| کد خبر: 226608 |

رحمتی: جریان اطلاعات در سازمان بنادر شفاف است

بله؛ زیادی هم شفاف است آقای مدیر، «همه» می‌بینند!

یک مقام مسئول گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مجموعه وزارت راه وشهرسازی توانست «رتبه اول» را کسب کند.

تین نیوز

در حالی که همچنان وضعیت برخی از مسائل در سازمان بنادر و دریانوردی در هاله‌ای از ابهام است، یک مقام مسئول گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مجموعه وزارت راه وشهرسازی توانست «رتبه اول» را کسب کند.

به گزارش تین نیوز مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان بنادر و دریانوردی در حالی این موضوع را بیان کرده است که دوشنبه 6 بهمن‌ماه نماینده تهران در مجلس از تقدیم تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان بنادر به هیات رئیسه مجلس خبر داد.

سازمان بنادر  و دریانوردی در یک سال اخیر بارها  با انتقاد  کارشناسان روبرو شده است. انتقاداتی که متوجه سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی به خصوص شفافیت این سازمان است.

همین چند وقت پیش بود که سایت سازمان بنادر مورد حمله هکرها قرار گرفت و بخش زیادی از اطلاعات این سازمان منتشر شد. پس از این اتفاق سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰  گفت: اخیراً شاهد هک شدن اطلاعات این سازمان و انتشار آن به بیرون بودیم که علت درز این اطلاعات باید مشخص شود؛ نمی‌شود که در یک سازمان، اطلاعات به راحتی درز پیدا کند و مقامی هم پاسخگو نباشد. اگر کوتاهی یا قصدی در این باره وجود داشته باید به طور دقیق مشخص و با خاطیان احتمالی برخورد جدی صورت گیرد و ما به طور جدی در مجلس پیگیر این موضوع هستیم و باید شفافیت لازم درباره مسائل سازمان بنادر صورت پذیرد.

همچنین احمد جباری عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره اظهار کرد: اطلاعاتی از برخی هزینه‌های غیرشفاف در سازمان بنادر از جمله در حوزه خریدهای خارجی و داخلی که بدون مزایده و مناقصه صورت گرفته نیز وجود دارد که باید در مورد آنها نیز شفاف سازی صورت گیرد و حتی در صورت نیاز طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر را نیز با مشورت دیگر نمایندگان به امضا می‌رسانیم تا امورات مهم‌ترین سازمان مرتبط با سواحل و دریاها در کشور و شبهات فراوانی که در آنها وجود دارد، روشن شود.

کار آنقدر بالا گرفت که اشتباهات سازمان بنادر، وزیر راه را به مجلس کشاند و وزیر راه و شهرسازی به این سوال مواجه شد که «در خصوص سوءمدیریت و کم‌کاری‌های سازمان بنادر و دریانوردی به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات چه اقدامی انجام داده‌اید؟ آیا از ریخت و پاش‌های غیرضروری در سازمان بنادر اطلاع دارید؟»

حالا وحید رحمتی درباره انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گفته است: سازمان بنادر و دریانوردی، در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مجموعه وزارت راه و شهرسازی در جدول امتیازی عملکردی نمایندگان در بین ۱۵ سازمان و شرکت رتبه اول را کسب کرد.

بیشتر بخوانید

 سایت سازمان بنادر و دریانوردی از دسترس خارج شد

اشتباهات سازمان بنادر، وزیر راه را به مجلس کشاند

حمله سایبری به سازمان بنادر و هشداری که نادیده گرفته شد

 6 ابهام در مورد حمله سایبری به سازمان بنادر و دریانوردی

گزینه‌های احتمالی جایگزینی راستاد چه کسانی هستند؟

راستاد نمره قبولی نگرفت/ رای 81 درصدی مخاطبان به عملکرد «ضعیف» راستاد

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در بخش همکاری با مرکز توسعه و کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، امتیاز کامل (۲۰۰ امتیاز) را به دست آورد و همچنین بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تا تاریخ ۱۵ بهمن ماه در ارائه گزارش‌های یکساله امتیاز کامل ۲۰۰۰ به دست آمده است که این امر؛ بیانگری پویایی سازمان در ارائه اطلاعات است.

رحمتی با بیان اینکه بخش دیگری که این سازمان موفق شد امتیاز کامل آن را کسب کند، گزارش ۶ ماهه نخست سال جاری بود، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی؛ همواره بر این امر تأکید داشته است که جریان اطلاعات؛ شفاف باشد تا مخاطبان به راحتی بتوانند به موضوعاتی و اطلاعاتی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه تحقق حق دسترسی مردم به اطلاعات، موجب شفافیت و پاسخگویی بیشتر می‌شود و سازمان بنادر از چنین فرآیندی استقبال می‌کند، گفت: در راستای چنین نگاهی سعی شد تا خدمات مناسب به مخاطبان ارائه و تمام فعالیت‌ها و موضوعاتی که طبقه‌بندی شده نیست، به صورت شفاف و به‌هنگام اعلام شود.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: بر اساس دسترسی آزاد به اطلاعات؛ سازمان بنادر و دریانوردی سعی کرده است اخبار مربوط به فعالیت‌های بندری، دریایی و سرمایه گذاری‌های صورت گرفته را اعلام کند تا فعالان اقتصادی بر اساس اطلاعات درست و واقعی بتوانند فعالیت‌های خود را دنبال کنند.

واقعیت این است که کار با اعداد درست نمی‌شود. کارنامه شفافیت سازمان بنادر و دریانوردی در مدت اخیر قابل قبول نیست. جالب هم اینجاست که سازمان بنادر و دریانوردی به شکلی بی‌سابقه نسبت به انتقادات ساکت است و هزینه گزافی را برای وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده است. تا آنجا که می‌توان این سازمان را در حال حاضر پاشنه آشیل وزارت راه و شهرسازی دانست. 

جالب‌تر اینکه این مباحث در زمانی از سوی مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح می‌شود که کار بالا گرفته و طرح تحقیق و تفحص تقدیم هیئت رئیسه شده است. 

با این حال سازمان بنادر و دریانوردی باید پاسخگوی این پرسش باشد که آیا می‌داند مسیر فعلی و بی‌دقتی در مسائل امنیت سایبری و همچنین پاسخگو نبودن به افکار عمومی در شرایط تحریم‌های ظالمانه چه پیامدهایی برای کشور داشته و خواهد داشت؟ 

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.