| کد خبر: 266825 |

آسمان کلاله در حسرت پرواز

متاسفانه علی رغم وجود فرودگاه مجهز در کلاله، مردم شرق گلستان در حسرت فعالیت مستمر این فرودگاه هستند تا علاوه بر توسعه منطقه شاهد رونق اقتصادی و تردد گردشگران باشند.

تین نیوز

متاسفانه علی رغم وجود فرودگاه مجهز در کلاله، مردم شرق گلستان در حسرت فعالیت مستمر این فرودگاه هستند تا علاوه بر توسعه منطقه شاهد رونق اقتصادی و تردد گردشگران باشند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، فرودگاه در تمامی کشورهای پیشرفته یکی از باارزش ترین،محوری ترین و اساسی ترین زیرساخت توسعه پایدار است و فرودگاه می تواند به عنوان موتور محرک توسعه منطقه، باعث رشد و توسعه آن منطقه در حوزه های مختلف شود.

امکان برقراری پروازها در یک منطقه سبب می شود تا نخبگان، مسئوولان، اساتید دانشگاه ها و پزشکان برای ارائه خدمت در آن منطقه حضور پیدا کنند و این امر ارزش اقتصادی بالایی برای آن منطقه خواهد داشت.

فرودگاه کلاله یکی از فرودگاه های کشور ایران با کد"یاتا"(KLM ) و "ایکائو"(OINE) به عنوان یک فرودگاه داخلی و یکی از دو فرودگاه استان گلستان در سه کیلومتری شمال غرب این شهر در زمینی به مساحت حدود ۴۰۰ هکتار واقع شده است.

این فرودگاه در سال ۱۳۵۰ با باندی به طول دو کیلومتر و عرض ۳۰متر تاسیس شد که علاوه بر سفرهای هوایی رژیم شاهنشاهی به این منطقه، برای سم پاشی اراضی کشاورزی با هواپیماهای سبک آن زمان هم استفاده می شد.

متاسفانه از تقریبا دهه ۸۰ تاکنون این فرودگاه برای چندین بار متوالی بازگشایی شد و  برای مدتی کوتاه جابجایی مسافر انجام می داد اما با وجود کش وقوس های فراوان و تلاش زیاد برای فعالیت مستمر آن، پرواز از طریق این فرودگاه متوقف شد.

در حال حاضر این فرودگاه دارای برج مراقبت پرواز، ساختمان اداری، پایانه کوچک مخصوص مسافران، دستگاه کمک ناوبری و آتش نشانی است.

استقبال مردم شرق گلستان با پروازهای مشهد و زابل

به نظر می رسد در این سالها توجه ای به نوع پروازها و استقبال آن از طرف مردم نشده است و صرفا یک تا دو پرواز از طریق کلاله-تهران و بالعکس در این فرودگاه انجام می شده که متاسفانه مورد استقبال اغلب مردم قرار نگرفت.

یکی از شهروندان شرق گلستان گفت: بستگان اغلب مردم شرق گلستان و کلاله به استان های شرقی و جنوب شرقی کشور رفت و آمد دارند؛ برقراری پرواز به مشهد و زابل و زاهدان می تواند در رونق این فرودگاه تاثیر مستقیم داشته باشد.

علی جهان تیغ اظهارکرد: پروازهای تهران از فرودگاه بین المللی استان برقرار است و اکثر مردم مرکز استان و شهرهای همجوار برای انجام کارهای خود به تهران سفر می کنند؛ اما در شرق گلستان این روند کاملا متفاوت است و بیشتر سفرهای مردم این منطقه برای صله رحم و دید و بازدید بستگان به استان های شرق و جنوب شرق کشور مانند مشهد، زابل و زاهدان است.

عدم جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله مانع برقراری پرواز به استان های جنوب شرقی

یکی از مهم ترین مشکلات فرودگاه کلاله عدم وجود جایگاه سوخت است. براساس شواهد، شرکت های هواپیمایی و خلبانان حاضر به ریسک و انجام پروازهای طولانی مدت نیستند و یکی از تاکیدات آنها وجود جایگاه سوخت برای پرواز به استان های جنوب شرقی کشور است.

مدیر فرودگاه شهدای کلاله می گوید: براساس ارزیابی و نظرسنجی های انجام شده استقبال مردم شرق گلستان با برقراری پرواز به مشهد، زابل و زاهدان است و در این سالها عدم جایگاه سوخت در فرودگاه شهدای کلاله، مانع از برقراری این پروازها شده است.

مهدی جمشیدی اظهارکرد: در سفر اول رئیس جمهور به استان گلستان برای احداث جایگاه سوخت در این فرودگاه مبلغ ۴۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که ۲۵ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات شرکت فرودگاه ناوبری هواپیمایی ایران و ۲۰ میلیارد تومان دیگر آن از محل اعتبارات شرکت پخش فرآورده های نفتی تامین شود.

جمشیدی گفت: تاکنون شرکت فرودگاه ناوبری هواپیمایی کشور به تعهدات خود عمل کرده و آزمایشگاه مکانیک خاک و نقشه برداری از سایت پلان  جایگاه سوخت را انجام داده است. همچنین مبلغ ۲۵ میلیارد تومان نیز به حساب شرکت پخش فرآورده های نفت ایران واریز شده است.

وی تصریح کرد: شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران نیز یک مرحله مناقصه انتخاب پیمانکار برای احداث جایگاه سوخت در فرودگاه شهدای کلاله برگزار کرد که متاسفانه در مرحله نخست هیچ پیمانکاری انتخاب نشد. مرحله دوم این مناقصه برگزار شد و در حال ارزیابی پیمانکار موردنظر برای احداث این جایگاه هستیم .

پیش بینی اعتبارات احداث جایگاه سوخت فرودگاه تا ۱۰۰ میلیارد تومان

مدیر فرودگاه شهدای کلاله خاطرنشان کرد: اعتبار پیش بینی شده برای احداث جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله، یک برآورد اولیه است و بر اساس نحوه اجرای آن، استفاده از امکانات و تجهیزات و دیگر شرایط تا ۱۰۰ میلیارد تومان نیز قابل برآورد و پیش بینی است .

 

وی افزود: در صورت انتخاب پیمانکار و آغاز عملیات اجرایی آن و مطلوب بودن شرایط جوی، تخصیص به موقع اعتبارات پیش بینی می شود کمتر از یکسال این جایگاه احداث و به بهره برداری برسد.

تامین سوخت ۲۰ سال آینده فرودگاه کلاله با احداث جایگاه سوخت

جمشیدی گفت: جایگاه سوخت فرودگاه شهدای کلاله در زمینی به وسعت سه هزارو ۶۰۰ مترمربع با دو مخزن ۴۵ هزار لیتری سوخت و در مجموع ۹۰ هزار لیتر سوخت احداث می شود که این جایگاه در تامین نیاز سوخت ۲۰ سال آینده فرودگاه کافی است و برای گسترش این جایگاه وسعت زمین را بیشتر در نظر گرفتیم تا در آینده بتوان مخزن دیگری را جانمایی کرد.

وی بیان کرد: با احداث و بهره برداری از این جایگاه مشکل برقراری پرواز به استان های کشور به ویژه شرق و جنوب شرق حل خواهد شد و شاهد توسعه منطقه، رونق اقتصادی و تردد گردشگران در منطقه خواهیم بود.

مدیر فرودگاه شهدای کلاله ابراز کرد: در سفر دوم رئیس جمهور به استان گلستان، با حضور وزیر کشور و به نمایندگی از رئیس جمهور عملیات احداث جایگاه سوخت فرودگاه کلاله آغاز شد و مردم کلاله امیدوار هستند که تا پایان دولت مردمی سیزدهم این جایگاه به بهره برداری برسد.

با توجه به اینکه منطقه شرق گلستان و شهرستان کلاله یک منطقه کشاورزی است و در برخی از محصولات کشاورزی حرف اول استان و کشور را می زند، برقراری خط پروازی در فرودگاه این شهرستان در تبادل کالا و ارسال محصولات کشاورزی و توسعه منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

فرماندار شهرستان کلاله برقراری پرواز از طریق فرودگاه شهدای کلاله را یک ظرفیت مهم و محوری برای این شهرستان می داند و می گوید: با توجه به اینکه استان گلستان یک استان مرزی است، وجود فرودگاه کلاله در استان یک ظرفیت ملی بوده و می تواند در مراودات اقتصادی با کشورهای اوراسیا نقش مهمی را ایفا کند.

فرهاد شیبک اظهارکرد: متاسفانه با وجود اینکه این فرودگاه کاربری چندمنظوره دارد اما در سالهای گذشته مدیران ارشد توجهی به این موضوع نداشتند. عزم دولت سیزدهم به ریاست دکتر رئیسی در فعال کردن این فرودگاه جدی است و در سفر اول دولت به استان گلستان، مبلغ قابل توجهی اعتبار برای راه اندازی این فرودگاه با احداث جایگاه سوخت در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: نگاه سلیقه ای به برخی از ظرفیت ها در شهرستان ها باعث آسیب جدی به حوزه توسعه،عمران و آبادانی منطقه خواهد شد و امید داریم برخی از مدیران در ایجاد پروژه ها و تکمیل و راه اندازی برخی از پروژه های منطقه به عنوان یک ظرفیت ملی و توسعه ای نگاه کنند تا شاهد تحول خوبی در حوزه های مختلف در استان همیشه سبز گلستان باشیم .

فرماندار شهرستان کلاله با اشاره به کش وقوس های فراوان در برقراری پروازها در سالهای گذشته خاطرنشان کرد: در سال ۸۴ همزمان با سفر اول رئیس جمهور وقت (احمدی نژاد) اقدامات توسعه ای، بهسازی، تکمیل و راه اندازی فرودگاه شهدای کلاله به تصویب رسید و عملیات اجرایی احداث برج مراقبت پرواز، ساختمان تکنیال بلاک، تاکسی ون و اپرون(پارکینگ هواپیما)، نوسازی ساختمان اداری آغاز شد و در سال ۸۸ تمامی این پروژه ها به بهره برداری رسید.

فعال شدن خط پروازی فرودگاه کلاله در این سالها با کش وقوس های فراوانی همراه بوده و در سال ۱۳۹۱ با برقراری پرواز تهران-کلاله باند این فرودگاه بازگشایی شد که متاسفانه استقبال خوبی از این پروازها توسط مردم انجام نشد.

با وجود اینکه طرح های تشویقی مانند بلیط نیم بها اجرا شد اما در سال های ۹۵ و ۹۶ پرواز از این فرودگاه برای چندمین بار متوقف شد.

شیبک گفت: با توجه به عزم جدی دولت سیزدهم در فعال شدن این فرودگاه و با احداث جایگاه سوخت و بهره برداری از آن، شاهد تحول خوبی در منطقه در حوزه های مختلف خواهیم بود و امید داریم گره کور این فرودگاه توسط دولت سیزدهم باز شود و مردم شرق گلستان و شهرستان کلاله حسرت پرواز هواپیما در آسمان شهر خود را نداشته باشند.

حمل و نقل به ویژه حمل ونقل هوایی یکی از ارکان اصلی توریسم و یکی از عمده ترین عناصر تشکیل دهنده  صنعت گردشگری است و این صنعت می تواند به عنوان یکی از مهمترین و پردرآمدترین منابع جهانی بشمار آید.

حمل و نقل هوایی به عنوان یک شریان حیاتی کشور در توسعه بنیادین و شهری منطقه تاثیر چشمگیری دارد که باید موردتوجه مسئوولان قرار گیرد.

استان گلستان به ویژه شرق گلستان دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوانی مانند وجود بلندترین برج آجری جهان، زیارتگاه خالدنبی(ع)، امامزاده یحیی بن زید(ع)، آبشارها، پارک ملی گلستان، پارک جنگلی شیرآباد، مجموعه تفریحی چشمه زاو، تالاب های بین المللی "آلاگل،آلماگل، آجی گل"تنوع اقوام و مذاهب و بسیاری دیگر از جاذبه های طبیعی، فرهنگی و گردشگری است که برای توسعه و رونق صنعت گردشگری نیازمند فعال کردن زیرساخت های آماده مثل فرودگاه کلاله است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟