| کد خبر: 250319 |

◄ بخش خصوصی، تنها نسخه شفابخش اقتصاد کشور

بهترین حمایت این است که اقتصاد در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و دولت از تصدی گری هایی که ایجاد مداخله می کند دوری کند و فقط در مقام سیاست گذار و نظارت بر حسن اجرا ورود پیدا کند.

تین نیوز

دبیرکل انجمن شرکت های کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: بهترین حمایت این است که اقتصاد در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و دولت از تصدی گری هایی که ایجاد مداخله می کند دوری کند و فقط در مقام سیاست گذار و نظارت بر حسن اجرا ورود پیدا کند.

به گزارش تین نیوز ، مسعود پل‌مه، ضمن تبریک روز ملی حمل و نقل و هفته حمل و نقل به توضیح و تشریح نامگذاری این روز توسط امام خمینی (ره) پرداخت و مهم ترین رویدادهای فعلی انجمن کشتیرانی را هم افزایی اعضای تشکل کشتیرانی برای ایجاد کنسرسیوم کانتینری عنوان کرد.

او این اقدام را اتفاقی مهم در شکل گیری یک شخصیت حقوقی، به مفهوم به وجود آورنده یک هولدینگ حامی فعالیت های حوزه بندر و دریا عنوان کرد.

وی افزود: از دیگر فعالیت های حائز اهمیت در آستانه هفتادمین سالگرد تاسیس انجمن، معرفی جایزه ملی بهره وری بایندر است که با رویکرد توسعه و تعالی حوزه کسب و کار مورد استفاده قرار بگیرد.

پل‌ مه در خصوص شعار حمایت از بخش خصوصی گفت: تا به امروز عمده حمایت هایی که از بخش خصوصی صورت گرفته، شعارهای زیبایی بوده که شنیده شده و غالبا شکل اجرایی به خود نگرفته است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی افزود: با توجه به محدودیت های موجود در کشور، وعده های مسئولان برای تسهیل و توسعه فرآیندهای تجاری - اقتصادی، امکان اجرا ندارد.

وی تاکید کرد: بهترین حمایت این است که اقتصاد در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و دولت از تصدی گری هایی که ایجاد مداخله می کند دوری جوید و فقط در مقام سیاست گذار و نظارت بر حسن اجرا ورود نماید.

پل‌مه عنوان کرد: امیدواریم در این دوره از دولت سیزدهم، حمایت در قالب تسهیل و سهولت در فضای کسب وکار در حوزه فعالیتی بخش خصوصی باشد.

مسعود پلمه

او همچنین افزود: مشکلات عدیده ای در فرآیندهای کسب و کار وجود داد که غالبا به نگاه ماموریت محور سازمان ها برمی گردد. به جای اینکه افق، افق ملی باشد و منافع ملی در کلان دیده شود، ماموریت های سازمانی خود مورد توجه قرار می گیرد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی ادامه داد: طبیعتا سازمان های مداخله گر از جمله: دارایی، تامین اجتماعی، مباحث کاری و کارگری، تعزیرات و ...را شاهدیم که در فرآیندهای متداول کاری ایجاد اخلال می کنند. امید است که حمایت ها از نوع تسهیل باشد و جلوگیری کند از مداخلاتی که باعث می شود کسب و کارها به چالش کشیده شوند.

پل‌مه در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز، مبنی بر اینکه اگر حمایت های عملی صورت بگیرد آیا انجمن شرکت های کشتیرانی برنامه مدونی برای ارائه دارد؟ پاسخ داد: بله، خوشبختانه انجمن کشتیرانی کلیه فعالیت ها را بر اساس تحلیل های میدانی و گزارشاتی که از بازخورد عملیات صورت می گیرد در اختیار دارد.

او تاکید کرد: چندی قبل مکاتبه ای با وزارت راه و ایضا به کلیه مراجعی که در حوزه اقتصاد و ترانزیت مسئول هستند به عمل آوردیم و رفع عواملی که مانع از روانسازی ترانزیت و توسعه بود را تقاضا کردیم اما متاسفانه توجهی نمی شود. صرفا یک پاسخ تلفنی به معنای «نمی شود» به مفهوم عدم اراده در وزارت راه برای اقدامات زیربنایی و روبنایی، داده شد.

وی گفت: همه می دانیم که با تنقیه قوانین، ارائه لوایح کاربردی، با استفاده از ظرفیت نشست سران سه قوا، می توان فرصت هایی را به وجود آورد که  کشور از راهگذر شمال - جنوب اقتصاد کشور سهم شایسته ای را ببرد.

پل‌مه عنوان کرد: اخیرا هیئت روس سفرهای مکرری در خصوص توسعه ترانزیت به ایران داشته اند که به اعتقاد من چیزی به جز تشریفات اتفاق نیفتاده است. وقتی آمار ترانزیت را با سال گذشته مقایسه می کنیم، که سال گذشته هم اندک بوده، و فقط 15 درصد رشد داشته، نشان دهنده این است که دولت نتوانسته حمایت و مدیریت لازمه را در این بخش به جا بگذارد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی در موضوع تاثیرات نمایشگاه حمل و نقل گفت: از یک منظر که بخش خصوصی توانمندی های خود را به نمایش بگذارد و دست اندرکاران حوزه مرتبط حاکمیتی از توانمندی های بخش خصوصی مطلع بشوند به طور قطع تاثیرگذار است.

وی افزود: اما می بینیم که سازمان های حاکمیتی هم در اشکال تشریفاتی، به تعداد بالا حضور پیدا می کنند، که به جز هزینه گزاف، دستاوردی ندارد.

او تاکید کرد: زمانی دولت می تواند دستاوردهای خود را به جامعه عرضه کند که در جامعه شاهد دستاوردهای تعالی بخش این اتفاق باشیم. وقتی در خصوص نوسازی ناوگان جاده ای، در تامین قطعات و لوازم، در خصوص عرضه کامیون با نرخ بهتر، در خصوص استفاده از منابع بانکی برای خرید کانتینر و کشتی بی بهره ایم، یعنی بعضی از سیاست های دولت ناکارآمد است.

پل مه ادامه داد: امیدواریم دولت اقداماتی درخور از خود به جا بگذارد و منشاء تصمیماتی باشد که منجر به تسهیل فضای کسب و کار شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه حرف ها هیچ وقت تمام نمی شود و به آخر نمی رسد، تنها  آرزو داریم که دولت به این نتیجه برسد که بخش خصوصی، تنها نسخه شفابخش اقتصاد کشور است. مشکلات بسیاری در عرصه بین المللی داریم ولی اگر این مشکلات  را به نام تحریم مورد توجه قرار دهیم، تحریم ها زیاد ما را آزرده خاطر نمی کند. تحریم های داخلی و خودتحریمی هایی که باعث می شود دست اندرکاران حوزه کسب و کار به چالش کشیده شوند، مانع اصلی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.