایبندی به مقررات بین المللی توضیح داد: «طی این چند روز، ما هم در نشست مجمع عمومی مواضع خودمان را در ارتباط با حکمرانی دریایی و دریانوردی به طور رسمی اعلام کردیم. اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری متعهد و پایبند به اصول و قوانین بین المللی است. کنوسانسیون های آیمو را به رغم مشکلاتی که به دلیل تحریم ها با آن مواجه هستیم اجرا می کنیم. در حوزه جست وجو و نجات گزارش دادیم که حدود ۲ هزار و ۱۵۰ نفر را طی دو سال گذشته در دریا نجات دادیم.»
وی با اشاره به بُعد اقتصادی و سرمایه گذاری حضور ایران در این اجلاس افزود: «در ارتباط با مشارکت در سرمایه گذاری اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران با قوانین مترقی که در حمایت از سرمایه گذاری بخش های خارجی و داخلی دارد از هرگونه سرمایه گذاری در توسعه بنادر و دریانوردی کشور حمایت می کند.» او این رویکرد را بخشی از سیاست کلی توسعه دریامحور دانست که در اسناد بالادستی کشور مورد تأکید قرار گرفته است.
رسولی در ادامه به مجموعه دیدارهای دوجانبه در حاشیه اجلاس اشاره کرد و گفت که این گفت وگوها با وزرا و معاونان وزرای حمل ونقل چندین کشور برگزار شده و بر خروجی های عملی تأکید داشته است. وی توضیح داد: «ما در حاشیه اجلاس چندین ملاقات با وزرا و معاونین وزرای حمل ونقل کشورهای مختلف برگزار کردیم، موضوعات دوجانبه را مطرح کردیم. جلسات بسیار خوبی بود. برای هرکدام از آن ها برنامه های اجرایی در نظر گرفته شد. افرادی از دوطرف برای پییگیری تصمیمات و مصوبات نشست ها مشخص شدند و خیلی عملیاتی به موضوع نگاه کردیم.»
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جایگاه توسعه دریامحور در سیاست های کلان کشور یادآور شد: «در مجمع عمومی اعلام کردیم که توسعه دریامحور که مستحضرید در سال ۱۴۰۲ طی ۹ بند ابلاغیه مقام معظم رهبری دستور کار کشورما قرار گرفته و در برنامه هفتم تاکیدات زیادی روی آن شده است. به نظر می رسد ما فصل نوینی را در توسعه کشورمان با توجه به اقتصاد دریا بعد از این خواهیم داشت. و این را در مجمع اعلام کردیم و باز در این رابطه، هم در همکاری های آموزشی، همکاری های پژوهشی – تحقیقاتی، تربیت دریانوردان و همینطور در ارتباط با زیرساخت ها گفت وگوهایی انجام دادیم.»
او در تشریح برخی دیدارهای دوجانبه به مذاکرات با چین، عربستان، قطر، هند و پاکستان اشاره کرد و این گفت وگوها را در امتداد پروژه های در دست اجرا دانست. رسولی گفت: «در ارتباط با پروژه هایی که با برخی کشورهای مثل چین داریم با معاون وزیر حمل و نقل چین روز گذشته گفت وگو کردیم؛ با عربستان سعودی ملاقات داشتیم. با قطر ملاقات کردیم و در ارتباط با پروژه های مهمی که فی مابین است، هم سرمایه گذاری در بنادر دو کشور، توسعه کشتیرانی مسافری بین دو کشور، در ارتباط با تونل که از قبل مطرح بوده به صورت عملیاتی تر گفت وگو کردیم. با هند مذاکره داشتیم و مسائل جدی را هم در ارتباط با توسعه سرمایه گذاری های آنها و خطوط کشتیرانی منظمی که الان جریان دارد باید تقویت شود.»
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره نتایج گفت وگو با طرف پاکستانی نیز توضیح داد: «با وزیر محترم دریایی پاکستان ملاقات کردم و چون چندی پیش در معیت مقام عالی وزارت سفری را به پاکستان داشتم و آنجا موضوعات مهمی را مقام عالی وزارت با طرف پاکستانی مورد تفاهم قرار دادند، در این نشست ما آن ها را پیگیری کردیم و طرف پاکستانی اعلام کرد که به زودی ما حمل و نقل دریایی بین کراچی، گوادر، چابهار و شهید رجایی را برقرار خواهیم کرد لذا مجموعا دستاوردهای بسیار خوبی در این اجلاس هم در بخش اصلی دستور جلسه و هم در دیدارهای دوجانبه داشتیم.»
وی سپس به دیدار جداگانه خود با دبیرکل آیمو اشاره و این ملاقات را «بسیار خوب» ارزیابی کرد. رسولی گفت: «امروز ملاقات دوجانبه ای را با دبیرکل محترم آیمو داشتم. جلسه بسیار خوبی بود. در این نشست ما بخشی از اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریانوردی در حال انجام هست را گزارش کردیم و در دستورکار قرار گفتن توسعه دریامحور را به آن ها گفتیم.»
وی توضیح داد که در این دیدار علاوه بر تشریح سیاست های کلان ایران در حوزه دریا، مشکلات دریانوردان ایرانی ناشی از تحریم ها و راه های استفاده از ظرفیت آیمو برای کاهش این فشارها مطرح شده است. رسولی ادامه داد: «در ارتباط با مسائلی که دریانوردان ما ناشی از تحریم ها دارند، مشکلات را بیان کردیم و از ایشان خواستیم که از ظرفیت سازمان برای کمک به حل این مسائل استفاده کنند. همینطور در ارتباط با بحث های آموزشی و تربیت دریانوردان و تحقیقات و مطالعات در حوزه دریانوردی صحبت کردیم.»
معاون وزیر راه ادامه داد: «ایشان ابراز تمایل کردند که از ظرفیت آیمو برای برگزاری دوره ها و انجام مطالعات استفاده کنند و قرار شد که شرکت های مشاور معتبری که در حوزه دریا و دریانوردی وجود دارند را از طریق کمیته های فنی به همکاران ما و نماینده سازمان در آیمو معرفی کنند و ما فصل جدیدی از توسعه همکاری ها با سازمان بین المللی دریانوردی را داشته باشیم.»
رسولی در پاسخ به پرسشی درباره نگاه دبیرکل آیمو به جایگاه ایران در این سازمان گفت که این مقام بین المللی با ظرفیت ها و توانمندی های کشور به خوبی آشناست. او اظهار داشت: «خوشبختانه دبیرکل سال ها در این سازمان حضور داشته و با فعالیت های ایران آشناست. اخیرا هم از ایران بازدیدی داشته و در جریان ظرفیت های و در جریان ظرفیت های کشورما کاملا قرار دارد. ایشان از فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی در آیمو ابراز خوشنودی می کرد.»
وی ادامه داد: «همه اعضای آیمو موقعیت جمهوری اسلامی ایران را هم بلحاظ جغرافیایی و هم بلحاظ ظرفیت ها کاملا می شناسند. دیروز هم در نشست مجمع تاکید کردم که ایران ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل دارد. ما از نظر کشتی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران، در رده ۲۰ کشور برتر قرار داریم و فرصت های بسیار خوبی داریم.»
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به حجم سرمایه گذاری های در حال انجام در بخش دریا و بندر افزود: «در حال حاضر بیش از ۱۷۰ همت سرمایه گذاری خارجی و داخلی در دست انجام است و تا پایان سال هم نزدیک به ۱۷ همت سرمایه گذاری جدید اضافه خواهد شد. بنابراین ما فرصت های زیادی را برای توسعه اقتصادی در ناحیه دریا و دریانوردی داریم.»
او توضیح داد که در نگاه توسعه دریامحور، فقط بنادر و ناوگان مد نظر نیست، بلکه تقویت شیلات و انتقال تدریجی صنایع آب بَر به سواحل نیز به عنوان راه حلی برای بحران آب و استقرار نامتوازن صنایع در نقاط خشک کشور دیده می شود. وی تأکید کرد: «این که دولت چهاردهم مبنای کار خود را توجه به دریا گذاشته و مقام معظم رهبری نیز در ابلاغ سیاست های کلی بر آن تأکید کرده اند، یک انتخاب نیست، یک ضرورت است و ما باید از این ظرفیت الهی نهایت استفاده را ببریم.»
به گفته رسولی، مجموع مباحث مطرح شده در مجمع آیمو و دیدارهای دوجانبه لندن، از تعهد ایران به اجرای کنوانسیون های دریایی تا برنامه های جذب سرمایه گذاری و گسترش همکاری با آیمو، نشان می دهد که «فصل جدید همکاری ایران با سازمان بین المللی دریانوردی» آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران نقش پررنگ تری در حکمرانی دریایی و اقتصاد دریا در سطح منطقه ای و جهانی ایفا خواهد کرد.