| کد خبر: 243142 |

◄ توافق مجلس و وزارت راه و شهرسازی: بالاخره واردات ۲۰۰ لکوموتیو از چین منتفی شد

سیدمصطفی میرسلیم یکی از نمایندگانی سوال کننده در خصوص واردات لکوموتیو از چین، با توجه به تعهد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم اقدام نسبت به واردات لکوموتیو از منابع خارجی و بر اساس صورتجلسه پیوست، از پاسخ های وزیر راه و شهرسازی قانع شد.

تین نیوز

سرانجام پس از برگزاری چندین جلسه بین اعضای کمیسیون های مختلف مجلس و مدیران وزارت راه و شهرسازی و راه آهن در خصوص واردات لکوموتیو، سید مصطفی میرسلیم یکی از نمایندگان سوال کننده در خصوص واردات لکوموتیو از چین، با توجه به تعهد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم اقدام نسبت به واردات لکوموتیو از منابع خارجی و بر اساس صورتجلسه پیوست، از پاسخ های وزیر راه و شهرسازی قانع شد.

به گزارش تین نیوز، جلسه مشترک وزیر راه و شهرسازی و سید مصطفی میرسلیم در تاریخ 1401/02/26 در دفتر وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

این جلسه پیرو جلسه دیگری بود که در کمیسیون عمران برگزار شد و پاسخ های رستم قاسمی نمایندگان سوال کنند از جمله سیدمصطفی میرسلیم را قانع نکرد.

مضمون سوال میرسلیم این بود که: «چرا وزارت راه و شهرسازی بدون توجه به امکانات ساخت و تولید داخلی مبادرت به واردات 200 لکوموتیو از چین کرده است؟»

در شرح این سوال آمده بود:

از انعقاد قرارداد خرید 200 لکوموتیو از چین با خبر شدم با توجه به امکانات داخلی، لطفا به این سوالات پاسخ دهید:

1- چه شناختی از قابلیت ها و ظرفیت ساخت و تولید لکوموتیو در کشور در آن وزارت وجود دارد؟

2- چرا بدون توجه به توانایی های داخلی مبادرت به عقد قرارداد با چینی ها شده است؟

3- چه تضمینی درباره کیفیت محصولات چینی وجود دارد؟ آیا صرفا معیارهای اقتصادی انگیزه چنین اقدامی بوده است؟

4- با توجه به سابقه این قبیل واردات چه اقدامی برای مشارکت در زمینه ساخت داخلی آن انجام شده است؟

5- این خرید از خارج، با توجه به توانایی های اثبات شده داخلی، در زمینه موتور و کشنده، با کدام یک از بندهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی سازگار است؟

6- چرا منابع محدود ارزی کشور که باید صرف تسهیل ساخت و تولید در داخل و اشتغال آفرینی شود به کیسه رقبای ما در خارج سرازیر شده است؟

اکنون و به دنبال برگزاری جلسه روز 26 / 2/ 1401 در دفتر رستم قاسمی  و با توجه به تعهد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم اقدام نسبت به واردات لکوموتیو از منابع خارجی، این نماینده مجلس از پاسخ های وزیر راه و شهرسازی قانع شده است.

در این جلسه تفاهم شد که:

1- با توجه به قابلیت های اثبات شده ساخت داخلی، راه آهن نیاز خود را به استناد طرح جامع به کنسرسیوم لکوموتیوسازان عرضه کند.

2- کنسرسیوم یاد شده نسبت به تامین نیاز در حد ظرفیت داخلی اقدام کند و برای مازاد بر آن با مساعدت وزارت راه و شهرسازی نسبت به عقد قرارداد تامین از خارج با رعایت شرط رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و اقدام کند. 

3- با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران داخلی، تامین سرمایه مورد نیاز با عقد قرارداد مناسب بین وزارت راه و شهرسازی و سرمایه گذاری انجام گیرد به گونه ای که در برگیرنده ضمانت بازگشت سرمایه باشد.

4- نظارت مدیریتی و فنی را راه آهن متقبل شود.

به گزارش تین نیوز، بر این اساس و با توجه به اعلام سیدمصطفی میرسلیم در مورد قانع کننده بودن پاسخ های رستم قاسمی، در حال حاضر لازم است وزیر راه و شهرسازی، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان را که در بحث حمل و نقل ریلی از رستم قاسمی سوال کرده است، قانع کند.

مضمون سوال مهدی طغیانی این بوده است:

- چه برنامه و اقدام جدی در جهت رفع موانع سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی از طریق اجرای سیاست های کلی اصل 44 این حوزه انجام گرفته است؟

همچنین در شرح این سوال آمده است: با اینکه حمل و نقل ریلی بی خطرترین و جدی ترین گزینه در دنیاست اما متاسفانه در ایران، سرمایه گذاری اندک در این حوزه سبب شده است که نه تنها حمل و نقل ریلی بار و مسافر توسعه نیابد بلکه روز به روز هم وضعیت بدتر شود به طوریکه در ده سال گذشته 10 میلیون نفر از مسافران حمل و نقل ریلی کم شده و به همین نسبت هم از میزان بار جابجا شده با حمل و نقل ریلی کاهش یافته است.

به گزارش تین نیوز، تعامل صورت گرفته بین دولت و مجلس در زمینه تامین ناوگان ریلی با استقبال بخش حمل و نقل همراه شده و این بخش امیدوار است این قبیل توافقات عملیاتی شده و صرفا به نوشتن و امضا کردن اکتفا نشود و مجلس نیز به واسطه وظایف نظارتی خود، اجرای کار را دنبال کند.

نامه وزیر
صورتجلسه
صورتجلسه
صورتجلسه
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.