| کد خبر: 252362 |

عراق در مسیر نوسازی بنیادین

◄ رنسانس اقتصادی در عراق با ساخت قطار پر سرعت

این سامانه ریلی بندر فاو عراق را از طریق ترکیه به اروپا متصل می کند.

تین نیوز

این سامانه ریلی بندر فاو عراق را از طریق ترکیه به اروپا متصل می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از "meed"، پروژه قطارهای پر سرعت عراق تحت عنوان کانال خشک "Dry Canal" وارد مرحله طراحی شده است.

مطابق با برنامه ریزی های انجام شده، این سامانه ریلی ابر پروژه بندر فاو را که در سال 2020 میلادی شروع به کار کرد به مناطق شمالی عراق و ترکیه متصل می کند. هدف نهایی این طرح ارائه یک گزینه مقرون به صرفه برای جایگزینی کانال سوئز  است. 

بندر جدید ام القصر جنوبی که هم اکنون به عنوان بزرگترین مجتمع بندری کشور عراق فعال است، تا سال 2025 تکمیل خواهد شد. شرکت خدمات مهندسی ایتالیایی Progetti Europa & Global (PEG) سال گذشته برای انجام مطالعات امکان سنجی برای این پروژه منصوب شد. این شرکت ایتالیایی ساخت 1200 کیلومتر خطوط برقی راه آهن که یکی از بزرگترین طرح های شبکه ریلی در منطقه است را بر عهده دارد.

طبق اعلام مسئولین عراقی، سامانه قطار سریع السیر در کنار قطارهای مسافری و باری معمولی فعالیت خواهد کرد. پیش بینی می شود که نخستین مناقصه اجرای این پروژه در سال جاری میلادی برگزار شود. عراق اعلام کرده است که این پروژه پس از تصویب بودجه دولتی سال 2023 توسط کابینه و پارلمان آغاز خواهد شد. 

به گفته مدیر عامل شرکت راه آهن عراق، این کشور قصد دارد تا بنادر خود را به کشورهای همسایه متصل کند. شبکه ریلی پر سرعت با هدف توسعه تجارت عراق با کشورهای اروپایی از طریق خاک ترکیه احداث خواهد شد. 

به نظر می رسد طرف ترکیه ای زمین مورد نیاز برای اتصال ریلی به عراق را آماده کرده و جلسات و مذاکراتی جهت تعیین نقاط اتصال برگزار شده است. نخست وزیر عراق محمد شیعه السودانی بر اهمیت این پروژه و ضرورت تسریع در اجرای آن تاکید دارد. او در این زمینه گفته است: رنسانس اقتصادی در عراق جدید ما اتفاق خواهد افتاد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 4 2

    سلام. بنظر این جانب با خریدن یک قطار سریع یا هر ماشین مدرن دیگری ، رنسانس اقتصادی در یک کشوررخ نمیدهد. رنسانس اول باید در ذهنیت مردم آن کشور ایجاد بشود.

  • ناشناس 3 2

    این پروژه در بهترین حالت که همه چیز اقتصادی و سیاسی آن درست باشد سال 2030 بتونه وارد سرویس بشه تا آن موقع ما ریل زاهدان بیرجند , رشت آستارا , خاوران تبریز , کرمانشاه خسروی , شیراز بوشهر , درود اندیمشک و ... را ساختیم ریل اردبیل میانه , بستان آباد خاوران , رشت کاسپین , سنندج همدان , اصفهان شهرکرد , چابهار خاش , بیرجند یونسی و ... هم نهایتا تا سال بعد و تهش تا 1404 به افتتاح خواهند رسید البته که عراق تا دلتون بخواد مشکلات سیاسی امنیتی اقتصادی داره رد شدن این ریل از بعضی مناطق عراق ممکنه حتی برای سال ها متوقف بشه .

  • حامد 1 0

    ایران نیز می تواند با ساخت راه آهن شلمچه به بصره در این رنسانس شریک باشد.

  • ناشناس 0 0

    در این جهان پر اشوب هیچکس از اینده بازار خبر نداره ، با توجه به واقعیات عراق ، این طرح به نظر من دور از منطق دسترس هست .

    حداقل این دور نما باید دو دهه بعد بشرط ثبات ،امنیت ،بازار ،وابستگی ،ژئوپلتیک منطقه و جهانی دید که مدام در حال سیلان و تغییر هست .


    اگر ترکیه یا عربستان با توجه به ثبات و اقتصاد پایدار به نسبت چند دهه خود میگفتند قابل باور پذیر تر بود ، عراق مشکلات ریشه ای تری دارد.